اینچه برون- معاون راه‌آهن کشور از رشد ۶۰ درصدی از طریق ترانزیت خطوط ریلی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم محمدی ظهر پنجشنبه در حاشیه مراسم ورود اولین قطار کانتینری چین به ایران که از طریق کریدور ریلی اینچه برون انجام شد، در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تکالیفی که برای توسعه راه‌آهن کشور برنامه‌ریزی‌شده حمل سه میلیون تن برای ترانزیت در دستور کار قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه نسبت به سال قبل که عددی حدود یک‌میلیون و ۲۳۰ هزار تن بوده امسال بیش از ۶۰ درصد رشد داشتیم و برای رسیدن به سه میلیون تن به رشد ۱۰۰ درصدی در برنامه نیاز داریم.

معاون راه‌آهن کشور گفت: یکی از محورهای اصلی که باید کریدور ترانزیتی ما فعال شود تا به برنامه موردنظر خود دست پیدا کنیم کریدور مرز اینچه برون در راستای کریدور شمال جنوب است.

محمدی گفت: در اجلاس سه‌جانبه و چهارجانبه با چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران و مکاتباتی را که با آلماتی، عشق آبادو تهران طی چهار ماه گذشته داشتیم توافق کردیم این قطار با یک نرخ کانتینر کنورد بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان و با معافیتی که کشور چین برای قطار تا مرز چین به قزاقستان داده‌شده است تفاهم کردیم ۶ قطار دیگر از همین مرز وارد کشور شود.

وی افزود: کانتینرهای یخچال دار برای حمل محصولات کشاورزی است و بار این کانتینرها از استان اصفهان تأمین می‌شود و به اینجا منتقل و برای صادرات بارگیری می‌شود.

معاون راه‌آهن کشور اظهار کرد: تلاش ما این است که این کریدور را با ارتباط با قزاقستان، روسیه و ترکمنستان و از سمت شرق با چین، قزاقستان و ترکمنستان فعال کنیم و مطمئناً این کریدور یکی از کریدورهای پروزن و ارزان‌قیمت کریدورهای شمال جنوب خواهد بود.

محمدی ادامه داد: باری که از چین به اینچه برون رسید با پنج روز تأخیر همراه بود چراکه این قطار برای قزاقستان هم‌بار داشت.

وی تصریح کرد: با همین پنج روز تأخیر حدود سه‌هفته‌ای طول کشید تا بار به ایران برسد و این در مقابل حمل دریایی که ۳۰ روز بیشتر از این زمان می‌برد بسیار قابل‌توجه است.

عبور ۶ قطار از راه آهن اینچه برون تا پایان سال میلادی

محمدی گفت: بر اساس تفاهمی که صورت گرفته ۶ قطار دیگر تا پایان سال میلادی از این مسیر عبور خواهد کرد و قول دادیم برای مسیر کاشان را هم فعال کنیم.

وی بابیان اینکه انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی باز حمل گمرکی حمایت کنند، افزود: ما به دنبال حمایت برای حمل گمرکی کالا هستیم و اعتقادداریم ترانزیت می‌تواند علاوه بر توسعه پایانه‌های مرزی و امنیت، درامد زایی کند و در حوزه آمایش سرزمین و این مسئله می‌تواند جایگزین درامدهای نفتی شود.

محمدی ادامه داد: یک‌تن کالا که از مرز شمالی به جنوبی ما عبور می‌کند حدود ۴۰ فرانک سوئیس بر اساس تعرفه‌های بین‌المللی برای ما درامد دارد که معادل همان یک بشکه نفت است.