نخستین دوره کارگاه‌های تخصصی سینمای مستند باستان‌شناسی را با حضور استادان و محققان حوزه سینمای مستند و باستان‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در راستای توسعه مباحث میان‌رشته‌ای و پژوهش‌ها و تحقیقات زیربنایی در مباحث تئوریک سینمای مستند، نخستین دوره کارگاه‌های تخصصی سینمای مستند باستان‌شناسی را با حضور استادان و محققان حوزه سینمای مستند و باستان‌شناسی برگزار می‌کند.

این کارگاه‌ها برای آگاهی و آشنایی باستان‌شناسان با ماهیت و مفاهیم فیلم مستند باستان‌شناسی و روش‌های ساخت آن و ضرورت تولید فیلم‌های مستند باستان‌شناسی برگزار می‌شود. ضمن این که در این کارگاه‌ها، مستندسازان هم با تعریف فیلم‌های مستند باستان‌شناسی و نحوه تولید این فیلم‌ها در محوطه‌های باستانی آشنا می‌شوند.  

در این برنامه آموزشی، باستان‌شناسان و مستندسازان به اتفاق هم و با هدف هم‌اندیشی در کلاس‌ها حضور خواهند داشت.  

شرایط عمومی شرکت در این کارگاه‌ها، آشنایی با مفاهیم علم باستان‌شناسی و مفاهیم سینمای مستند است.

عناوین کارگاه‌های سینمای مستند باستان‌شناسی به این شرح است: آشنایی با فیلم مستند باستان‌شناسی در جایگاه سند و تهیه‌کنندگی و کارگردانی در فیلم مستند باستان‌شناسی؛ آشنایی با چگونگی پژوهش در فیلم مستند باستان‌شناسی؛ آشنایی با فیلم‌برداری در فیلم مستند باستان‌شناسی؛ آشنایی با تدوین و صدا و استفاده از اسناد در فیلم مستند باستان‌شناسی
در حوزه باستان‌شناسی، مستندسازان در کنار باستان‌شناسان با سرفصل‌های ذیل آشنا می‌شوند: مفاهیم و تعاریف باستان‌شناسی؛ روند شکل‌گیری محوطه‌های باستانی؛ سرشت و چیستی مواد باستان‌شناختی؛ باستان‌شناسی و هویت فرهنگی.

زمان و مکان برگزاری این کارگاه‌ها از ۱۰ مهر تا ۱ آبان‌ماه ۹۶ (هفته‌ای دو جلسه، صبح و عصر روزهای دوشنبه) در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.  

هزینه شرکت در این کارگاه‌ها هم دو میلیون ریال اعلام شده است. متقاضیان شرکت در کارگاه‌های سینمای مستند باستان‌شناسی می‌بایست فرم ثبت‌نام را به صورت اینترنتی روی وب‌سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی www.defc.ir تکمیل کنند. از آنجا که ظرفیت‌ کارگاه‌ها محدود است، اولویت با افرادی است که در ثبت‌نام پیش قدم هستند.  

به شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گواهی شرکت داده خواهد شد.