رئیس سازمان بازرسی کل کشور با رئیس آمبودزمان جمهوری قرقیزستان، یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ایران و قرقیزستان در نهادهای منطقه‌ای آمبودزمان آسیایی و مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی و مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو اکو همکاری‌های مشترک داشته‌اند.

با توجه به تجربه مشترک مذکور و ظرفیت سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران و آمبودزمان کشور قرقیزستان، این تفاهم‌نامه همکاری برای ارتقاء سطح کیفی امور نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی در دستگاه‌های اجرایی دو کشور به امضاء طرفین رسید.

همکاری‌های دوجانبه در زمینه فعالیت‌های آمبودزمانی و رسیدگی به شکایات مردمی، تبادل تجارب و اطلاعات در حوزه فعالیت‌های آمبودزمانی از جمله اطلاعات مربوط به قوانین و مقررات و تصمیمات مهمی که از سوی مراجع و نهادهای اجرایی در ایران و قرقیزستان اتخاذ می‌شود، اعزام هیات‌ها و کارشناسان دو کشور برای به اشتراک گذاشتن تجارب در حوزه‌های کاری فعالیت‌های آمبودزمانی و دعوت از یکدیگر برای شرکت در مجامع، هم اندیشی‌های آموزشی، نشست‌ها و اجلاس‌های بین‌المللی است.

در اجلاس بین‌المللی قرقیزستان که از ١٥ تا ١٧ شهریور از سوی آمبودزمان این کشور و با همکاری دفتر برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در قرقیزستان برگزار شد، نمایندگان آمبودزمان‌های منطقه اورآسیا و رؤسای نظارت و بازرسی و نهادهای آمبودزمانی اتریش، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ترکیه، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری‌های مولداوی، لاتویا، لتونی، مغولستان، تاجیکستان، ارمنستان، قزاقستان و ازبکستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دبیر کل موسسه آمبودزمان بین‌المللی (IOI) حضور داشتند. این اجلاس با صدور قطعنامه‌ای روز گذشته در منطقه ایسیک‌کول به کار خود پایان داد.