عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زیارت امام حسین(ع) با خصوصیت «عارفاً بحقه»، کلاس بزرگ سازندگی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگویی اظهار کرد: در باب ۵۴ کتاب کامل الزیارات، ۱۷ روایت با این مضمون نقل شده که امامان فرموده اند کسی که سالار شهیدان ابی عبدالله را درحالی که عارف به حقش است زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد.

وی با بیان اینکه در این روایت دو بخش وجود دارد که باید به آن توجه شود، افزود: بخش اول آنکه عارفاً بحقه یعنی چه و بخش دوم اینکه خدواند گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد به چه معنا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عارفاً بحقه یعنی آنکه زائر سیدالشهدا به این باور برسد که به زیارت امام زنده می رود؛ امامی که او را زیر نظر داشته و برای او دعوت نامه فرستاده که توفیق این زیارت برای وی فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه باید با این نگاه به زیارت معصومین برویم، خاطرنشان کرد: زیرا شهیدان زنده بوده و حیات آنها واقعی تر از زندگی ما است.

آیت الله خاتمی در ادامه این موضوع را یک بُعد عارفاً بحقه برشمرد و تصریح کرد: بُعد دوم عارفاً بحقه این بوده که زائران به این باور برسد که عاشورا فقط دهم محرم سال ۶۱ نبوده و باور کنند که امروز هفتم آبان سال جاری و نهم صفر سال۱۴۳۹ هم عاشورای ابی عبدالله است.

وی با بیان اینکه زائر باید خود را در اردوگاه امام حسین (ع) احساس کند، یادآورشد: زائری عارفاً بحقه است که زینت سالارشهیدان امام حسین (ع) باشد این در مورد زائرانی که در پیاده روی اربعین حسینی شرکت می کنند بیشتر جلوه کرده و باید با همسفران خود با محبت و دوستی رفتار کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه رفتار زائران اربعین حسینی (ع) باید رفتار امام حسین (ع) و امام حسن (ع) باشد، افزود: عارفاً بحقه یعنی اینکه در اردوگاه امام حسین (ع) باید موضع گیری زائران موضع گیری سالار شهیدان باشد.

وی تأکید کرد: فردی که اینچنین عمل کرده و خود را در معرض سیدالشهدا می بیند مرتکب گناه نشده و کسی که بیعت با سالار شهیدان دارد از گذشته بد و غیرقابل دفاعش نادم بوده و براین اساس خداوند گناهان گذشته اش را می آمرزد و از این رو که در اردوگاه سیدالشهدا قرار گرفته، از او مراقبت می کند که در حوزه دین و معنویت باشد.

به گفته این مسئول معنای «مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ» یعنی اینکه بستر مغفرت و آمرزش خداوند فراهم شده است و کسی که سرباز سیدالشهدا باشد از گناهان کبیره اجتناب می کند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: زیارت سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین(ع) با چنین خصوصیت عارفاً بحقه، کلاس بزرگ سازندگی است.