نمایشگاه «هورخش» با نمایش ۳۰ اثر از محسن کرمی این روزها در گالری مژده به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه «هورخش» با استفاده از فضاهای سیاه‌ و سفید و نیز بهره گیری از نور و تاریکی، سرزمینی اسرارآمیز مربوط به ماورای دنیای مادی را به تصویر کشیده است؛ دنیایی که می‌توان گفت از چهره‌نگاری فرا مادی تا افلاک را دربر می‌گیرد.

استفاده از تایپ‌ها و نشانه‌گذاری‌های سمبلیک در دل آثار این نمایشگاه شکل نوینی به چهره‌نگاری‌ها بخشیده است. تنوع سمبل‌ها و استفاده از نشانه‌های نجوم و نیز رویکرد فلسفی از ویژگی‌های برجسته چهارمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی است.

کرمی در این نمایشگاه به زنانی پرداخته که با حس معصومیت، نگاهی روشنگرانه و فرزانه را القا می‌کنند؛ زنانی که شبیه به هیچ‌یک از چهره‌های روزمره نیستند و در دل تایپ‌های اسرارآمیز مربوط به نمادهای نجومی و آثار باستانی بدوی پنهان‌شده‌اند تا دنیایی ماورای مادیات را در قالبی عرفانی و فلسفی تصویر کنند.

«هورخش» نمایشگاهی است که از دل مکاشفات و کشف و شهود هنرمند سر برآورده است؛ دریافت‌هایی که نتیجه برداشت‌های احساسی کرمی از نیایش‌های شهاب‌الدین سهروردی و حکمت خسروانی است.

وی معتقد است که کشف و شهود عامل شکل‌گیری هرکدام از ایده‌های این نمایشگاه است. کرمی اکتسابی بودن دریافت‌ها از آثار سهروردی را نقض کرد و گفت: از آنجایی‌که بنیان شکل‌گیری آثار این نمایشگاه بر اولویت کشف و شهود و دریافت حضوری و نه اکتسابی است، من از واژه «هورخش» استفاده کردم زیرا این مسأله از ویژگی‌های جدانشدنی حکمت و هنر ایرانی است.

وی درباره آثار این نمایشگاه افزود: نیمی از کارها، تجربه‌ای بدون رنگ است که با استفاده از ارزش‌ها و توان‌های سیاه و سفید حروف شکل‌ گرفته است. در آثار این نمایشگاه تلاش کردم تا با توجه به جهان‌بینی اشراقی و شهودی ایرانی که در تاریخ فلسفه روزگار اسلامی هم نشان‌هایش را شاهد هستیم، ابعاد وجودی و هندسه را در کارها استفاده کنم تا در آثار گرایش به کیهان‌شناسی جاویدان خرد و مکتب سنت‌گرایان دیده شود.

نمایشگاه نقاشی خط- طراحی «هورخش»، تا ۱۵ آبان همه روزه به‌ جز شنبه‌ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، علامه شمالی، هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ برپاست.