ثبت کتاب جامع التواریخ به‌عنوان میراث جهانی و امضای تفاهمنامه همکاری ایران و صربستان در حوزه نشر از جمله خبرهای مهم این هفته در حوزه کتاب و نشر هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۱۶ خبر را شامل می شود که ۱۰ عنوان آن ها داخلی و ۵ خبر دیگر بین المللی هستند. آبان ماه، مقطع زمانی درگذشت ۳ شاعر مهم انقلاب است که به بهانه درگذشت آن ها، چند مراسم رونمایی در این هفته برگزار شد و خبرشان بین خبرهای این گزارش مرور می شود.

در این گزارش همچنین دو خبر به نقل از مدیرعامل خانه کتاب نقل و مرور می شود که یکی از آن ها درباره برپایی هفته کتاب است که در روزهای پایانی آبان برپا خواهد شد. چند خبر هم مربوط به کتابخانه ملی و مسائلی چون تصویرگری و اهدای کتاب به کتابخانه های استان سمنان می شود.

باقی خبرها نیز، اخباری در حوزه بین الملل هستند که چند عنوانشان درباره آمریکا و دو خبر هم درباره ادبیات فرانسه هستند.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته را مرور می کنیم.

ثبت کتاب جامع التواریخ به‌عنوان میراث جهانی

نسخه جامع التواریخ یا تاریخ رشیدی  نوشته رشید الدین فضل الله همدانی محفوظ در کاخ موزه گلستان به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد. این خبر را اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی اعلام کرده و گفت: جامع التواریخ پنجره ای است به گذشته نه تنها ایرانیان بلکه کلیه بشر، چرا که این اثر دریچه‌ای را به سوی ایران فرهنگی می‌گشاید و ایران فرهنگی فراتر و گسترده تر از آن چیزی است که امروز در چهارچوب مرزهای سیاسی به عنوان ایران می شناسیم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان

یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، این بود که در حاشیه حضور ایران در شصت و دومین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد تفاهم‌نامه همکاری نشر ایران و صربستان امضاء شد.این تفاهم‌نامه با حضور محسن سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در صربستان، نماینده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ولادیسلاو بایاتس، مدیرعامل انتشارات بین‌المللی جئوپوئتیکا به امضاء رسید.

در این تفاهم‌نامه در خصوص همکاری و تبادل اطلاعات بین ناشران دو کشور با رعایت ضوابط حقوقی و بین‌المللی و همچنین تقویت همکاری‌های دوجانبه برای تبادل آثار صربی و فارسی تأکید شد. بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف مقرر شد ده اثر ایرانی درقالب طرح گرنت ترجمه و مورد حمایت قرار گیرد.

برگزاری نشست بررسی حضور ایران در ایفلا ۲۰۱۷

جلسه بررسی و گزارش نشست‌های ایفلا ۲۰۱۷ هم این هفته، با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، رضا شهرابی مدیر کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی و جمعی از کارشناسان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری : The International Federation of) Library Associations and Institutions، به اختصار IFLA) ارگانی مستقل، غیر دولتی، بین‌المللی، و غیرانتفاعی است. هدف ایفلا ارتقای تفاهم بین‌المللی، همکاری، گفت و شنود، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های کتابداری از جمله کتابشناسی، خدمات اطلاع رسانی و آموزش کارکنان و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان جنبه‌های بین اللملی کتابداری را ارائه کرد.

برگزاری دو مراسم رونمایی کتاب درباره شاعران انقلاب

این هفته دو مراسم رونمایی کتاب درباره قیصر امین پور، طاهره صفارزاده و سلمان هراتی برگزار شد. اولین برنامه روز یکشنبه ۷ آبان با محوریت رونمایی کتاب «این ترانه بوی نان نمی دهد» نوشته مهدی فیروزیان برگزار شد. این کتاب ترانه های قیصر امین پور را تحلیل و بررسی کرده است.

برنامه دوم هم رونمایی از ۳ کتاب ترجمه انگلیسی گزیده اشعار امین پور، صفارزاده و هراتی بود که بعد از ظهر سه شنبه ۹ آبان در حوزه هنری برگزار شد.

معرفی برگزیدگان کنگره شعر کتاب دفاع مقدس

مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتابِ دفاع مقدس با محوریت کتاب «وقتی مهتاب گم شد» عصر دوشنبه ۸ آبان با حضور جمعی از شعرا، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار شد.

پس از ارسال نزدیک به ۶۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره در قالب‌های مختلف کلاسیک، نو، آزاد، نیمایی، سپید، مطروحه و...، برگزیدگان آن معرفی و تقدیر شدند.

نقش پررنگ سازمان‌های مردم‌نهاد در هفته کتاب امسال

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب با حضور در غرفه خبرگزاری مهر در نمایشگاه مطبوعات این خبر را داد و گفت: امسال سازمان‌های مردم‌نهاد نقش پررنگی در برنامه‌های مربوط به این مناسبت ملی خواهند داشت.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه هفته کتاب امسال در بوشهر، پایتخت کتاب ایران، اضافه کرد: امسال سه شهری که در سال‌های اخیر عنوان پایتخت کتاب را به خود اختصاص داده بودند، در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب فعالتر هستند.

بیان علت اجرا نشدن طرح پاییزه کتاب

خبر دیگری که جلیسه این هفته به مهر داد، درباره چرایی اجرا نشدن طرح پاییزه کتاب بود. وی در این باره گفت: متاسفانه به خاطر مشکلات مالی ما تا الان نتوانسته‌ایم هزینه طرح تابستانه کتاب را در سال جاری و در واقع بدهی‌مان را به کتابفروشی‌هایی که در این طرح مشارکت داشتند، پرداخت کنیم و این مسئله فعلاً اجرای طرح پائیزه کتاب را عقب انداخته است. قاعدتاً تا آن مبلغ پرداخت نشود، نمی‌توانیم برای طرح بعدی برنامه‌ریزی یا کار خاصی انجام دهیم.

مدیرعامل خانه کتاب در پاسخ به این سوال که آیا معرفی نشدن معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، موجب این مسئله شده است یا دلیل دیگری دارد؟، گفت: خیر، این مسئله چندان دخیل نیست و مشکل، به خاطر مشکلات مالی است که گریبانگیر دولت است

آغاز هفته تصویرگری در خانه هنرمندان

هفته تصویرگری هم با افتتاح ۳ نمایشگاه بزرگ «ما تصویرگر خود هستیم»،«نشان آبان» و«تصویرگران شهر» دوشنبه این هفته در خانه هنرمندان ایران آغاز شد.

به گفته کیانوش غریب پور دبیر این هفته فرهنگی هنری، هفته تصویرگری رویدادی است که درسال‌های متمادی پس ازتاسیس انجمن تصویرگران ایران برگزارشده اما از سال گذشته وبا اعلام روزتصویرگری، تقویم ثابت و برنامه‌های مفصل‌تری پیدا کرده است.

رونمایی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از شش کتاب

مراسم رونمایی از ۶ کتاب قرارگاه جهادی امام رضا (ع) عصر یکشنبه این هفته برگزار شد. این برنامه با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و مطالعاتی در حوزه کتاب و پژوهش، حجت الاسلام قاسمیان ریاست قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، سیدعلی موسوی مترجم و ناصر ترابی مسئول مرکز مطالعات همراه بود و در آن از ۵ کتاب تألیفی این قرارگاه در حوزه مدیریت جهادی و همچنین از اولین کتاب تخصصی بررسی ابعاد مختلف اربعین رونمایی شد.

اهدای ۲۳۸ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های استان سمنان

خبر استانی این هفته هم این که، نورعلی غلامحسین سماکوش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان از اهدای ۲۳۸هزار و ۶۳ نسخه کتاب از سوی دستگاه‌های اجرایی و شهروندان استان به کتابخانه های عمومی خبر داد.

درگذشت علی اشرف درویشیان

درگذشت علی اشرف درویشیان روز پنجشنبه چهارم آبان و هفته گذشته اتفاق افتاد. اما به دلیل این که این اتفاق پس از انتشار گزارش هفتگی هفته گذشته رخ داد، خبر آن در گزارش هفته پیش مرور نشد. این نویسنده در ۷۶ سالگی درگذشت.

درویشیان در سال های اخیر به دلیل کهولت سن و بیماری به طور عمده در منزل خود بود و کمتر در مجامع عمومی حاضر می شد. از جمله آثار وی می توان به «سال های ابری»، «سلول ۱۸»، «از این ولایت»، «از ندارد تا دارا»، «آبشوران» و «شب آبستن است» اشاره کرد.

استقبال از مجموعه داستان تام هنکس

اولین خبر بخش بین المللی این گزارش، مربوط به چاپ مجموعه داستانی به قلم تام هنکس بازیگر سرشناس آمریکایی است. هنکس با انتشار اولین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «تایپ غیرمعمول» یا «نوع غیرمعمول» در کسوت یک نویسنده موفق ظاهر شد.

تام هنکس در این کتاب که در ۴۱۶ صفحه منتشر شده و با ۳.۵ ستاره از ۴ ستاره منتقدها روبه روشده، ۱۷ داستان کوتاه را گرد آورده است.

گزارش نیویورک تایمز در زمینه ابهام درباره آثار منتشرنشده سلینجر

این هفته نیویورک تایمز گزارشی درباره ابهام موجود در زمینه آثار منتشر نشده جی.دی.سلینجر نویسنده فقید آمریکایی منتشر کرد. در این گزارش ذکر شده در حالی که «شورش در دشت» فیلمی جدید درباره سلینجر ماه پیش راهی سینماها شد، این فیلم نیز نشان دهنده این است که او تا مدت‌ها به نویسندگی ادامه داده است. با این حال به رغم آنکه نزدیک به فرارسیدن سال ۲۰۱۸ هستیم و هنوز کتابی منتشر نشده است. پس آنها کجا هستند؟

رسانه مذکور در گزارش خود به این مساله اشاره کرد که پسر و همسر سلینجر، کنترل انتشار آثار وی را در اختیار دارند. اما هیچ یک حاضر نیستند توضیحی درباره این که آثار جدیدی از سلینجر منتشر خواهد شد یا نه، به هواداران وی توضیحی بدهند.

انتشار آگهی فروش خانه گراهام گرین

خانه روستایی ای که زمانی گراهام گرین در آن سکونت داشت با قیمت ۵۲۵ هزار پوند برای فروش عرضه شده است. این خانه مکانی است که گراهام گرین وقتی به یک چهره برجسته بدل شده بود هم در آن سکونت داشت.

این رمان‌نویس که نویسنده کتاب‌هایی چون «صخره برایتون» و«قدرت و جلال» است و دوبار نامزد جایزه نوبل بوده، در فاصله ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ در این خانه روستایی که در قلب کاتسوولدز واقع شده زندگی می‌کرد.

گزارش خبرگزاری فرانسه درباره فلیپ راث

این هفته، خبرگزاری فرانسه، گزارشی درباره تبدیل شدن فلیپ راث نویسنده آمریکایی به سوپراستار ادبی فرانسه، منتشر کرد. در این گزارش، به این مساله پرداخته شده که نویسنده سرشناس آمریکایی که هرگز در فرانسه زندگی نکرده و تنها ترجمه آثار فرانسوی زبان را خوانده است، به چهره محبوبی در فرانسه بدل شده است.

فیلیپ راث که هرگز داستان یکی از رمان‌هایش نیز در فرانسه نگذشته است، یکی از افتخارات بزرگ ادبی این کشور را به دست آورده که برای نویسنده‌ای زنده و مخصوصا خارجی امری بعید است. همه آثار فیلیپ راث اکنون در قالب «Pléiade» (هفت شخص نامدار) یک مجموعه که توسط انتشارات معتبر گالیمار منتشر می‌شود در دسترس است.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه گنکور

دیگر خبر بین المللی این گزارش که مربوط به فرانسه می شود، معرفی نامزدهای نهایی جایزه ادبی گنکور است. به این ترتیب، هیات داوران جایزه گنکور انتخاب نهایی خود را پیش از اعلام نام برنده این جایزه انجام دادند و فینالیست‌های ۲۰۱۷ را معرفی کردند.

در واپسین ساعات دوشنبه این هفته، اعضای آکادمی گنکور که از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه و جهان ادبیات است، راه‌یافتگان به دور نهایی رقابت این دوره را معرفی کردند. فهرست نهایی جایزه مهم ادبی فرانسه متشکل از چهار نویسنده است که دو نفر زن و دو نفر مرد هستند.