گرگان- رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از فعالیت ۳۶ مرکز ترک اعتیاد ویژه بانوان در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرید براتی سده پیش از ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ما همواره تأکیدداریم بحث کسب مهارت زندگی در جامعه گسترش پیدا کند، اما متأسفانه این امر خیلی در کشور جدی گرفته نمی‌شود ازاین‌رو وظیفه بهزیستی است تا در این زمینه ورود کند.

وی افزود: اگر تمامی دستگاه‌ها ورود پیدا کنند و اهمیت یادگیری مهارت‌ها به مردم گوشزد شود شاهد این خواهیم بود مردم در کنار سایر هزینه‌های خود برای مهارت‌های لازم زندگی هم هزینه می‌پردازند.

براتی سده با بیان اینکه جامعه هدف آموزش مهارت زندگی، تمام اقشار جامعه را شامل می شود، اظهار کرد: بخش مهمی از این جامعه مربوط به کودکان بی‌سرپرست بوده که ممکن است دچار آسیب‌هایی شوند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان هم از گروه‌هایی هستند که نیازمند فراگیری مهارت‌های زندگی هستند.

شناسایی بیش از ۴ میلیون مصرف کننده مخدر در کشور

وی تصریح کرد: طرح شیوع شناسی سال گذشته با همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر در کشور برگزار شد و در این طرح بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور شناسایی شده‌اند.

براتی سده تصریح کرد: از این آمار دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر افرادی هستند که مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور هستند و مابقی افرادی هستند که به شکل تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی اظهار کرد: برنامه‌های متعددی در کشور طراحی‌شده و تلاش می‌شود تا افرادی که مصرف‌کننده تفریحی مواد مخدر هستند به مصرف‌کننده دائمی تبدیل نشوند.

براتی سده گفت: طبق برنامه ششم توسعه وظیفه ساماندهی معتادان متجاهر به سازمان بهزیستی سپرده شده و تلاش می‌کنیم برنامه‌ای ارائه دهیم که این افراد به شکل دلخواه برای درمان مراجعه کنند نه به شکل اجبار، چراکه اگر معتادان مراحل ترک اعتیاد را با اجبار سپری کنند، توفیقی در درمان آن ها ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های برنامه‌های در دست اجرای بهزیستی برای ترک معتادان، جامعیت مراحل درمان و باورپذیری لزوم ترک اعتیاد در بیماران است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به بهره‌برداری از مرکز ترک اعتیاد زنان در گلستان اشاره کرد و گفت: این مرکز ظرفیت پذیرش ۵۰ معتاد را دارد که لازم است خدمات مرتبط با آن در همه مناطق توسعه پیدا کند.

براتی سده اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ مرکز ترک اعتیاد ویژه زنان در کشور مشغول فعالیت است که یکی از مشکلات جدی آن به‌روز نبودن خدمات نسبت به تغییرات الگوی مصرف است.

وی در ادامه به خدمات پیشگیرانه بهزیستی در بخش‌های دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های جدی بهزیستی تلاش برای جلوگیری از بیماری‌های چشم با اجرای طرح غربالگری دانش آموزان است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی بیان کرد: در سال ۹۵، سه میلیون کودک پیش‌دبستانی کشور تحت آزمایش‌های مرتبط با غربالگری چشم قرار گرفتند و موارد که مشکوک به تنبلی چشم و ... بود به مراکز درمانی معرفی شدند.

براتی سده ادامه داد: راه‌اندازی و توسعه مراکز مشاوره یکی از برنامه‌های بهزیستی برای کاهش تنش‌های روانی و جلوگیری از آسیب‌هایی مانند طلاق و ... است.

فعالیت ۱۸۰۰ مرکز مشاوره در کشور

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۲۳ درصد مردم ایران از مشکلات روان‌شناختی رنج می‌بردند که استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند موجب کاهش آسیب‌های روان‌پریشی در بین مردم شود.

براتی سده اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ مرکز مشاوره در کشور فعالیت می‌کنند و با مداخله‌های هدفمند توانسته‌اند از وقوع ۱۰۰ هزار طلاق جلوگیری کنند.