مشگین شهر- جاذبه‌های گردشگری ورزشی مشگین شهر موجب شده محبوبیت این شهرستان محدود به تاریخ باستانی آن نمانده و افق‌های جدیدی برای توسعه گردشگری قابل ترسیم باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: مشگین شهر در ۹۰ کیلومتری مرکز استان اردبیل یکی از سرزمین‌های کهن به لحاظ تاریخی و باستانی محسوب می‌شود.

وراوی، میمند و خیاو نام‌هایی است که پیش از این مشگین شهر به خود گرفته و نشان از اعصار و قرن‌ها زندگی در این منطقه دارد. در کتب تاریخی نام قدیم مشگین شهر، اورامی و یا وراوی محل تولد سعد الدین وراوینی دانشمند و مترجم مرزبان‌نامه در قرن ششم هجری بوده که بعدها به نام مشگین شهر تغییر می‌یابد.

به لحاظ تاریخی این شهرستان برخوردار از ۲۲۴ محوطه تاریخی و باستانی است و جاذبه‌های متعدد باستانی آن همچنان توسط کارشناسان و باستان شناسان در حال مطالعه و اکتشاف است.

با این وجود امروز تنها جاذبه‌های باستانی مشگین شهر علت سفر به این شهرستان محسوب نمی‌شود. جاذبه‌های جدید موجب شده مشگین شهر به یکی از شهرستان‌های مستعد گردشگری ورزشی تبدیل شود.

هیجان پرواز با پاراگلایدر بر فراز دامنه سبلان

به تعبیر فرماندار مشگین شهر یکی از جاذبه‌های جدید گردشگری این شهرستان پرواز با پاراگلایدرها است.

میرعلی رحیمی زاد در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: برای پرواز پاراگلایدرها مسیر گردولی تا پادگان آموزشی شهید بیگلری در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید به اینکه مشگین شهر از اقلیم کم‌نظیری برای ورزش‌هایی از این دست برخوردار است، اضافه کرد: در خود مشگین شهر ۳۰ خلبان آموزش دیده به این ورزش مشغول هستند.

فرماندار مشگین شهر تابستان را فصل اصلی گردشگری در این منطقه دانست و تاکید کرد: افراد آموزش دیده می‌توانند از طبیعت مشگین شهر برای پرواز پاراگلایدر استفاده کنند.

رحیمی زاد با بیان اینکه در وضعیت فعلی دوره‌های آموزش پاراگلایدر برگزار نمی‌شود، اضافه کرد: مشگین شهر مستعد ورزش‌های هوایی است و توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.

هیجان قدم زدن در حدفاصل دره!

جاذبه دیگر گردشگری مشگین شهر پل معلق بر روی رودخانه خیاوچای است که به تعبیر مسئولان میراث فرهنگی استان بیشترین بازدید جاذبه‌های دست ساز استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل پل معلق مشگین شهر این پل با ۳۲۵ متر طول، عرض دو متر و ارتفاع ۸۰ متری از کف رودخانه «خیاوچایی» یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود و در طول مدت کوتاه فعالیت خود توانسته سیل عظیمی از گردشگران را راهی مشگین شهر سازد.

حسین عباسی نیا تصریح کرد: این پل توسط مهندسان و کارگران ایرانی طراحی و احداث شده و از زمان بهره‌برداری در سال ۹۴ به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور شناخته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در کنار پل معلق تفریحاتی از جمله اسب‌سواری، شترسواری و اسکیت تدارک دیده شده است.

مدیرعامل پل معلق مشگین شهر با تاکید به فراهم شدن زمینه اقامت گردشگران در کنار پل اضافه کرد: در عید سعید فطر زیپ لاین این مجموعه نیز به بهره‌برداری می‌رسد و به زودی سینمای پل معلق نیز آغاز به کار خواهد کرد.

به گفته عباسی نیا پل معلق مشگین شهر بزرگ‌ترین پل پیاده‌رو خاورمیانه است که می‌تواند در توسعه گردشگری ورزشی مشگین شهر موفق عمل کند.

کوهنوردی در دامنه کوه باستانی سبلان

از جاذبه‌های گردشگری ورزشی مشگین شهر کوه‌پیمایی در کوه باستانی سبلان است. قله سبلان با ارتفاع چهار هزار و ۸۱۱ متر پس از قله دماوند به عنوان مرتفع‌ترین قله کشور محسوب می‌شود، علاوه بر این زیبایی و وجود دریاچه طبیعی در بالای قله موجب شده که سالانه هزاران کوهنورد برای صعود به این کوه راهی مشگین شهر شوند.

در حال حاضر پرترددترین مسیر صعود به قله سبلان از بخش شمال شرق است که به دلیل سهولت و کوتاهی مسیر توسط گروه‌های کوهنوردی نیمه‌حرفه‌ای انتخاب می‌شود. علاوه بر این مسیرهای غرب و جنوب نیز هر از گاهی مورداستفاده بوده اما به دلیل سختی صعود و کمبود امکانات کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

پناهگاه مسیر شمال شرق شامل اتاقک جدید، اتاقک قدیم و حسینیه است که در پایین پناهگاه تخریب شده منتسب به ارتش آمریکا در ارتفاع سه هزار و ۷۰۰ متری احداث شده است.

پناهگاه جدید مسیر غربی بالای دریاچه قره گول موسوم به پناهگاه شهید میر محمود بنی هاشم مشگین شهر نیز در ارتفاع سه هزار و ۷۵۰ متری احداث شده است.

قله سبلان به شماره ۱۹۴۹۶/۱۲ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و سند مالکیت آن از ارتفاع بالای سه هزار و ۶۰۰ متری قله سبلان به وسعت شش هزار و ۲۰۰ هکتار به نام سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شده ‌است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان پایگاه امداد کوهستان در مشگین شهر دایر شده و از تجهیزات لازم امدادرسانی برخوردار است.

بهرام غیبی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: ۱۲۰ نیروی زبده امدادرسان در استان اردبیل آموزش‌های امداد کوهستان را سپری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: به دلیل حساسیت مسیر کوه سبلان اطلاع‌رسانی گردشگران به هیئت کوهنوردی استان و سپس صعود به ارتفاعات ضروری است.

گلگشت در دشت و پارک جنگلی

طبیعت مشگین شهر امتیاز دیگری نیز دارد. در طول سال چه در فصول گرم و چه در فصول سرد علاقه‌مندان بسیاری مشتاق استفاده از این طبیعت هستند. گروه‌های گردشگری متعددی با برنامه‌های گلگشت به دشت‌ها، پارک جنگلی و دامنه کوه سبلان مراجعه می‌کنند.

به گفته یکی از شهروندان مشگین شهری، این شهرستان استعداد کم‌نظیری برای برگزاری گلگشت‌های گردشگری دارد.

آرمان پناهنده که خود بارها به دشت‌ها و پارک جنگلی مشگین شهر سفر کرده به خبرنگار مهر گفت: تنها در پارک جنگلی مشگین شهر با وسعت ۳۰۰ هکتار زیبایی کم‌نظیر طبیعت‌گردی را می‌توان لمس کرد.

فرماندار مشگین شهر نیز تاکید کرد: از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌توان به حتم مشه سی، آبشارهای گورگور و کرکری، رودخانه‌های خیاوچایی و مشگین چایی، قشلاق‌ها و روستاهای سرسبز اشاره کرد.

صخره‌نوردی در پیچ‌وتاب دره‌ها و کوه‌ها

دیگر جاذبه گردشگری ورزشی مشگین شهر ورزش صخره‌نوردی است. به دلیل برخورداری از اقلیم کوهستانی مشگین شهر می‌تواند به قطب ورزش صخره‌نوردی تبدیل شود.

از جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر می‌توان به حتم مشه سی، آبشارهای گورگور و کرکری، رودخانه‌های خیاوچایی و مشگین چایی، قشلاق‌ها و روستاهای سرسبز اشاره کرداز جمله دره‌های گردشگری با منظره چشم‌نواز در این شهرستان شیروان دره است. شیروان دره سی یا دره شیروان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر یکی از زیستگاه‌های وحشی بوده و دره عمیق و عریضی است که بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای، چشم‌انداز ویژه‌ای به این منطقه بخشیده است و سنگ‌ها در آن به صورت تندیس‌هایی دیده می‌شوند.

 این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده لاهرود- شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی که خود یکی از زیستگاه‌های وحشی منطقه سبلان به شمار می‌رود و از شمال به زمین‌های روستای قلچقلو منتهی می‌شود.

 این زیستگاه محل زندگی دائمی وحوش متعددی چون خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه‌ای، کبک، قمری و تعدادی پرندگان مهاجر است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان به خبرنگار مهر گفت: مطالعات اولیه‌ای از ارتقا شیروان دره به اثر طبیعی ملی و یا پناهگاه حیات‌وحش انجام شده است.

محمد خداپرست تاکید کرد: افزایش وسعت مناطق تحت حفاظت به معنی ممانعت گردشگری در این مناطق نیست و می‌توان در زون‌هایی گردشگری و کوه‌پیمایی را نیز اجرا کرد.

ورزشکاران تن به آب‌های گرم می‌سپارند

بعد از تجربه ورزش‌های کوهستانی نمی‌توان از لذت آب‌های گرم مشگین شهر غافل شد.

به گفته فرماندار مشگین شهر نزدیک به ۲۰ مجتمع آب گرم معدنی در این شهرستان دایر است و ظرفیت آب‌های گرم مشگین شهر به مراتب بیشتر از شهرستان سرعین است.

رحیمی زاد تصریح کرد: مطالعات جامعی از شهرستان صورت گرفته و در مقایسه با تعداد گردشگران نیازی به افزایش تعداد استخرها احساس نمی‌شود.

در عین حال مدیرکل میراث فرهنگی استان به خبرنگار مهر گفت: مشگین شهر در هر سه حوزه میراثی، گردشگری و صنایع‌دستی قابلیت‌های متعددی دارد.

کریم حاجی‌زاده با بیان اینکه در حوزه میراثی آثار هزاره اول پیش از میلاد و قلعه‌های تاریخی در گستره این شهرستان مشاهده می‌شود، اضافه کرد: در داخل شهر مشگین شهر نیز مجموعه تاریخی شیخ حیدر متعلق به دوره تیموری واقع شده و همچنین کهنه قلعه متعلق به عهد ساسانی مشاهده می‌شود.

وی تأکید کرد: در بخش گردشگری می‌بایست مشگین شهر را مرکز آب‌های گرم معدنی دانست که بر خلاف سرعین آب‌های گرم معدنی آن در عرصه‌های طبیعی پراکنده شده‌اند.

قینرجه، شابیل و قوتورسویی سه آبگرم شناخته شده مشگین شهر هستند. در عین حال آبگرم‌های دیگر این منطقه از جمله چشمه سه‌گانه ایلاندو، چشمه توش سو، چشمه آب‌معدنی نور کندی، آبگرم موئیل، چشمه ملک سویی و چشمه آب‌معدنی انزان است.