سنندج- رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کردستان گفت: سال گذشته سهم تخصیص کردستان از آب های مرزی در حدود ۲ هزار و ۹۳۰ هکتار بودو اکنون این مقدار به ۳۰هزار هکتار یعنی ۱۰ برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، بهرام نصرالهی‌زاده در جلسه هم اندیشی تشکل‌ها و انجمن‌های بخش کشاورزی استان کردستان که در سنندج برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است زیرا حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان کردستان در بخش کشاورزی شاغل بوده و حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای خوبی که توسط جهاد کشاورزی صورت گرفته ایجاد تشکلات و انجمن‌ها در بخش کشاورزی است که موجب می‌شود وضعیت کشاورزان و بهره‌برداران هر منطقه به صورت سازمان یافته‌تر رسیدگی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان کردستان فعالیت می کنند، اظهار داشت: رسیدگی به امورات و نیازهای این کشاورزان و بهره‌برداران با ایجاد تشکل‌ها و انجمن‌ها دسته‌بندی و اولویت‌بندی و حل می شود.

نصرالهی‌زاده اضافه کرد: بخش کشاورزی و همچنین بخش روستایی عرصه وسیعی است و باید تمامی ادارات و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه برنامه‌ریزی‌های منسجم و هماهنگ شده‌ای داشته باشند تا از موازی‌کاری جلوگیری شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد سیاست گذاری و هماهنگی توسعه پایدار روستایی در استان، بر ضرورت تعامل و هماهنگی همه بخش ها و دستگاه ها از جمله حوزه های آب و راه و غیره برای توسعه و آبادانی روستاها تاکید کرد و افزود: سال گذشته سهم کردستان از آبهای مرزی حدود ۲ هزار و ۹۳۰ هکتار بود و خوشبختانه اکنون سهم کردستان از این محل به  ۳۰ هزار هکتار رسیده است که در حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به ضرورت اقتصادی کردن کشاورزی، عنوان کرد: عرصه رقابت بین صنعت، خدمات و کشاورزی بسیار تنگانتگ است و نیروی انسانی به سمتی حرکت خواهد کرد که بیشترین درآمدزایی را داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بیان کرد: در شورای برنامه‌ریزی اعتبارات بخش کشاورزی به ۱۰ درصد افزایش یافته است که در نوع خود بی سابقه است.

نصرالهی‌زاده اظهار داشت: استان کردستان در سال گذشته ۸ هزار تن تولید گوشت ماهی داشته است و تلاش بر این است که این میزان به ۱۹ هزار تن افزایش یابد.

وی  به ظرفیت عظیم در بخش زنبورداری کردستان اشاره و عنوان کرد: استان کردستان همواره به طبیعی بودن و با کیفیت بودن عسل خود معروف است و امیدواریم با اعطای تسهیلات به بهره‌برداران این بخش بتوانیم آن را به قطب بزرگ تولید عسل طبیعی تبدیل کنیم.