سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: ما روند اجرای تحریم های آمریکا را با نگرانی دنبال می کنیم، چرا که تحریم ها جدید منافع اتحادیه اروپا را هم به خطر می اندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «مارگراتیس شیناس» سخنگوی کمیسیون اروپا در خصوص تحریم های جدید احتمالی آمریکا علیه روسیه می گوید: «ما روند اجرای تحریمها را با نگرانی دنبال می کنیم. چرا که تحریم ها جدید منافع اتحادیه اروپا را هم به خطر می اندازد. ما از تمام شبکه های سیاسی استفاده خواهیم کرد تا این نگرانیها به گوش متحدان آمریکایی برسد.»

تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، صنایع سنگین و معادن را نیز دربرمی گیرد.

«کریستینا برزینا» تحلیلگر مسایل سیاسی، معنقد است: تصمیم جدید کنگره فصل تازه ای را در روابط اتحادیه با آمریکا می گشاید.

برزینا می گوید: اتحادیه اروپا و کشورهای عضو عادت دارند که تا برخی از مواقع با مانورهای کنگره و دولت آمریکا بازی نخورند و سریعا لابی گری کنند تا تصمیم های بهتری در عرصه سیاست خارجی گرفته شود. از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه که اروپا و آمریکا آنرا برسمیت نمی شناسند تحریمها علیه روسیه همواره بصورت هماهنگ بین دو متحد فراسوی اقیانوس اطلس انجام شده است. از این پس اگر کنگره می خواهد نقش متفاوتی بازی کند نوع روابط اتحادیه اروپا و آمریکا هم عوض خواهد شد.

بسیاری از کشورهای اروپایی خصوصا در شرق بیشتر از 70 درصد در مصرف انرِژیهای فسیلی به کشور روسیه وابسته هستند. در صورت تصویب نهایی تحریمهای جدید علیه روسیه کشورهای اروپایی هم ناگزیر باید روند متحد آمریکایی خود را دنبال کنند و به این ترتیب با بحران انرژی مواجه خواهند شد.

این وضعیت در حالی است که «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در باره تحریم های روسیه می گوید به حصول نتیجه نزدیک هستیم اما اینکه بگوییم درباره لایحه تحریم های روسیه به توافق نهایی رسیده ایم، اقدامی شتاب زده است.

به گفته کورکر، انتظار می رود اختلاف نظرها به سرعت حل و فصل شود با این حال وی از ارائه چارچوب زمانی برای حصول توافق نهایی اجتناب کرد.

این در حالی است که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر از اجماع نظر برای تصویب این لایحه که قرار است امروز سه شنبه در این مرجع قانون گذاری به رای گذاشته شود، خبر داده بودند.

با این حال، کورکر همچنان اصرار دارد که اعلام توافق نهایی اقدامی زودهنگام (شتاب زده) است.