مهری بهفر گفت: طبق تحقیقات آنتونی پاتر، داستان رستم و سهراب بین ۸۰ اثر دیگر در جهان، کامل ترین روایت مفهوم فرزندکشی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب صوتی و مکتوب «رستم و سهراب» چهارشنبه شب ۴ مرداد با حضور جمعی از اهالی ادبیات، گویندگی و دوبلاژ کشور در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ایرج پارسی‌نژاد در این مراسم گفت: اثری که امروز رونمایی می شود، دو بخش دارد یکی بخش شنیداری آن است و دیگری تصحیح انتقادی خانم مهری بهفر از شاهنامه.

این پژوهشگر گفت: به خانم بهفر افتخار می‌کنیم که در این روزگار که کسی سراغی از شاهنامه نمی گیرد به سراغ تصحیح انتقادی آن رفته و کاری بزرگ صورت داده است. چون برای این کار، تمام متون و نسخه ها را بررسی کرده و از واژه شناسی، تک واژه ها، نام واژه ها و ... فروگذار نکرده است.

مهری بهفر نیز با اشاره به داستان رستم و سهراب گفت: آنتونی پاتر یکی از محققان بزرگ ادبیات، مضمون فرزندکشی را در آثار ادبی دنیا بررسی کرده و بیش از ۸۰ مورد را در این زمینه پیدا کرده است. او کتابی در این باره نوشته و نامش را گذاشته «رستم و سهراب».

وی افزود: پاتر می گوید علت این نامگذاری این است که داستان رستم و سهراب، کامل ترین روایت و حالت فرزندکشی را دارد.

این محقق در ادامه به بیان جزئیات و تفاوت های بین نسخه های مختلف شاهنامه کرد و از تحریف هایی گفت که طی سال های مختلف وارد ابیات شاهنامه شده است.

مسعود خیرخواه مسئول اپلیکشن صوتی نوار نیز آخرین سخنران این مراسم بود که گفت: علاوه بر لوح فشرده و سی دی این کتاب صوتی، عرضه این اثر به صورت الکترونیکی بر روی اپلیکشین نوار هم میسر است و مخاطبان می توانند با خرید الکترونیکی، نسخه های صوتی این کتاب را از طریق تلفن همراهشان فراهم کنند.