یزد ـ مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: در حال حاضر ۲۵۰ واحد تولیدی محصولات کنجدی بدون مجوزهای صنفی و علامت استاندارد مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ماجدی اردکانی امروز در نشست تخصصی مسئولان واحدهای فرآورده‌های کنجدی استان یزد با اشاره به اینکه دو سال پیش همایش فرآورده‌های کنجدی در یزد برگزار شد، بر لزوم استمرار برگزاری چنین برنامه‌هایی به منظور ارتقاء کیفیت محصولات تاکید کرد.

وی عنوان کرد: قرار است دومین هم اندیشی دست اندرکاران فرآورده های کنجدی استان یزد به میزبانی دانشگاه اردکان تا پایان سال جاری برگزار شود.

ماجدی اردکانی با اشاره به اینکه تاکنون در استان یزد بیش از ۲۵۰ واحد صنفی تولید محصولات کنجدی از جمله روغن کنجد که با مجوزهای صنفی و بدون داشتن علامت استاندارد مشغول فعالیت هستند، شناسایی شده‌اند، افزود: این امر برای استان دارالعباده یزد زیبنده نیست و  اطمینان داریم با توجه به تعهد و تدینی که در کسبه استان وجود دارد، از دی ماه سال جاری به بعد این مشکل رفع خواهد شد.

فعالیت ۱۸۰ واحد تولید فرآورده‌های کنجدی در اردکان

وی بیان کرد: شهرستان اردکان مهد فرآورده های کنجدی استان و کشوراست به گونه ای که از مجموع ۲۵۰ واحد واحد در این عرصه، ۱۸۰ واحد در اردکان مستقر هستند.

مدیرکل استاندارد استان یزد تاکید کرد: برگزاری این هم اندیشی در اردکان با توجه به اینکه بخش خصوصی، حضور و مشارکت جدی و فعال در برگزاری خواهد داشت، سبب شناسایی مشکلات بیشتری شده و به طور قطع برای رفع این مشکلات اقدام خواهد شد.

روغن گیریهای خیابانی از کنجد قابل پذیرش نیست

مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این نشست اظهار داشت: بر اساس گزارش های رسیده، برخی از واحدهای مجاز و غیرمجاز روغن گیری های خیابانی از کنجدهای کپک زده و از رده خارج برای روغن گیری استفاده می کنند که این موضوع به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و در واقع روغن کنجد مسموم تحویل مشتری می شود.

غلامرضا قاسم پور ادامه داد: مشکل دیگری که هنگام روغن کنجد گیری مشاهده می شود آن است که روغن داغ شده و دمای آن بالا می رود و در واقع این معضل سبب می شود که روغن حاصله مشکل‌دار شود که در هم اندیشی پیش رو خوب است به صورت علمی این مشکلات به چالش کشیده شده و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

فرآورده‌های کنجدی باید از آلاینده‌ها و فلزات سنگین عاری شود

نماینده پژوهشگاه استاندارد نیز در این نشست گفت: بسی مایه افتخار است که استان یزد مرکز فرآورده های کنجدی کشور است ولی نگرانی ها زمانی برطرف می شود که دیگر در این محصولات شاهد حضور آلایندگی ها و فلزات سنگین نباشیم.

زهرا پیراوی ونک افزود: فاکتورهای ماهیتی این هم اندیشی باید مشخص باشد، ضمن اینکه خروجی های مطالعاتی خوب آن، غنای هم اندیشی را نیز افزایش می دهد.

وی افزود: حضور و مشارکت بخش خصوصی در انجام این حرکت سبب می شود تا در خصوص مواد اولیه، چرخه تولید، آلایندگی ها و وجود فلزات سنگین چاره اندیشی شده و در نهایت محصولات با کیفیت و استاندارد به دست مصرف کننده برسد.