کرمانشاه- نویسنده و استاد حوزه علمیه اربعین را نماد عزت و حرکت جهانی شیعه علیه نظام استکباری طاغوتی دانست و گفت: اربعین موتور حرکت برای بازگشت مسلمانان و آزادیخواهان به ارزش‌های الهی است.

حجت الاسلام حجت الله سروری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اربعین حسینی(ع) امروزه به بزرگترین اجتماع انسانی دینی در سراسر جهان تبدیل شده و آیات محکمه الهی امروز در طواف حرم حسینی(ع) تجلی یافته است.

حجت الاسلام سروری، اربعین را نماد عزت و حرکت جهانی شیعه علیه نظام استکباری، طاغوتی و شیطانی دانست و افزود: اربعین موتور حرکت برای بازگشت تمام مسلمانان و همه آزادیخواهان به مسیر حقیقی برای رسیدن به تمام کمالات و ارزش های الهی است.

وی اربعین را نماد ایجاد لشکر جهانی حضرت امام حسین(ع) در جهت حرکت متعالی مهدوی دانست و گفت: اربعین یعنی تحقق «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی نشان دادن «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ» برای همه عالمان است.

حجت الاسلام سروری بیان کرد: یکی از دلایل بزرگداشت اربعین حدیث امام عسکری‏ علیه السلام است که حضرت می‌فرماید: مؤمن پنج نشانه دارد و یکی از آنها زیارت روز اربعین است.

وی گفت: امام صادق علیه ‏السلام در کامل الزیارات به زیارت سیدالشهدا اشاره می‌کند و می‌فرماید؛ «زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی ات را زیاد می کند و زندگی ات را همراه با سعادت می کند و جز سعادتمند نمی میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می‌کند.

اربعین، مراسم آژیر بیدار باش برای تمام خفته‌های عالم است

نویسنده حوزوی بیان کرد: وجود مبارک امام باقر علیه السلام در فرازی در أربعین أبی عبدالله  می‌فرماید: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ سیدالشهدا در راه تو خون دلها خورد تا بندگانت را از نادانی و سردرگمی و گمراهی رهایی بخشد.

حجت الاسلام سروری تصریح کرد: اربعین، مراسم آژیر بیدار باش برای تمام خفته های عالم است؛ حماسه اربعین بهترین وسیله بیدار کردن تمام وجدان‌های خفته‌ای است که بر اثرکج روی ها و انحرافات اعتقادی، فکری و روحی گمراه شده اند و می‌خواهند نجات پیدا کنند.

وی مراسم با شکوه اربعین را بهترین راه ترویج فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام دانست و افزود: اربعین همانند خورشیدی فروزان برای هدایت و بیدارگری مردم آزادی خواه و همچنین شکوفایی اندیشه بشریت امروز می‌تابد.

نویسده کتاب «بی بصیرتانی از تاریخ کربلا»، اربعین را نوید بخش و زمینه ندای ملکوتی امام عصر(عج) دانست که در هنگام ظهور خود را به اهل عالم معرفی می‌کند و امام زمان(عج) در هنگام ظهور ندا بر می‌آورد که «آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم؛  آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده؛ ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند؛  ای اهل عالم، جد من حسین را روی خاک افکندند؛  آگاه باشید ای جهانیان که حق جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند».

اربعین حسینی مقدمه جمع شدن دل‌ها از تمام نقاط عالم در زیر خیمه رحمه الواسعه الهی است

وی تصریح کرد: این نکته قابل تأمل است که از پنج ندای امام زمان چهار ندا به نام ابی عبدالله الحسین گره خورده است، زمینه این مهم که امام زمان بیاید و به همه عالم با این عبارات «الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین» خطاب کند و خودش را معرفی کند، «اربعین» است.

حجت الاسلام سروری زیارت اربعین را ستون ولایت دانست و گفت: اربعین، تکمیل انقلاب عاشورا در این چهارده قرن بوده است؛ اربعین یک تراژدی بین المللی با آرمان‌های روحانی و معنوی است.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام و معارف دینی اربعین حسینی را مقدمه جمع شدن همه دل ها از تمام نقاط عالم در زیر خیمه رحمه الواسعه الهی دانست و افزود: همایش چند میلیونی اربعین، مسیر جانبازی در راه حق و فنا شدن برای احیای دین و روحیه شهادت طلبی و ظلم ستیزی را هر ساله به کل دنیا مخابره می‌کند.

حجت الاسلام سروری تصریح کرد: اربعین یعنی ظهور شوق و شور، معنی بالاترین درک و شعور، اربعین یعنی شکوه و اعتبار، اقتدار بی‌شمار و افتخار، اربعین یعنی که شیعه زنده است‌، اربعین یعنی اینکه مکتب عزت و شرف پاینده است.