قادر طهماسبی گفت : فجر محوری است که بسیاری از موضوعات را در خود جمع کرده است ، ما در برابر تحمیل عقیده ای شخصی به جشنواره که " در جشنواره شعر فجر از موضوع فجر نگوییم "، کوتاه نمی آئیم .



این شاعر معاصر در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان این مطلب ، افزود : کسانی که بحث قلم گرفتن موضوع " فجر " از جشنواره شعر فجر را مطرح می کنند ، مصداق معروف " از آن سوی بام افتادن " را به ذهن شنونده متبادر می کنند ، امیدوارم برگزارکنندگان جشنواره ، زیر بار این بحث که  حذف شعر پیشینه مند انقلاب را به دنبال دارد ، نروند .

قادر طهماسبی "فرید" تصریح کرد : باید دید آیا در جشنواره بین المللی شعر فجر قرار است فاصله مردم ( مخاطبان ) با ادبیات کم شود ، اگر چنین اتفاقی بیفتد ، می توان جشنواره را گامی موثر دانست .

خالق " مثنوی شهادت " یادآور شد : کسانی ده ها ترانه و بعضا آثاری سطحی و با موضوعات آزاد ، عشقی و ... ساخته اند و به دست خواننده سپرده اند ، اینها باید بدانند که این فضای باز در ادبیات را مدیون انقلاب و فجر هستند ، اما متاسفانه به جای قدرشناسی ، به طرح بحث های انحرافی می پردازند .  

این شاعر گفت : نگاه من به موضوع افراط آمیز نیست ، من نمی خواهم بگویم که فقط موضوع " فجر " در جشنواره شعر فجر مطرح باشد ، اشکالی ندارد اگر موضوعات دیگر هم در جشنواره مورد توجه قرار بگیرند ، اما با " فجر " که حکم ریشه را دارد نباید برخورد سلبی و حذفی صورت بگیرد .

این شاعر که به تازگی سه مجموعه شعر در انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر کرده است ، اظهار داشت : بیش از آنکه مسئله طرح چهره های تکراری در بخش داوری و برگزیدگان نخستین جشنواره بین المللی شعر فجر مطرح باشد ، این اصل باید مورد توجه قرار بگیرد که روال منسوخ فعلی در ادبیات ما نه تنها به ادبیات لطمه زده ، بلکه افق های آینده ادب ما را نیز تیره ساخته است ، امروزه مراکزی با هزینه های هنگفت سازمانی به تبلیغ " ترانه " واره هایی سرگرمند که به طور کل از موضوعات و مضامین ارزشی فاصله دارد ، آیا هیچ جوان تازه نفسی در این وضعیت به سرودن از فجر و انقلاب ترغیب خواهد شد ؟

قادر طهماسبی در پایان خاطرنشان ساخت :  اینکه وزارت ارشاد به فکر سامانبخشی شعر در قالب جشنواره ملی افتاده است ، اتفاقی مبارک است ، اما تداوم روش ها و تکروی های گذشته و سپردن داوری به کسانی که ده ها جای دیگر نیز داور یا برگزیده بوده اند ، دردی از ادبیات دوا نمی کند ، امیدوارم در این جشنواره تحولی اساسی را در قلمرو شعر شاهد باشیم .