رئیس جمهوری کلمبیا می گوید نتیجه همه پرسی تغییر قانون اساسی ونزوئلا را که فردا یکشنبه برگزار می شود، به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «خوان مانوئل سانتوز» رئیس جمهوری کلمبیا می گوید کشورش نتیجه همه پرسی را که فردا یکشنبه در کشور همسایه برگزار می شود به رسمیت نخواهد شناخت.

گفتنی است هدف از همه پرسی ۳۰ ژوئن، ایجاد مجلس مؤسسان جدید به نفع تغییر قانون اساسی ونزوئلا است.

این در حالی است که سانتوز می گوید مجلس مؤسسانی که با استناد به این همه پرسی ایجاد شود مشروعیت ندارد و نتیجه آن نیز برای کلمبیا فاقد وجاهت است.

مجلس مؤسسانی که مورد تایید «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری چپ گرای ونزوئلا است، ۵۴۵ عضو خواهد داشت و رقیبی برای پارلمان کشور که کنترل آن به دست اپوزیسیون است، تلقی می شود. این در حالی است که تغییر قانون اساسی می تواند به منزله انحلال پارلمان غربگرا باشد.

اظهارات سانتوز که می گوید بهتر است بحران سیاسی ونزوئلا از راه مسالمت آمیز حل شود در حالی ایراد شد که دولت واشنگتن تهدید کرده است در صورتی که خواست مادورو به ایجاد مجلس مؤسسان تحقق یابد، ونزوئلا را تحریم کرده و حتی خرید نفت از این کشور را متوقف کند.

بحران ونزوئلا از ماه آوریل شدت گرفته و مردم به تحریک اپوزیسیون به خیابان ها می آیند و برکناری مادورو را خواستار می شوند.

عامل اصلی بحران سیاسی ونزوئلا، رکود اقتصادی حاصل از کاهش جهانی قیمت نفت در سال های اخیر عنوان می شود- بهانه ای که به اپوزیسون در بی کفایت جلوه دادن مادورو کمک می کند.