رئیس اداره اوقاف شمال شرق تهران وقف را صدقه جاریه و دارای فواید اخروی برای صاحبان موقوفه ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مرتضی صادقی در برنامه «ضیافت» رادیو گفت و گو وقف را نوعی صدقه تعریف کرد و افزود: «فرق وقف با صدقات دیگر همچون خمس و زکات در اینست که ماندگاری وقف الی الابد است اما سایر صدقات فاقد ماندگاری است.»

وی ادامه داد: «وقتی انسان از دنیا رخت می بندد، پرونده اعمال وی بسته می شود و چند گروه هستند که پرونده اعمال شان همچنان باز است و برای شان خیرات ثبت و ضبط می شود که یکی از آن گروه ها واقفین هستند؛ افرادی که از مال خود گذشته و در جهاد اکبر با هوای نفس مبارزه کرده اند.»

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه برای شخص واقف تا ابد خیرات و اجر نوشته می شود، تصریح کرد: «هم اینک موقوفاتی که در ۱۰۰ و ۲۰۰ سال قبل صدقه شده است، فواید اخروی برای صاحبان آن خواهد داشت که نوعی صدقه ی جاریه است.»

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید صابریان، سرپرست اوقاف پردیس در خصوص چیستی و چرایی وقف اظهار کرد: «افرادی اصل مال خود را حبس می کنند و برای برکات بیشتر این مال و بهره مندی افراد بیشتری از این مال و حبس کردن آن، منفعت آن را در اختیار دیگران قرار می دهند.»

وی در این راستا نقش مهم متولیان وقف برای اداره کردن و به سرانجام رساندن نیت واقف را مورد تاکید قرار داد و افزود: «در بسیاری اقدامات وقفی، نیاز به شاهد وقف و نظارت بر وقف احساس می شود تا نیت واقف از بین نرود و پس از گذشت زمان های متعدد سرمایه ی واقف [حفظ و نگهداری شود].»

حجت الاسلام صابریان با اشاره به موقوفه های متعدد و زیبایی تمام و کمال آن در کشور گفت: «وقف در رابطه با بحث دانش آموزی، دانشجویی، مراسمات اهل بیت-ع- و... چشمه همیشه جاری است و شاید فرد طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال سرمایه خود را حبس کرده اما می بینیم که سرمایه آن همچنان جاری است.»

سرپرست اوقاف پردیس با بیان اینکه وقف برای واقف و اداره کنندگان موقوفه ها برکاتی به همراه خواهد داشت، ادامه داد: «آیات سوره مبارکه بقره از ۲۶۰ تا انتها، در رابطه با موضوع انفاق صحبت می کند و وقف نیز یک انفاق جاری و ساری است.»

حجت الاسلام صابریان خاطرنشان ساخت: «قرآن در رابطه با انفاق و وقف می فرماید نه تنها اجری اخروی دارد؛ بلکه در دار دنیا نیز برکاتی برای افراد خواهد داشت و قرآن می فرماید کار وقف همانند کسانی است که دانه ای را در زمین می کارند و از دل خاک ۷ شاخه بیرون می آید.»

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمود اسماعیلی، کارشناس امور اوقاف اقدامات واقفین در جامعه را موجب گسترش این سنت حسنه در جامعه دانست و گفت: «از لحاظ فرهنگی این موضوع در سطح جامعه گسترش پیدا کرده و افراد بسیاری را تحت پوشش قرار داده است.»

وی وقف در زمینه ایتام و عزاداری ها را موجب گسترش این امر در جامعه عنوان کرد و افزود: «اگر به تاریخچه وقف بنگریم، می بینیم اولین وقف در اسلام توسط پیامبر اسلام-ص- صورت گرفت که شامل ۷ نخلستان بود و بعد از ایشان حضرت امیرالمومنین-ع- و حضرت زهرا-س- موقوفات بسیاری داشتند.»

در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی حجت الاسلام والمسلمین نظری، رئیس اداره اوقاف پاکدشت جداسازی مال از انسان را منجر به تزکیه نفس شخص واقف عنوان کرد و افزود: «وقف منجر می شود انسان از دنیا دوستی و دنیا طلبی جدا شود.»

وی نخستین اثر وقف را اثر تزکیه بر انسان دانست و گفت: «بعد از اینکه آثار اجتماعی وقف در جامعه ترویج یابد، آثار اجتماعی از جهت فرهنگی [بروز می کند] و این کار موجب می شود که مردم نیز به کار خیر تشویق شوند.»

حجت الاسلام نظری ادامه داد: «وقتی انسان بداند آثار این وقف در دنیایی دیگر نیز به او می رسد، برای این عمل خدا پسندانه تشویق می شود. فرهنگ وقف بر حسب نیازهای جامعه، واقفین را بدین سمت سوق می دهد تا نیت های مختلف را در حوزه وقف در نظر گیرند.»