به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح امروز شنبه چهارم شهریور ماه با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، بهرام جمالی، آذین موحد و هومان اسعدی در تالار وحدت برگزار شد.
هومان اسعدی دبیر یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه ریزی برای یازدهمین دوره شروع و اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش ۲۵ درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم به گونه ای که به صورت تفکیک شده در موسیقی دستگاهی ۵۳ درصد، در بخش موسیقی نواحی ۳۰ درصد و در بخش کلاسیک با ۱۵ درصد افزایش رو به رو بودیم و در نهایت ۵۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.
حسین علیزاده نیز بیان کرد: اینکه حضور زنان در امور کشور اهمیت دارد این روزها به خصوص در عرصه سیاست مطرح شده، اما این را می دانیم که در تخصص های مختلف حضور زنان بسیار چشمگیر است و جامعه ما آنچه را که لازم دارد پیدا می کند. این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان به خوبی در حال برگزاری است و دبیر جشنواره به گونه ای برخورد کرده است که تفاهم ۷۰ نفر از استادان موسیقی در کنار هم به خوبی دیده می شود.
وی ادامه داد: در کشوری که موسیقی زیر علامت سوال است این حجم حضور از جوانان در این جشنواره برای ما شگفت انگیز است و نشان می دهد هرچقدر با موسیقی لجاجت شود برای موسیقی خوب است زیرا می بینیم این روزها خانواده ها به موسیقی اهمیت می دهند و کمتر خانه ای وجود دارد که در آن ساز موسیقی نیست. موسیقی یک هنر معنوی و خدایی است که در دست مردم است و این جشنواره یک حرکت معنوی به سمت موسیقی است.
هرچقدر با موسیقی لجاجت شود برای موسیقی خوب است زیرا می بینیم این روزها خانواده ها به موسیقی اهمیت می دهندعلیزاده با اشاره به اینکه حرکت این جشنواره مانند یک کشتی در دریا است، تاکید کرد: کشتی موسیقی به سختی حرکت می کند اما با همین شرایط هم موسیقی ایران در آینده نزدیک می تواند در دنیا موفق تر باشد. این جشنواره یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند می توانند ما را در این راه حمایت کنند، اما در نهایت می توان گفت کشتی این جشنواره به حرکت افتاده است و دیگر نمی توان آن را متوقف کرد.
حمیدرضا اردلان در ادامه این نشست گفت: در کشور ما اگر جریانی توسط سیاست دنبال نشود مردم به خوبی می دانند چه کنند و حضور حسین علیزاده نشان می دهد که این جشنواره چگونه برگزار می شود. یکی از بحث های مهم این جشنواره این است که با برگزیدگان آن چه باید کرد به همین منظور یک اتاق فکر برای جشنواره در نظر گرفته شد تا موارد مختلف در آن دیده شود که نتیجه چنین اتاق فکری حضور ۴۶ درصدی هنرمندان استانی در این جشنواره است.
آذین موحد نیز بیان کرد: حسین علیزاده نگاه خاص فرهنگی و هنری و تعهد و نگاه ملی خود را همیشه دنبال کرده و این مساله بسیار با اهمیت است. باید بگویم این جشنواره یک جشنواره هنری در باب گذران اوقات فراغت نیست و تمام تلاش ما تبیین تفکر و اندیشه در حوزه های مختلف موسیقی است. امیدوارم با برگزاری این جشنواره نگاه جامعه ایران نیز نسبت به این هنر تغییر کند. حضور چشمگیر این تعداد از جوانان در استان های کشور نشان دهنده موفقیت در تبیین استانداردهای این جشنواره است.
بهرام جمالی مدیر عامل انجمن موسیقی نیز گفت: ما در حوزه جهان معاصر با دو پدیده فرهنگ و صنعت موسیقی مواجه هستیم و این جشنواره نماینده فرهنگ موسیقی با پشتوانه استادان بزرگ کشور است. خانواده ها که بستر اصلی آموزش را برای فرزندان خود فراهم می کنند کار خود را به خوبی انجام داده اند و اکنون باید مسئولیت جامعه نسبت به این امر مورد توجه قرار گیرد و فکر می کنم نقش مطبوعات در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
حسین علیزاده درباره بخش آموزش موسیقی بیان کرد: مساله موسیقی به گونه ای هدایت می شود که باید به صورت ریشه ای به آن توجه کرد. از اشخاصی که می توانند از جشنواره حمایت مالی کنند دعوت ملی می کنم تا از این جشنواره حمایت کنند. اما در مورد آموزش نیز باید گفت باید یک هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چرا که هنرستان ها و آموزشگاه ها در مسیر دانشگاه ها نیستند.
وی ادامه داد: آموزش درست از اهمیت بسیاری برخوردار است و فکر می کنم معلمان موسیقی که خوب عمل می کنند باید مورد تقدیر قرار گیرند. متاسفانه در آموزش موسیقی یک شکل واحد در کشور وجود ندارد. موسیقی در ایران خیلی شخصی است و هرکسی برای خود کتاب چاپ می کند و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد و باید یک کنترل مناسبی در این زمینه صورت گرفت. این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می شود این در حالی است که در ایران شاید استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد.
این هنرمند عرصه موسیقی توضیح داد: جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیش قدم است و معتقدم هماهنگی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. معتقدم یک هنرمند است که یک وزارتخانه را ارشاد می کند نه برعکس.
بهرام جمالی مدیر عامل انجمن موسیقی گفت: بودجه جشنواره صد در صد هزینه می شود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما از نظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و ۲۰۰ میلیون تومان است که بی شک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.
محمدرضا اردلان در ادامه بیان کرد: این جشنواره نه تولید می کند نه آموزش می دهد. دو جنس آموزش در کل کشور به خصوص موسیقی سنتی و نواحی وجود دارد که یکی آموزش سینه به سینه است که توسط خانواده های دارای سبک موسیقی به فرزندانشان منتقل می شود که بی شک هرچه اجرا می کنند درست است و آموزش بعدی در آموزشگاه ها صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: این جشنواره جایی برای این است تا درباره موسیقی ارزیابی ملی صورت گیرد تا متوجه شد حال موسیقی خوب است یا خیر. جواب این است که آنجا که مردم خودشان هستند حال موسیقی خوب است اما آنجا که دخالت می شود حال موسیقی خوب نیست.
هومان اسعدی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مسایل درون جشنواره ای وجود دارد که برعهده دبیر جشنواره است و حمایت های پساجشنواره ای به دبیرخانه جشنواره مربوط نیست و مسئولان دولتی در حوزه موسیقی باید به آن توجه کنند.
جمالی درباره تولید آلبوم موسیقی از فعالیت های جشنواره توضیح داد: تولید آلبوم اگر به عنوان گزارش جشنواره باشد خوب است اما اگر به عنوان تولید و حضور در بازار باشد باید نگاه و ظرایف دیگری را دنبال کرد.
حسین علیزاده در پایان این نشست درباره حضور هنرمندانی از استان های مختلف گفت: ما نسبت به اقوام مختلف در کشور، حضور کمی از هنرمندان نواحی داشتیم. ما اقوام مختلفی در کشور داریم و هرچقدر این درصد بیشتر باشد باز هم نسبت به اقوام ایران این حضور کم است.