همدان - مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان از افزایش سطح و ارتقای مناطق تحت حفاظت این اداره کل در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا محمدی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در راستای تلاش برای تنوع بخشی به مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان همدان و افزایش سطح این مناطق، با توجه به ظرفیت های موجود، اقدامات تازه ای صورت گرفته است.

محمدی ادامه داد: انجام اقدامات لازم به منظور ارتقای منطقه حفاظت شده خانگرمز به عنوان اولین پناهگاه حیات وحش استان، شناسایی و معرفی منطقه گرین به عنوان منطقه شکار ممنوع، معرفی غار سراب و ذخیره گاه جنگلی گیان به عنوان اثر طبیعی ملی، معرفی رودخانه گاماسیاب به عنوان اولین رودخانه حفاظت شده استان و معرفی محدوده ارتفاعی ۲۰۰۰ متربه بالای کوهستان الوند به عنوان یکی از مناطق چهارگانه استان از جمله تصمیماتی است که در شورای عالی محیط زیست کشور مطرح شده و منتظر تصویب شورا هستیم.

وی با بیان اینکه ارتقای منطقه حفاظت شده خانگرمز به عنوان اولین پناهگاه حیات وحش استان در آستانه تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است، اظهار داشت: تالاب شیرین سو نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش طی برنامه ارتقای سطح و تنوع بخشی به مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان همدان معرفی شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضرهمدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به نام های خانگرمز، لشگردر، گلپرآباد، ملوسان، آلموبلاغ و نشر است که در مجموع حدود ۲.۷ درصد از سطح استان را در بر می گیرد و ۱۲ منطقه شکار ممنوع که ۱.۸ درصد مساحت استان را تشکیل می دهد نیز در این استان واقع شده است.

وی ادامه داد: پارک های ملی، آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش ۴ طبقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند که استان همدان از این میان تنها مناطق حفاظت شده را دربرگرفته و ابلاغ برنامه عمل اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای تنوع بخشی به مناطق تحت مدیریت انجام می گیرد که منتظر تصویب شورای عالی محیط زیست در این خصوص هستیم.

وی توضیح داد: مناطق شکار ممنوع طبق تعریف، شامل مناطق و زیستگاه هایی با ویژگی های بارز است که جمعیت جانوری آنها به دلیل شکار بی رویه رو به کاهش است و از این رو برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور به حمایت نیاز دارند و برای مدت معینی به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی می شوند و چنانچه جمعیت جانوری منطقه ای دراین دوره ترمیم شود، می توان آن را با توجه به سایر معیارها، به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرد.

وی بیان کرد: براساس آخرین بررسی و گزارش کارشناسان محیط زیست حدود هزار و ۱۳۱ گونه جانوری شامل پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیستان در اکوسیستم های خشکی و آبهای ایران زیست می کنند و از این تعداد در مجموع ۳۰۷ گونه در استان همدان براساس مشاهدات در سرشماریهای سالانه  وانجام طرح های مطالعاتی شناسایی شده است که حدود ۲۷ درصد تنوع زیستی کشور را شامل می شود.