رئیس جمهور مصر در نشست خبری مشترک با همتای روس خود اعلام کرد که به موضوعات لیبی و سوریه و قدس پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: بر روابط محکم و تاریخی میان مصر و روسیه تاکید می کنم. روابط میان دو کشور تاریخ طولانی دارد و قوی است.

وی بر ضرورت حفظ وضعیت قانونی قدس با توجه به قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرد و گفت: در گفتگوهایم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوضاع فلسطین و تصمیم ترامپ پرداخت و ضرورت حفظ وضعیت قانونی قدس را مورد تاکید قرار دادم.

السیسی تاکید کرد: مصر حامی روند سیاسی در لیبی برای برگزاری انتخابات ریاستی و قانونگذاری و حفظ موسسات نظامی در کشور برادر لیبی است. من با پوتین اوضاع سوریه و لیبی و راههای برقراری صلح در این دو کشور را مورد رایزنی قرار دادم. راهکار سیاسی فراگیر که ثبات سوریه را به دنبال داشته باشد، ضروری است.

رئیس جمهور مصر همچنین روابط دوجانبه و تقویت مبادلات تجاری و جذب سرمایه های روسیه در مصر از طریق ایجاد منطقه صنعتی در کانال سوئز در منطقه اقتصادی سوئز را از محورهای گفتگوهایش با پوتین دانست.

وی افزود: ما وزیران مربوطه را به پیگیری پرونده ها و از بین موانع موجود مکلف کردیم.

السیسی بیان کرد: ما درباره مواضع اساسی که در راس آنها ادامه اقدام مشترک برای حفظ مناطق کاهش تنش در سوریه و توسعه آن به نحوی که شرایط برای گفتگوهای سیاسی آماده شود، توافق کردیم. ما تلاش های موفقی که به ایجاد هیات گفتگوکننده واحد از همه طیف های معارضان منجر شد را بررسی و بر ضرورت حمایت از روند گفتگوهایی که نماینده سازمان ملل در سوریه رهبری می کند به منظور دست یابی به راه حل سیاسی فراگیر که خواسته های ملت سوریه را برآورده سازد و سوریه را حفظ کند، تاکید کردیم.