به گزارش خبرنگار مهر، نتایج به دست آمده از نخستین رساله دکتری در حوزه واقعیت افزوده نشان می دهد که فناوری واقعیت افزوده در نهادهای ارتباطی دنیا بیشتر در حوزه سرگرمی و تفریح کاربرد دارد اما در ایران بیش از ۴۰ شرکت و سازمان و نشریه در کشور از این فناوری در فعالیتهای ارتباطی ، تبلیغاتی و آموزشی خود استفاده کردهاند که بیشتر آنها را بخش خصوصی تشکیل می دهند.
این رساله پژوهشی در حوزه فناوری واقعیت افزوده در مقطع دکتری با عنوان «کاربرد فناوری واقعیت افزوده در روابط عمومی الکترونیک در کشور» توسط طاهره ساعدی در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد دفاع شده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان مفاهیم به دست آمده از این پژوهش دکتری می گوید: فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality = AR) که گاه به آن واقعیت رسانه ای شده نیز می گویند، به فناوری گفته می شود که به واقعیت و جهان واقعی، امکانات و ویژگی های بیشتر اطلاعاتی، ویدئویی، صوتی، تصویری، گرافیکی و داده های برخواسته از GPS اضافه می کند.
طاهره ساعدی با تاکید براینکه فناوری واقعیت افزوده باعث سرعت و عمق بخشیدن به درک، فهم و تعامل کاربر و ملموس شدن آن می شود، اضافه کرد: به عبارت بهتر، AR عملا با پیوند میان دنیای واقعی و مجازی، پل ارتباطی بین این دو جهان ایجاد می کند. در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی که کاربر درک می کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده اند بنابراین با واقعیت مجازی که تماما توسط نرم افزار و کامپیوتر ساخته می شود متفاوت است.
به بیان این مدرس دانشگاه، واقعیت افزوده در دنیای امروز غیر ممکن ها را ممکن می سازد. به همین دلیل کاربردهای این تکنولوژی روز به روز در حال افزایش است به طوری که طبق پژوهش های علمی آینده نگاری، واقعیت افزوده یکی از ۱۰ تکنولوژی پرکاربرد آینده محسوب می شود.
وی با اشاره به کاربردهای این فناوری در حوزه های مختلف آموزش، صنعت، کشاورزی، شهری، گردشگری و پزشکی در کشورهای پیشرفته تصریح کرد:یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری در حوزههای ارتباطات، تبلیغات و برندینگ است.
ساعدی با طرح بخش هایی از رساله اش تاکید کرد: استفاده از این فناوری از سوی کاربر مستلزم داشتن شروط فیزیکی مانند تلفن همراه هوشمند، اینترنت پرسرعت و نرم افزار کاربردی واقعیت افزوده و بسترسازی شرایط فرهنگی و اجتماعی است.
وی در تشریح نتایج این پژوهش افزود: براساس نتایج این پژوهش، بیشترین کاربرد فناوری واقعیت افزوده در روابط عمومی الکترونیک، در بخش انتشارات است و فناوری واقعیت افزوده در نهادهای ارتباطی دنیا بیشتر در حوزه سرگرمی و تفریح کاربرد دارد.
این استاد دانشگاه، ادامه داد: همچنین براساس یافته های این تحقیق، مهمترین مانع به کارگیری و توسعه فناوری واقعیت افزوده در ایران به ویژه در حوزه روابط عمومی الکترونیک ، فقدان شناخت از این فناوری در ایران است، علاوه بر این حتی در صورت شناخت، بسیاری از مدیران سازمان ها و نهادها و ادارات در ایران اعتقادی به استفاده از فناوری های نوین ارتباطی از جمله تکنولوژی واقعیت افزوده ندارند.
به گفته وی، براساس مطالعات انجام شده در این تحقیق، حداقل ۶ شرکت در ایران قادر به ارائه خدمات فناوری واقعیت افزوده هستند و تاکنون بیش از ۴۰ شرکت و سازمان و نشریه در کشور از این فناوری در فعالیتهای ارتباطی ، تبلیغاتی و آموزشی خود استفاده کردهاند که بیشتر آنها را سازمان های بخش خصوصی تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: تاکنون همه پژوهشهای انجام شده در عرصه فناوری واقعیت افزوده، در مقطع کارشناسی ارشد بوده و این اولین پژوهش دکترا در این عرصه و همچنین در زمینه دانش ارتباطات است.
به گفته ساعدی، اپلیکیشنهای جذاب متعددی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در دسترس هستند که در حوزه بازی و سرگرمی میتوان به بازی مشهور پوکمون گو و اپلیکیشن پر طرفدار اسنپ چت اشاره کرد. البته در کشور ما نیز می توان با استفاده از این تکنولوژی، بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شهروندان در حوزه های گوناگون را به راحتی در دسترس آنان قرار داده و آگاهی آنان را در بخش های گوناگون افزایش داد.