جلسه تبادل نظر تصمیم گیری و ساماندهی سامانه های عرفی پارک ملی توران با حضورحمیدظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان و مدیران دستگاه اجرایی استان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در ابتدای جلسه عباسعلی دامنگیر مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان مطالبی در خصوص روند راهبردهای حفاظتی منطقه توران و اثرات سوء خشکسالی سنوات اخیر بر زیستگاه و اهمیت بین المللی و ملی ذخیره گاه زیستکره توران به همراه اقدامات صورت گرفته سنوات قبل مطالبی را بیان کرد.

وی در خصوص اهمیت بین المللی و ملی ذخیره گاه زیستکره توران گفت: ذخیره گاه زیستکره توران با داشتن زیستگاههای حساس و گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فرد نظیر گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، زاغ بور و گونه های گیاهی با ارزش ژنتیکی و دارویی همچنین بزرگ ترین واحد حفاظتی سازمان محیط زیست کشور و داشتن سه سطح حفاظتی پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده از مناطق بسیار مهم زیست محیطی در سطح کشور بوده است.

دامنگیر افزود: در سال ۱۹۷۶ هم به علت غنای زیستی آن و اهمیت اکولوژیکی (ژنتیکی، زیستگاهی و گونه ای) از سوی برنامه استان و کره مسکون سازمان ملل به عنوان ۱۰ ذخیره گاه زیستکره کشور مطرح و پذیرفته شده که این منطقه را در سطح بین المللی مطرح و مورد توجه قرار داده است.  

مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان عنوان کرد : با توجه به اهمیت گونه یوزپلنگ آسیایی و اینکه امروز صرفاً این گونه در دشت های استان سمنان عمدتاً زیست محیطی کند و محدوده پراکنش آن با مرکزیت استان سمنان در سطح کشورهای منطقه می باشد، بر اهمیت آن افزوده و تنوع اقلیمی منطقه نیز مزید بر علت شده است، لذا حفظ شرایط زیستگاهی و زیست محیطی منطقه خصوصاً گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و زاغ بور که عمدتاً در محدوده پارک و امن حفاظت شده و پناهگاه زیست می کنند با خرید مستثنیات و سامانه های عرفی موجود در پارک می تواند اقدامی موثر در ارتقای سطح زیستگاهی و توسعه کمی و کیفی زیستگاه و زیستمندان منطقه باشد.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص قابلیت های زیست محیطی منطقه ای توران و ضرورت حفظ تنوع زیستی منطقه به ویژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید داشت و همچنین اقدامات صورت گرفته از جمله ایمن سازی جاده های ارتباطی و ساماندهی دام عشایر در جهت حفاظت را مثبت تلقی کرد.  

در ادامه با حضور مدیران دستگاه های اجرایی (معاون دادستان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیر کل امور عشایری و مسئولین بسیج استان) در خصوص جابجایی دامداران عشایر پارک ملی توران تبادل نظر گردید و حاضرین نسبت به مسایل حقوقی و مشکلات موجود و راه کارهای قابل انجام اظهاراتی را ارائه کردند.  

ظهرابی با تاکید برمشکل منطقه توران به منظور ارتقای شاخص های حفاظتی در منطقه تصریح کرد: باید به صورت ضرب العجلی قبل از حضور دام عشایر برای سال جاری در منطقه این مسئله حل شده و همچنین نسبت به فنس کشی جاده عباس آباد با استفاده از قابلیت های منطقه و با هماهنگی مقامات استانی هر چه سریعتر به پایان برسد.  

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست برای حل شدن مسئله دامداران منطقه رساندن منابع مالی و طی شدن فرآیند قانونی آن از ملزومات این طرح می باشد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: با همکاری محیط زیست،  منابع طبیعی،  بسیج و امور عشایر و صاحبان سامانه های عرفی در پارک ملی ظرف یک هفته آینده جلسه ای برگزار شود و توافقات گذشته به روزرسانی شود.