خمین- ضرورت آگاهی بخشی و آموزش اجراکنندگان فریضه امر به معروف و همچنین تزکیه نفس و خودسازی این افراد ازجمله مباحثی بود که درهمایش آمران به معروف و ناهیان از منکر در خمین موردتاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی سروش، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، روز دوشنبه در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر در خمین اظهار داشت: برای اجرای این دو فریضه چندین ساعت به صورت مقدماتی و تکمیلی به افرادی که آماده همکاری هستند، آموزش داده می شود چراکه آموزش آنها یکی از ضرورت ها است.

وی ادامه داد: بعد از انجام آموزش های لازم، گزینش و تائید افراد واجد شرایط برای همکاری انجام و کارت آمران به معروف و ناهیان از منکر برای آنها صادر می شود و طبق قانون از این افراد در شرایط مختلف حمایت می شود.

۷۰۰۰ آمر به معروف در استان مرکزی آموزش دیده اند

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی بیان کرد: در سطح استان مرکزی بیش از هفت هزار نفر توسط اساتید مجرب در این حوزه آموزش های لازم را دیده اندکه ۶۵۰ نفر از این تعداد در شهرستان خمین فعالیت دارند.

سروش با اشاره به اینکه هنوز آموزش ها به صورت گسترده در استان انجام نشده، خاطر نشان کرد: دستور العمل اجرای این فریضه در ادارات و اماکن مذهبی و عمومی با برگزاری کلاس ها و آموزش های لازم انجام و با استقبال مطلوبی مواجه بوده، البته انجام امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص افراد آموزش دیده نیست بلکه وظیفه همگانی می باشد.

وی با بیان اینکه هفته آغازین ایام محرم با عنوان هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر نام گذاری شده، بیان کرد: در این هفته اجرای برنامه های تبلیغی و سخنرانی با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر، مراسم زنگ محرم در مدارس، برگزاری برنامه هایی تحت این عنوان در سطح دانشگاه ها و اجرای برنامه ای در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در استان مرکزی انجام می شود.

سروش تصریح کرد: تمام واجبات و فرائض دینی در گرو انجام امر به معروف و نهی از منکر است و اگر این فریضه مورد غفلت واقع شود، تمام فرائض دینی نیز از بین خواهد رفت.

امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ترویج شود

در این همایش همچنین رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خمین گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر به جامعه روح می بخشد و باید به یک مقوله فرهنگی در جامعه تبدیل شود.

حسن کریمی اظهار داشت: منکرات در جامعه تنها به بی حجابی و بدحجابی محدود نمی شود بلکه تعارض به حقوق دیگران، عدم مسئولیت پذیری، کم فروشی و... از جمله منکرات است که باید به رفع آنها توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: وحدت و انسجام در اجرای امر به معروف و نهی از منکر زمینه حفظ و ماندگاری آن را ایجاد می کند، چرا که این فریضه اهمیتی بیش از انجام فریضه حج و جهاد در راه خدا دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خمین با تاکید بر لزوم رفع نقاط ضعف و قوت برنامه های امر به معروف و نهی از منکر شهرستان تصریح کرد: این فریضه باید به دور از اغراض شخصی و تنها برای رضای خداوند نجام شود.

آمران به معروف به خودسازی بپردازند

امام جمعه خمین نیز در این همایش بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر دو مقوله از ده مقوله فروع دین است که از اهمیت و جایگاه ویژه در دین مبین اسلام برخوردار است.

حجت الاسلام سید علی حسینی ادامه داد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر از زمان صدر اسلام مورد توجه بوده و یکی از واجبات دینی است.

امام جمعه خمین با اشاره به اینکه انجام این  فریضه وظیفه همگان است، خاطرنشان کرد: برای انجام امر به معروف و نهی از منکر افراد باید در ابتدای کار این احساس مسئولیت را در خود داشته باشند و برای احیا این فریضه از شخص خود شروع کنند تا انجام واجبات و دوری از گناهان در آنها نهادینه شود.

حسینی اظهار داشت: برخورد شایسته، چهره گشاده، گفتار نرم، پرهیز از خشونت و پرخاشگری، داشتن صبر و تحمل در برابر مشکلات پیش رو، ازجمله صفاتی است که آمران به معروف و ناهیان از منکر بایستی داشته باشند.