ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی تولید ۲۱ هزارو ۷۰۰ تن عسل در استان طی سالجاری خبر داد.

اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان یکی از قطب‌های مهم تولید عسل در کشور به شمار می‌رود افزود: سال گذشته ۲۱ هزارتن عسل در استان تولید شد که این میزان پیش بینی می‌شود به ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن برسد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی اولین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور است عنوان کرد: در حال حاضر حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبور عسل با امکانات تولید ملکه، کارخانه بسته بندی و فروشگاههای متعدد عرضه محصولات حاصل از زنبور عسل فعالیت می‌کنند.

کریم زاده افزود: وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت ۱۴ تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت ۵۰۰ تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد بخشی از ظرفیت این استان در زمینه صنعت تولید عسل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: این استان با دارا بودن بیش از یک میلیون و یکصد کندوی زنبور عسل و فعالیت بیش از شش هزار نفر در این بخش نشان از پتانسیل بالای استان در زمینه صنعت عسل و زنبورداری دارد.

تشکیل اتحادیه جدید تولید کنندگان عسل استان آذربایجان غربی

وی از تشکیل اتحادیه جدید تولید کنندگان عسل در استان خبر داد و افزود: اتحادیه زنبورداران استان آذربایجان غربی به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی بیش از ۱۵ سال غیر فعال و بلا تکلیف مانده بود و در این مدت با وجود دارابودن مقام اول تولید عسل کشور، پیگیری مطالبات ونیازهای اصلی زنبورداران ازطریق اتحادیه سراسری و صندوق توسعه زنبورداری کشوروسایر نهادهای دولتی امکان پذیر نبود.

کریم زاده اضافه کرد: در این راستا پس از مذاکرات و رایزنی‌ها مختلف و پیگیریهای مکرر اتحادیه قبلی با وجود داشتن مشکلات مالی و بانکی فراوان منحل و اتحادیه جدید با نام اتحادیه " تولید کنندگان عسل استان آذربایجان غربی" تشکیل و در سال ۹۵ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبور عسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها و یا عدم وجود زیر ساخت لازم جهت جذب آنها، از ابتدای سال ۹۵ جلسات تخصصی با فعالین بخش و تشکل‌های ذیربط به منظور تولید و جذب این محصولات تشکیل شد.

کریم زاده گفت: در این نشست همچنین و اثرات این فعالیت بر روی اقتصاد زنبور دار و ایجاد صنایع مربوطه و نقش آن در صادرات و ارز آوری مورد بررسی قرارگرفت و نتایجی مثبتی حاصل شد.

خوی با تولید بیش از ۱۰ هزار تن رتبه اول آذربایجان غربی را داراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن ۱۹.۹ کیلو گرم و از کندوهای بومی ۶.۷ کیلوگرم است در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۸ هزار کندو و با تولید بیش از ۱۰ هزار تن عسل مقام اول را در استان به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بهره‌برداران شاغل در بخش صنعت زنبور عسل استان در حدود شش هزار نفر مشغول به کار هستند عنوان کرد: در حال حاضر ایستگاه پرورش زنبورعسل زنبور عسل خوی با واگذاری بصورت اجاره به تعاونی زنبورداران این شهرستان راه اندازی شده است.

کریم زاده یاد آور شد: ایستگاه پرورش ملکه خوی درزمینی به مساحت ۱۲ هکتار که در سال ۱۳۶۸ با یک هزار متربع ساختمان مسقف، مجهز به اتاقهای لاین، پیوند ملکه، ساختمان اداری انبار، آزمایشگاه و مهانسرا به دلیل تغییرسیاستهای بخش به تدریج غیرفعال، راکد و تعطیل شد.

ایستگاه پرورش ملکه خوی بعد از ۱۹ سال بلاتکلیفی فعال شد

وی افزود: بعد از چند سال بلاتکلیفی در سال ۷۵ این ایستگاه به مرکز تحقیقات کشاورزی استان واگذار شد که در این مدت نیز به دلیل انجام هیچ کار تحقیقاتی وعملیاتی در سال ۸۷ براساس تفاهم نامه‌ای ایستگاه مذکوردراختیار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان خوی قرارگرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی متاسفانه با واگذاری ایستگاه به جهاد کشاورزی خوی نیز هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفت و در نهایت ایستگاه مذکور در آستانه تخریب قرار گرفت در دو سال گذشته با هدف فعال سازی مجدد این ایستگاه به تعاونی تعاونی زنبورداران شهرستان خوی واگذار شده است.

کریم زاده گفت: هم اکنون تعاونی زنبورداران به صورت جدی درراستای اجرای طرح فوق وتولید ملکه‌های اصلاح شده فعالیت می‌کند که امیدواریم که درآینده نزدیک، بافعال کردن ایستگاه شاهد تحول بسیار خوب در شکوفایی صنعت زنبورداری استان بشویم.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ها و اهداف مهم این سازمان خارج کردن بخش زنبور عسل از تولید تک محصولی است افزود: در این رابطه مقدار ۴۳ کیلوگرم ژله رویال، یک هزار و ۱۹۰ کیلوگرم گرده گل و چهارهزارو ۲۳۸ کیلوگرم بره موم از زنبورستانهای استان توسط زنبورداران تولید شده که در سطح کشور نیز بی‌نظیر است.

کریم زاده گفت: همچنین تشکیل دو کلاس تخصصی تولید ژله رویال در شهرستان‌های ارومیه و خوی که با استقبال کم سابقه زنبورداران روبه رو شد موجب ایجاد تحولی اساسی در توسعه تولید سایر محصولات زنبور عسل در سال ۹۶ خواهد شد.