دهمین مجلد از مجموعه قصه‌های پهلوانی انتشارات نیستان ویژه پهلوانان خراسان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات کتاب نیستان دهمین مجلد از مجموعه قصه‌های پهلوانی با عنوان «رخصت مرشد» شامل قصه پهلوانان خراسان به قلم خسرو آقایاری منتشر شد.

آقایاری در این کتاب شرحی از زندگی پهلوانانی چون عبدالرزاق بیهقی، اکبر خراسانی، پهلوان غریب، پهلوان مفرد قلندر، محمد مالانی، درویش اکبر طلبه، کلب رضا فخار، عبدالحسین مقدم و فریدون قفل‌ساز را مورد توجه قرار داده است و داستان‌هایی از آنها را به زبان حکایت و روایت داستانی آورده است.

این کتاب با نثری ساده و روان و امروزی و به دور از سختی‌های زبانی که مختص متون تاریخی است روایت‌هایی داستانی از پهلوانان خراسان و در واقع تاریخ پهلوانی در این دوره را بازگو کرده است.

آقایاری نخستین بخش از کتاب خود را با روایت حکایتی از دوران حکومت مغولان و سلطان ابوسعید در ایران آغاز می‌کند و داستانی از تدبیر وزاری ایرانی سلطان ابوسعید برای توسعه آئین پهلوانی و زورخانه‌ای به منظور بازپس‌گیری سلطنت ایران از مغولان را روایت می‌کند و در خلال همین روایت مخاطب با دلیل و پیشینه توسعه زورخانه‌ها در این خطه، شکل‌گیری و ساخت برخی از ادوات ورزش باستانی در ایران و نیز روایتی از شکل‌گیری مسابقات کشتی پهلوانی در ایران آشنا می‌شود.

در بخش دیگری از این کتاب نیز شرح زندگی پهلوان نامدار ایرانی «اکبر خراسانی» از زبان فرزندش و در قالب یک روایت داستانی نقل شده است.

آقایاری برای شرح زندگی پهلوانان خراسان در کتاب خود، یک موقعیت ویژه داستانی را برای آنها خلق می‌کند و در دل آن ماجرای زندگی آن پهلوان را روایت می‌کند.

از نکات قابل توجه این کتاب باید به این نکته نیز اشاره کرد که بسیاری از اوراد و اذکار و منش‌ها و روش‌های اجرای کشتی پهلوانی و ورزش پهلوانی را در قالب داستان بازگویی می‌کند و به همین اعتبار این مجموعه را نه تنها بازخوانی زندگی و زیست پهلوانان ایرانی که می‌توان روایتی مستند از شکل‌گیری روش و منش ورزش پهلوانی در ایران نیز دانست.

انتشارات کتاب نیستان «رخصت مرشد ۱۰. خراسان» را در ۳۸۰ صفحه و با قیمت ۳۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است.