یکی از اعضای هیئت سیاست دفاعی آمریکا که پیشتر سفیر این کشور در عراق و ترکیه بوده مدعی است عربستان با دعوت از مقتدی صدر به این فهم رسید که مشکل اصلی ایران است و نه لزوما اختلافات مذهبی.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جیمز جفری» از اعضای هیئت سیاست دفاعی آمریکا که پیشتر سفیر این کشور در عراق و ترکیه بوده است، با اشاره به سفر رهبر جریان «صدر» عراق به عربستان سعودی و دیدار وی با ولیعهد این کشور، به خبرگزاری «نشنال» گفت: عربستان و عراق، هر دو شرکای مهمی برای ایالات متحده هستند و واشنگتن از برقراری رابطه قوی میان ۲ کشور استقبال کرده و در این راستا، به حمایت از تلاش های آنها ادامه می دهد.

جفری که عضو «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» است، ادعا کرد: سفر مقتدی صدر به عربستان بسیار مهم است و نشانه ای مبنی بر فهم ریاض از این حقیقت مهم که ایران رو به پیشرفت در خاورمیانه است و (هنوز) متوقف نشده است.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: دیدار مقتدی صدر با  محمد بن سلمان نشانه فهم ریاض از این حقیقت است که موضوع بر سر جنگ شیعه و سنی نیست و به مذهب ارتباطی ندارد بلکه مشکل ایران است که می کوشد با توسل به شیوه های جنگ نامتقارن به دنبال ایجاد گروه های شبه نظامی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله مهمترین اهداف عربستان برای دعوت رسمی از مقتدی صدر برای سفر به این کشور می توان به این موارد اشاره کرد:

-سفر با اهداف استمداد طلبیدن از مقتدا صدر برای پایین آمدن از نردبانی که سعودی ها در یمن از آن بالا رفته اند و گرفتار شده اند باشد. به عبارت دیگر عربستان به دنبال راه خروجی از بحران و باتلاق یمن است.

- ایجاد شکاف در میان صفوف احزاب و گروههای شیعی عراق از سوی عربستان. سعودی ها هیچگاه از قدرت گرفتن شیعیان خرسند نبوده اند و از هیچ تلاشی برای پایان دادن به روند سیاسی کنونی عراق دریغ نکرده اند.

-تحقق آنچه با حربه های مختلف سعودی ها نتوانستند در عراق به دست بیاورند و ضربه زدن به حشد شعبی این نیروی مخلص و جان برکف مردمی عراق. در جریان جنگ با داعش در مناطق مختلف رسانه های سعودی حملات سنگینی ضد الحشد الشعبی عراق داشته اند.

- کمک گرفتن از جریان صدر برای آرام کردن اوضاع بحرانی شرق عربستان به ویژه العوامیه.

- تدوام تلاش های آل سعود برای مقابله با ایران و محور مقاومت.

- تلاش جریان صدر برای کسب حمایت منطقه ای در آستانه انتخابات پارلمانی عراق.