به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران شامگاه گذشته ۲۱ مهرماه با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، بهرام کلهر نیا، بهروز دارش، حمید شانس، حمید سوری، بهداد لاهوتی، هلیا دارابی، بهرام شیردل و... در موزه هنرهای معاصر تهران در حالی برگزار شد که علاوه بر اعلام برگزیدگان این دوسالانه، تقدیر از فعالیت های هنری ویکتور دارش و اهدای نشان یادبود این دوسالانه به وی در برنامه گنجانده شده بود.
بهروز دارش که در این مراسم به نمایندگی از برادرش این نشان یادبود را تحویل گرفت، گفت: برادرم به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد. به توصیه پزشکان مراسمی که هیجان در آن باشد برای وی مناسب نیست. من از همه کسانی که برای این دوسالانه تلاش کردند از طرف خودم و برادرم تشکر می کنم.
این مجسمه ساز با بیان اینکه برادرش پیامی برای این مراسم فرستاده است، بیان کرد: برادرم از همه تشکر کرد و افسوس خورد که امکان حضور در مراسم را ندارد. ویکتور به من گفت «که در این سال ها تنها به وظیفه اش عمل کرده و کار ویژه ای انجام نداده است. بدا به حال آدم هایی که وظیفه خود را درست انجام نمی دهند و به جای آن در کار دیگران خلل وارد می کنند.»
وی در پایان اظهار کرد: سال ها قبل برادرم از شاگردانش حمایت کرد تا امروز تبدیل به استادان برجسته ای شوند و امروز همان استادان از او حمایت می کنند.
علی مرداخانی و مجید ملانوروزی به پاسداشت سال ها فعالیت حرفه ای ویکتور دارش از نشان «ویکتور دارش» هنرمند پیشکسوت مجسمه ساز که توسط کورش گلناری طراحی شده بود، در این مراسم رونمایی کردند.
در این مراسم کوروش گلناری به رسم معمول دبیر جشنواره نیز به بیان پاره ای توضیحات درباره این دوسالانه پرداخت و گفت: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این دوره مبنای کار نظری را سرلوحه خود قرار دهیم. در شورای سیاستگذاری مبنا را بر این گذاشتیم تا آثاری پذیرفته شوند که در تفکر امروزی دنیای هنر قرار می گیرند. آثاری که در برخورد با مخاطب بتوانند با وی تعامل ایجاد کنند.
وی ادامه داد: در این دوره از دوسالانه از هنرمندانی دعوت شد کار ارایه دهند که در بیان اثر هنری خود دارای دیدگاه هستند و در عموم کارها شاهد یک ارجاع تاریخی، هنری، انتقادی، فلسفی، سیاسی، اجتماعی و... بودیم. این شکل فعلی «وضعیت» بخشی از هنرهای تجسمی ماست که موضوع دوسالانه هم «وضعیت» تعیین شده بود.
در این مراسم علاوه بر ارایه کتاب هفتمین دوسالانه مجسمه سازی از کتاب های دوره پنجم و ششم هم رونمایی شد. به گفته گلناری از ۱۰ سال مجسمه سازی ایران مستنداتی در قالب این کتاب ها ارایه شده است.
پس از رونمایی از کتاب ها و سخنان گلناری علی مرادخانی در سخنانی بیان کرد: امروزه شاهد رشد هنر مجسمه سازی هستیم و این جای بسیار خوشحالی دارد. با همه کاستی هایی که در سال های اخیر در بخش برپایی دوسالانه صورت گرفت اما در این دوسالانه چهره های تازه ای آثار خود را عرضه کردند.
وی ادامه داد: ما رشد عرصه تجسمی را مدیون موضوعات مختلفی هستیم که مهمترین آنها رشد وضعیت اجتماعی کشور است. در کنار این مسایل کارهای دولت و فعالیت انجمن ها و استمرار این فعالیت ها را می توان از دیگر دلایل رشد این حوزه دانست. ما طی ۴ سال گذشته از انجمن ها خواستیم فعال تر شوند برای همین امروز شاهد هستیم که تعامل مناسب بین دولت و انجمن ها وجود دارد.
مرادخانی اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که بخش خصوصی در حوزه های هنری وارد میدان شده است چرا که همه این ها زنجیره ای است که باعث می شود اتفاقات خوبی در حوزه هنری کشور ایجاد شود.
مرادخانی در پایان آمادگی با انجمن مجسمه سازان ایران برای برپایی دوسالانه هشتم را اعلام کرد و گفت: تلاش ما این است که آثار خوب هنرمندان ایرانی به خصوص جوانان در دنیا دیده شود تا هرگاه نامی از هنر شرق برده می شود، نام ایران به ذهن جهانیان متبادر شود. هنر و هنرمندان ما این پتانسیل را دارند اما متاسفانه کم کاری هایی شده است.
در ادامه مراسم حمید سوری به نمایندگی از جمع داوران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
برگزیدگان دوسالانه هفتم مجسمه سازی نیز به شرح زیر اعلام شدند:
مهسا الف برای اثر «مقدمه ای بر کتابخانه الف»، مرضیه سرسریان برای اثر «قابلیت بی پایان» و پیمان شفیعی زاده برای اثر «واگیره» به عنوان سه نفر نخست انتخاب شدند و هیات داوران باربد گلشیری را برای اثر «سیرت الموت» شایسته دریافت جایزه ویژه دانست.
هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با تم «وضعیت» به دبیری کورش گلناری با حمایت دفتر هنرهای تجسمی و همکاری انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعو به کار خود در موزه هنرهای معاصر تهران پایان داد.