تبریز - مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می کنیم امسال میزان اسفالت رایگان در روستاهای استان به بالای یک میلیون مترمربع برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حافظ باباپور قبل از ظهر شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی دهیار اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در حوزه آسفالت معابر روستایی، بیشترین تعامل و همکاری بین بنیاد مسکن با دهیاری شکل گرفته است.

وی در خصوص بحث توزیع قیر رایگان نیز گفت: در این زمینه اقدامات اساسی انجام شده، به گونه ای که در سال ۹۴ سهمیه استان ۱۰ هزار تن بود که خوشبختانه این مقدار در سال ۹۵، ۱۶ هزار و امسال به ۲۴ هزار رسیده است.

باباپور ادامه داد: در دو سال گذشته ۱۸۸ روستا از نعمت آسفالت روستایی برخورد دار شده و ۷۰۰ هزار مترمربع معابر روستایی ما آسفالت شده که در  سال جاری پیش بینی می کنیم بالای یک میلیون مترمربع آسفالت رایگان در روستاها انجام شود.

وی افزود: برای کارهای زیرسازی و جدول گذاری سهم بنیاد ۱۶ میلیارد تومان و سهم دهیاری ها ۲۲ میلیارد تومان بوده است.

باباپور با بیان اینکه ابلاغیه قیر رایگان امسال متفاوت با سال های قبل است، گفت: امسال ۷۰ درصد قیر رایگان باید در اختیار دهیاران قرار داده می شود که باید این افراد وارد عمل شوند و در این راستا تفاهمنامه سه جانبه بین بنیاد، دهیاران و پیمانکاران منعقد می شود و بنیاد مسکن سهمیه قیر رایگان را در اختیار دهیاران قرار می دهد.

مدیر کل بنیاد مسکن  استان افزود: بنیاد مسکن خود را در مقابل دهیاران قرار نداده و در زمینه مشاوره های فنی مختلف این دهیاران را یاری می کند و در بحث اموزش نیز می تواند وارد عمل شود.

موازی کاری در امور مدیریت روستاها

رحیم قاسم زاده، بخشدار مرکزی تبریز نیز در این مراسم اظهار داشت: موازی کاری در مدیریت روستاها از جمله مهم ترین مشکلات این حوزه است که این امر سبب سواستفاده در عمران روستایی و توسعه آن شده که انتظار داریم پیشنهاد قانون جامع مدیریت روستایی برای این امر تدوین شود تا شرح وظایف ادارات مدون شود و بدین وسیله بهانه ای برای شانه خالی کردن مسئولان از انجام وظایف خود وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: امروز وظیفه نظارت بر ساخت و سازها به بخشداران محول شده اما بخشداران هیچگونه کارشناس یا نیروی اجرایی برای این امر ندارند، دهیاران و روستاییان ما نیازمند بهبود راه های مواصلاتی، بهبود شبکه های فاضلاب و انتقال خطوط هستند و از مسئولان استانی می خواهیم در این زمینه تدبیری داشته باشند.

راه های مواصلاتی روستاها بهسازی شوند

قاسم زاده افزود: امروز روستاهای  جوار کلانشهر تبریز تا دورافتاده ترین روستاها، امکانات ضعیفی در زمینه راه های مواصلاتی دارند.

بخشدار مرکزی تبریز همچنین در خصوص مشکل عدم ثبات شغلی این دهیاران نیز گفت: امروزه دهیارانی داریم که می توان از تجربیات آن ها برای تصمیم سازی و تصمیم گیری استفاده کنیم اما این افراد نسبت به امنیت شغلی خود نگران هستند که باید در این زمینه دولت تدبیری اساسی کند.