صومعه سرا -نماینده گیلان درمجلس خبرگان رهبری مهم ترین وظیفه مداحان را معرفت افزایی مردم و خرافه زدایی از مراسم محرم دانست و گفت: دشمن شناسی فلسفه عاشورا است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا رمضانی در همایش «خادمان عاشورایی» که ظهرشنبه در سالن شهید آوینی مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صومعه سرا برگزار شد، اظهار کرد: محرم دارای ظرفیت عظیمی بوده که باید از آن استفاده شود.

بروز معنویت کاذب در اروپا و آمریکا

وی عقلانیت و معنویت را دو ویژگی برجسته اهل بیت (علیهم السلام) برشمرد و گفت:در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ بار از واژه عقلانیت نام برده شده و در همین زمینه در کتاب اصول کافی در اولین کتاب با عنوان « عقل و جهل» درباره عقلانیت روایات بسیاری آورده شده است.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عقل هم دوراندیش و هم نزدیک اندیش است، افزود: نزدیک اندیشی عقل انسان را در مسیر بندگی قرار داده و دوراندیشی آن سبب رسیدن انسان به بهشت می شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که اهل بیت (علیهم السلام) به آن بسیار پرداخته اند معنویت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز معنویت کاذب در اروپا و آمریکا دیده می شود.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه معنویت اهل بیت(ع) راستین بوده و براساس نیازهای واقعی انسانی که همان ارتباط با خدا است بیان می شود، تصریح کرد:یکی از مجالسی که می تواند سبب تقویت این معنویت و استمرار آن شود همین مجالس اهل بیت (علیهم السلام) بوده که بهترین فضا را برای تقویت معنویت فراهم می کند.

ضرورت تقویت اعتقادات و باورها و اخلاق در مجالس اهل بیت(ع)

وی در ادامه به چند ویژگی که باید در برگزاری مجالس اهل بیت (علیهم السلام) به آن توجه شود اشاره کرد و گفت: باید زمینه تقویت اعتقادات و باورها و اخلاق در مجالس اهل بیت و به ویژه امام حسین(ع) فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در هامبورگ آلمان با تأکید بر اینکه مبلغان و مداحان در این زمینه وظایف سنگینی دارند، یادآور شد: باید با تبیین معرفت و احکام دینی در هیأت مذهبی و مساجد بسترهای لازم برای تقویت باورهای دینی و اخلاقی و انسانی و آنچه که سبب رشد و بالندگی شده را فراهم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نقل درست از واقعه عاشورا، تحلیل دقیق و صحیح و تطبیق وقایع با شرایط روز سه ویژگی مهم است که باید مورد توجه مبلغان و مداحان قرار گیرد، اظهار کرد: متاسفانه امروز مجالس زیادی با عنوان زیارت عاشورا در داخل و خارج برگزار می شود ولی به اصل مهم دشمن شناسی و موضع گیری درباره فجایعی که علیه مسلمانان صورت می گیرد  که در این زیارت به آن تأکید شده، توجهی نمی شود.

آیت الله رمضانی نبود درک درست از مفاهیم بکار رفته در زیارت عاشورا را از آسیب های مهم در این حوزه دانست و افزود: قرائت زیارت عاشورا باید سبب دشمن شناسی و درک درست از شرایط روز جهان و موضع گیری در قبال آن شود.

وارونه جلوه دادن اسلام هدف امروز دشمن

به گفته این مسئول آنچه که امروز و با توجه به شرایط جهان باید به آن توجه شود این است کخ مجلس اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه امام حسین (ع) باید به مجالس معرفتی و اخلاقی، احکام و معنویت تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه باید به عنوان مبُلغ و مداح تلاش کنیم تا این مجالس به محفلی برای دشمن شناسی و شناخت دشمنان امروز اسلام و مسلمانان تبدیل شود، گفت: امروز بسیاری درصدد نابودی اسلام و مسلمانان و وارونه بیان کردن این دین هستند که باید شناخته شده و به مردم بیان شود.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دشمن امروز تلاش می کند تا اسلام بدون شریعت، نماز، امر به معروف و نهی ازمنکر و اسلام بدون فکر و عقل را در میان مسلمانان ترویج دهد.

آیت الله رمضانی همچنین با تأکید براینکه افرادی که در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و امام حسین (ع) شرکت می کنند باید رفتارشان منطبق با این بزرگان باشد، خاطرنشان کرد: تمام اعضای برگزاری مجالس امام حسین(ع) اعم از هیأت امناء، مداحان، مبلغان و تمامی افرادی که در این مراسم شرکت می کنند باید رفتار حسینی در آنها جلوه کند.

وی به وظیفه سنگینی مداحان و مبلغان در راستای بیان مکتب عاشورا اشاره و تصریح کرد: مجالس روضه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وظیفه سنگین مبلغان و مداحان در انتقال درست مکتب عاشورا و پیشگیری از ورود بدعت های نادرست

نماینده ولی فقیه در هامبورگ آلمان ادامه داد: در تاریخ اسلام وجود بسیاری کج فهمی ها و کوتاه نظری ها نسبت به امام و ولایت سبب بروز وقایع و حوادث بزرگ تاریخ همانند شهادت امام علی (ع)، واقعه کربلا و بسیاری دیگر از حوادث شده که عاملان آن به تصور نزدیکی به خداوند دست به این جنایت ها زده اند.

وی با بیان اینکه این جنایات به واسطه جهل این افراد انجام شده است، تصریح کرد: مجالس امام حسین (ع) باید به مجلس جهل زدایی، معرفت افزایی، خرافه زدایی و معرفی مکتب حق اهل بیت (علیهم السلام) و انس با قرآن تبدیل شود.

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه برخی در داخل و خارج از کشور تلاش می کنند تا مجالس اهل بیت (علیهم السلام) و به ویژه امام حسین(ع) را با خرافه آلوده کنند، خاطرنشان کرد: هدف آنها به انحراف کشاندن این مجالس و دوری از اصل موضوع و اشاعه آن در میان جامعه است.

وی با اشاره به ترغیب و تشویق عزاداران امام حسین(ع) به قمه زنی در این ایام، آن را یکی از بدعت ها و نمونه های خرافه وارد شده به عزاداری های امام حسین (ع) دانست و افزود: این بدعت ها و خرافات را وارد مجالس امام حسین (ع) کرده اند و بعد مدعی می شوند که نباید برای مبارزه با این خرافه پرستی ها با دستگاه امام حسین (ع) کار داشت.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجالس امام حسین (ع) ظرفیت بسیار مهمی دارد که باید از آن استفاده شود، گفت: باید به نسل جوان تأکید شود که مکتب عاشورا را به درستی بشناسند.

به گفته این مسئول باید مجالس اهل بیت (علیهم السلام) به محلی برای شناسایی درست سیره عملی و علمی آنها تبدیل شده و و مبلغان و مداحان تلاش کنند که در این مجالس باشناسایی درست شرایط به وظایف خود به خوبی عمل و از اشاعه خرافات و بدعت های نادرست در این مجالس جلوگیری کنند.