تهران- تاثیر مدیران بومی بر روند توسعه شهرستان های استان تهران، مساله ای است که اکثریت قریب به اتفاق نخبگان، مسئولان و دلسوزان در استان بر آن تاکید دارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا: با توجه به استقرار دولت دوازدهم و دریافت رای اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی، تغییر مدیران کل، استانداران، فرمانداران و دیگر مدیران شهرستانی دیر یا زود رقم خواهد خورد و شاهد آغاز موج تغییرات خواهیم بود.

استان تهران نیز، از این قاعده مستثنی نیست و به زودی باید به تماشای تغییراتی در سطح مدیران در ادارات کل و نیز ادارات در شهرستان های استان بنشینیم، در این بین بومی بودن مدیران، به عنوان یک مطالبه در محافل شهرستان های تهران شنیده می شود.

استاندار تهران، پیش از این، از تغییر مدیران در سطح شهرستان های استان تهران، تنها در صورت ضرورت خبر داده بود، اما هم اکنون زمزمه های تغییر خود استاندار نیز شنیده می شود و در گزینه های تصدی استانداری تهران نیز گزینه های بومی سهم یک چهارمی را دارند، اگر همین نگاه را به سراسر استان تعمیم دهیم، می بینیم که رویکرد انتصاب مدیران بومی در این استان عملا وجود ندارد.

سرریز مدیران در شرف بازنشستگی و بی کیفیت در ادارات شهرستان های استان تهران

یکی از فعالان اجتماعی و سیاسی استان تهران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر در راس ادارات استان مدیران بومی بسیار کم به چشم می خورند، به عنوان مثال در قرچک، تنها یک مدیر قرچکی داریم و مابقی روسای ادارات از سایر شهرستان های اطراف و شهر تهران در حال خدمت به قرچک هستند.

غلام رضا فرجیان با بیان این که باید تمام تلاش ما باید این باشد که در دولت جدید حداقل سهم پنجاه درصدی برای مدیران بومی در نظر گرفته شود، افزود: برای هر پست حداقل دو مدیر بومی برای ریاست ادارات در سراسر استان تهران با شرایط فعلی مدیران وجود دارد و دیگر بهانه ای برای سر ریز مدیران از سایر شهرستان ها وجود ندارد و اگر چنین شود نشان از بی توجهی مدیران کل و دولت به شهرستان ها است و در چنین شرایطی قطعا شهرستانی ها نیز به طور متقابل به آنها بی توجه خواهند بود.

وی گفت: با نگاه به تغییرات در استان تهران پیش بینی می شود، سرریز مدیران در شرف بازنشستگی و بی کیفیت برای ریاست در ادارات برگزیده شوند، امیدواریم مدیران کل حساسیت های منطقه را در نظر بگیرند و از نیروهای بومی بیشتر استفاده شود.

دلسوزی برای محل خدمت یکی از شاخصه های مدیر بومی است

یکی دیگر از کارشناسان اجتماعی و سیاسی استان تهران، در خصوص انتصاب مدیران بومی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدیر بومی به منطقه و حوزه کاری تسلط فراوانی دارد، که این امر را نمی توان نادیده نگرفت، چرا که عمر مدیران در بهترین حالت یک یا دو سال است و این زمان برای شناخت فرد نسبت به منطقه، فرصت کمی است، شناخت هم شرط اول خدمت رسانی موفق خواهد بود.

ذبیح الله اصغری، دلسوزی برای محل خدمت را یکی از شاخصه های مدیر بومی دانست و گفت: زمانی که یک فرد در منطقه ای که به آن تعلق دارد، به خدمت رسانی مشغول می شود، قطعا دلسوزی بیشتری خواهد داشت.

وی با انتقاد از انتصاب مدیران غیر بومی در سطح استان تهران، گفت: انتصاب مدیران بومی، همواره یکی از مطالبات مردم شهرستان های استان تهران بوده است، اما متاسفانه در انتصاب ها کم ترین توجهی به بومی بودن نمی شود و همواره از این منظر ضربه هایی به استان مهاجرپذیر تهران وارد می شود.

این فعال اجتماعی و سیاسی، با انتقاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص کوتاهی در انتصاب مدیران بومی در منطقه گفت: نمایندگان مجلس، در واقع انعکاس صدای مردم در سطوح بالاتر هستند، اما عملا در خصوص انتصاب مدیران، رایزنی های موثری برای مدیران بومی در سطح استان تهران دیده نمی شود و نشانه آن نیز تصدی بیش از ۷۵ درصدی پست های مدیریتی شهرستان های استان تهران، توسط مدیران غیر بومی است.

هماهنگی نماینده، فرماندار و امام جمعه دماوند در موافقت با مدیران بومی

نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند با تاکید بر انتصاب مدیران بومی در ادارات این شهرستان ها به خبرنگار مهر گفت: با توجه به مشکلات اشتغال و دست و پنجه نرم کردن تمام منطقه با بیکاری، آن هم در شهرستان های کوچک و کم جمعیتی مانند دماوند و فیروزکوه اولویت استخدام ها با نیروهای بومی است.

قاسم میرزایی نیکو افزود: اهالی شهرستان ها زحمت می کشند، مراتب کمال و علم آموزی و تخصص را طی می کنند، اما استخدام ها از سوی ادارات استانی انجام می شود و بعید می دانم، طبق ضوابط هم باشد، به این ترتیب به جای رشد نیروهای بومی، افراد غیر بومی در منطقه رشد می کنند و قطعا دلسوزی های خاص افراد بومی را نمی توانند، داشته باشند.

وی از هماهنگی با فرماندار و امام جمعه دماوند در خصوص موافقت با مدیران بومی در شرایط برابر خبر داد و گفت: اولویت انتصاب مدیران در ادارات با مدیران بومی است، اما اگر در شرایطی، برای تصدی یک پست مدیریتی نیروی کارآمد و توانمند نداشتیم و یا یک نیروی ماهر از استان معرفی شد، که از نظر ویژگی های مدیریتی تفاوت فراوان با مدیر بومی داشت، با انتصاب آن موافقت می شود.

میرزایی نیکو از هماهنگی با استاندار تهران و مدیران کل ادارات در این خصوص خبر داد و گفت: در ۵ الی ۶ مورد انتصاب اخیر در منطقه نیز عملا سیر این خط فکری را به خوبی مشاهده می کنیم.

مدیر بومی با امتیاز ۵۰ را بر مدیر غیر بومی با امتیاز ۱۰۰ ترجیح می دهم

نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تاکید ما همواره بر انتصاب مدیران بومی بوده و مدیر بومی با امتیاز ۵۰ را بر مدیر غیر بومی با امتیاز ۱۰۰ ترجیح می دهم.

سیدحسین نقوی حسینی عرق به منطقه را از مهم ترین ویژگی های مدیر بومی دانست و گفت: مدیر غیر بومی ظرفیت های منطقه را نمی شناسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر هماهنگی مسئولان شهرستانی برای انتصاب مدیران بومی تاکید کرد و گفت: اگر این وحدت و هماهنگی وجود داشته باشد، مدیران غیر بومی در منطقه به کار گرفته نمی شوند.

اما آن چه امروز اهمیت دارد، تاثیر مدیران بومی بر روند توسعه و پیشرفت امور ادارات و نهادها است، مساله ای که اکثریت قریب به اتفاق نخبگان، مسئولان و دلسوزان در استان تهران بر آن تاکید دارند، لذا دلیلی برای انتصاب مدیران غیر بومی و فرصت سوزی در مناطق دیده نمی شود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان ارشد، صدای مردم، نمایندگان مجلس و کارشناسان و نخبگان شهرستانی را در انتصابات خواهند شنید.