کرمان - مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان کرمان از راه اندازی کتابخانه دیجیتال نابینایان کودک و نوجوان طی یک ماه آینده با همکاری بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد حسین زاده پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، اظهار کرد: یکی از دستگاهایی که به طور مستقیم در زمینه کتاب و کتابخوانی خانه نقش بسزایی دارد نهاد کتابخانه های عمومی استان است.

وی افزود: کرمان یک استان فرهنگی و دارای ۱۳۲ باب کتابخانه عمومی است که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کتاب و ۱۳۰ هزار عضو فعال در کتابخانه های عمومی دارد و این در حالی است که به ازای هر ۲۰ هزار و ۳۷۹ نفر یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

حسین زاده با اشاره به اینکه به دنبال فضای فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان کرمان هستیم، گفت: سال گذشته بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار  مراجعه به کتابخانه های استان داشتیم و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب امانت گرفته شد.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان کرمان تصریح کرد: فعالیت های نو و ابتکاری در کتابخانه ها ایجاد کرده ایم و این در حالی است که بیش از ۴۰۰ نیروی متخصص در کتابخانه های عمومی استان مشغول به کار هستند.

وجود ۱۰۰ هزار جلد کتاب کودک و نوجوان در کتابخانه های استان کرمان

حسین زاده با بیان اینکه بخش کتاب کودک در همه کتابخانه های استان فعال است، افزود: بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب در این زمینه در کتابخانه ها وجود دارد.

وی از راه اندازی کتابخانه دیجیتال نابینایان کودک و نوجوان طی یک ماه آینده با همکاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: کتاب های کرمان‌شناسی و دفاع مقدس از دیگر ظرفیت های کتابخانه عمومی استان است.

حسین زاده خیران کتابخانه ساز را یکی از ظرفیت های خوب استان دانست و اظهار کرد: ۳۰ باب کتابخانه در استان با ۱۷ هزارمتر مربع  با مشارکت خیران ساخته شده است.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان کرمان بیان داشت: در حال حاضر ۶۲ انجمن و ۲۳ کمیته مطالعه مفید در استان کرمان وجود دارد و انجمن خیران کتابخانه ساز ایجاد شده است.

وی مسابقات نقاشی با موضوع کتاب، جلسات جمع خوانی کتاب و مسابقات کتابخوانی را از جمله  برنامه های هفته کتاب دانست و گفت: بیش از ۵۰۰ عنوان فعالیت و ۳۰۰ نشست کتابخوان در سطح استان در هفته کتاب برگزار می شود که  بازنمایی کتاب های جدید، نذر کتاب، از جمله برنامه های هفته کتاب است.

وی ادامه داد: اهدا ۲۰ هزار جلد کتاب از سوی مردم در جنوب استان، تکریم از کتاب داران، احیای بعضی از کتابخانه های مدارس و ایجاد ایستگاه های مطالعه در مراکز پر رفت و آمد شهر از دیگر اقداماتی است که در هفته کتاب در راستای توسعه امر کتاب و کتابخانی در استان اجرایی خواهد شد.

حسین زاده  با اشاره به اینکه  سال گذشته ۳۰ هزار نفر در هفته کتاب به عضویت رایگان کتابخانه های عمومی استان درآمدند، یادآور شد: عضویت رایگان در هفته کتاب در ۲۴ آبان ماه صورت می گیرد.