رزن - رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان رزن گفت: تعداد ۳ هزار و ۹۵۰ بافنده فرش در شهرستان رزن فعال هستند.

ابوالفضل مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فرش بافی در شهرستان رزن از گذشته های دور رواج داشته است، یادآور شد: حدود ۴۰۰ سال قبل شاه طهماسب تعدادی فرش برای مسجد جامع سلیمانیه در ترکیه فرستاد که تعدادی از آنها در «درجزین» شهرستان رزن بافته شده بود.

وی با بیان اینکه این هنر و صنعت به دلایلی به فراموشی سپرده شده و از رونق افتاده است، گفت: تعداد ۳ هزار و ۹۵۰ بافنده در شهرستان رزن فعال هستند.

مرادی با بیان اینکه تعدادی از بافندگان شهرستان به صورت فصلی و تعدادی به طور مستمر قالی بافی انجام می دهند، گفت: با توجه به عدم تقاضای بازار بافت نقشه و فرش‌های محلی از رونق افتاده و اکنون بیشتر تابلو فرش و فرشهای ابریشمی و کرک با نقشه های جدید بافته و به بازار قم تهران و تبریز فرستاده می شود

ابوالفضل مرادی اظهار داشت: امسال تعداد ۷۵ نفر در کلاسهای آموزشی ارتقاء مهارت قالیبافی و هر نفر به مدت ۲۶ ساعت به صورت رایگان در این کلاسهای آموزشی شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه تعداد ۴۵۰ نفر از بافندگان فرش دستباف تحت پوشش بیمه قالیبافی قراردارند، افزود: ۲۰ درصد حق بیمه این افراد توسط دولت پرداخت می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رزن پیش بینی اشتغال امسال در حوزه فرش را ۸۵ نفر عنوان کرد و گفت: ۲۹۹ مورد بازدید از بیمه شدگان قالی بافی صورت گرفته که در پی آن ۵ مورد اخطار صادر و بیمه ۲ نفر نیز به علت عدم فعالیت بیمه قطع شده است.

وی عنوان کرد: شرکت تعاونی فرش دستباف شهرستان که از سال ۷۹ غیر فعال بوده مجدداً راه اندازی و درحوزه فرش به بافندگان خدمات ارانه می دهد.  

مرادی اظهار داشت: درسال جاری آموزش و ارتقاء مهارت قالی بافان در برنامه پیش بینی شده که بیش از ۱۶۰ نفر از متقاضیان در کلاسهای آموزشی شرکت می کنند.