مشهد- نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: فروش زعفران در بازار با نوسان قیمت همراه بوده و خرید توافقی این محصول از کشاورزان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، برداشت محصول زعفران حدود دو ماه است که از مزارع خراسان رضوی آغاز شده و کشاورزان دست رنج یک سال زحمت خود را برداشت می‌کنند.

امسال دولت برای جلوگیری از نوسان قیمت و ضرر کشاورزان به دلیل فراوانی محصول در ایام برداشت زعفران، خرید توافقی این محصول را از کشاورزان آغاز کرده است.
طی سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی های پیاپی و نوسانات قیمت زعفران، برخی کشاورزان ترجیح دادند محصولاتی از قبیل پسته را که مقاومت بیشتری در مقابل کم‌آبی دارد کشت کنند.

در پایان فصل برداشت زعفران به سراغ نائب رئیس شورای زعفران رفتیم و آخرین وضعیت بازار این محصول را از وی جویا شدیم. 

غلامرضا میری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حداقل قیمت زعفران در حال حاضر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که البته قیمت‌ها نوسان دارد و این محصول با قیمت ثابتی به فروش نمی‌رسد. 

وی افزود: برداشت زعفران از مزارع خراسان رضوی که از ابتدای مهر آغاز شده تا ۱۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت. 

نائب رئیس شورای ملی زعفران در خصوص خرید توافقی زعفران گفت: دولت زعفران را با همکاری سازمان تعاون روستایی  از کشاورز می‌خرد که این اقدام به دو روش انجام می‌شود. یک روش اینکه از کشاورز زعفران را به امانت می‌گیرند و حدود ۳۰ درصد مبلغ را به او پرداخت می‌کنند و مابقی را تا دو ماه دیگر می‌پردازند و تا این دو ماه اگر زعفران فروش رفت هزینه آن را به کشاورز می‌پردازند و در غیر این صورت کشاورز می‌تواند زعفران را پس بگیرد. 

وی ادامه داد: درروش دیگر زعفران را از کشاورزان می‌خرند و بین ۴۰ تا ۷۰ درصد پولش را می‌دهند و مابقی را سه ماهه دیگر پرداخت می‌کنند.