فرهنگ آکادمیک وارداتی و آنچه که رژیم قبل به دنبال آن بود دستخوش تغییراتی شده اما فرهنگ آکادمیک مبتنی بر آموزه های اسلام و ارزش های انقلاب اسلامی هنوز به درستی شکل نگرفته است و در ابتدای این راه قرار داریم.

غلامرضا خواجه سروی - قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: فرهنگ آکادمیک مانند هر فرهنگ دیگری از خرده فرهنگ هایی تشکیل شده و خرده فرهنگ های فرهنگ آکادمیک مربوط به فرهنگ اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه است.

وی اضافه کرد: تبارشناسی فرهنگ آکادمیک نشان می دهد، دانشگاه در 27 سال گذشته دستخوش تغییراتی شده و چالش هایی که نهاد دانشگاه با آنها روبرو شده موجب شده است این نهاد در وضعیت جدیدی قرار گیرد و مواردی که از رژیم گذشته در آن بوده دچار تغییر شود. افزایش سریع تعداد دانشگاه ها و دانشجویان و مواجهه با کمبود استاد، ابزار و تکنولوژی آموزشی از عواملی است که می توانند در شکل گیری فرهنگ آکادمیک تأثیرگذار باشند.

این استاد دانشگاه گفت: اکنون در دوره حرکت به سمت هم اندیشی و استفاده از عقل جمعی و دانش و تفکری جمعی به عنوان دستاورد و برآیند کنش جمعی اساتید و کلیه دانشگاهیان برای دستیابی به فرهنگ مطلوب استاد، دانشجو و کارکنان دانشگاه هستیم، البته باید آموزه های آن در طول زمان شکل بگیرد و بر روی آن اجماع شود.

خواجه سروی تأکید کرد: تا زمانی دانشگاه جایگاه اصلی خود را نیابد و آداب و پوشش های مناسب دانشگاهی رعایت نشود به قاطعیت می توان مدعی عدم شکل گیری فرهنگ مطلوب در دانشگاه شد.

قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر غنای آموزه ها و راهنماهای فکری گفت: مولفه های یک دانشگاه مطلوب تحت عنوان راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه ها از زمان شکل گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی ترسیم شده اند اما این مولفه ها هنوز بر روی کاغذ مانده اند و در دولت های گذشته بخصوص در مجموعه آموزش عالی کشور اجرا نشده و نظارتی نیز بر عدم اجرای آنها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه پوشش خیلی از افراد متناسب با دانشگاه نیست، گفت: فرهنگ باید از یک جایی ساخته شود و نیاز به مقررات و مجری معتقد به برنامه دارد اما در حوزه های فرهنگی خلط مبحث شده است.