یک ماده شیمیایی که برای سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد، در مبارزه با سرطان های سینه و تخمدان کارایی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ترکیب که Mifepristone یا RU-486 نام دارد با مسدود کردن هورمون پروژسترون از غذارسانی به سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

مطالعه علمی دانشمندان روی موش ها نشان داد: استفاده از این دارو در زنانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان هستند، موثر است.

بیش از نیمی از زنانی که ژن معیوب BRCA1 را دارا باشند، تا سن 70 سالگی به سرطان های سینه و تخمدان مبتلا می شوند.
داروی Mifepristone با ایجاد توقف در عملکرد هورمون پروژسترون و پایان بخشیدن بر زندگی جنین در سه ماهه نخست زندگی، سقط جنین را موجب می شود. این دارو در دوزهای کمتر به عنوان داروی جلوگیری از بارداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
بنا بر گزارش بی بی سی، محققان دانشگاه کالیفرنیا موش های اصلاح شده ژنتیکی را که فاقد ژن BRCA1 بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان دریافتند: غده های شیر در موش ها حاوی تعداد زیادی گیرنده های پروژسترون است. این گیرنده ها شامل مولکول هایی هستند که زمینه تاثیرگذاری این هورمون را فراهم می سازند. وقتی پروژسترون خود را به گیرنده ها می چسباند، رشد ناهنجار سلولی را فراهم می کند.

تمامی موش های مورد مطالعه در این تحقیق ظرف 8 ماه به تومورهای سرطانی مبتلا شدند. اما رشد تومورها در بدن موش هایی که داروی Mifepristone را دریافت کردند، مشاهده نشد.

از سویی دانشمندان خیلی مطمئن نیستند که این دارو بهترین تاثیر را در جلوگیری از بروز سرطان داشته باشد، زیرا عملکرد آن روی گیرنده های دیگر ممکن است اثرات جانبی ناخواسته ای را به همراه داشته باشد. با این وجود مهار عملکرد مسدودسازی پروژسترون از تاثیر مثبتی برخوردار است.