سیدمحسن سجادی، عکاس خبرگزاری مهر، شب گذشته در مراسم پایانی پنجمین جشنواره فیلم و عکس دانشجویان ایران در بخش پرتره حائز رتبه اول و در بخش فضاهای دانشگاهی دوم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزیدگان پنجمین جشنواره فیلم و عکس دانشجویان ایران شب گذشته در مراسمی در سالن جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف با حضور معاون فرهنگی وزیر علوم، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروهی از هنرمندان و دانشجویان معرفی شدند.

در ابتدای برنامه ارژنگ منصوری دبیر جشنواره درباره برگزاری این دوره گفت: "پنجمین جشنواره فیلم و عکس دانشجویان پس از چهار سال وقفه این بار به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. چهار دوره گذشته این جشنواره در سال های 77 تا 81 در دانشگاه تهران برپا شده بود، اما امسال به صورت بین المللی برگزار شد."

در ادمه مراسم محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی وزیر علوم با تبریک روز دانشجو درباره جشنواره گفت: "خوشبختانه این دوره جشنواره پس از وقفه چهار ساله بحث هایی آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان در زمینه سینما به همراه داشت. وزارت علوم نیز با توجه به اهمیت این مضوع تصمیم دارد پنج اثر دانشجویی را به چاپ برساند که یکی از آنها به زودی آماده می شود. وزرات علوم 20 فیلم دانشجویی را هم برای ساخت مورد حمایت قرار می دهد."

پس از سخنرانی اسماعیل بابایی دبیر مجمع فیلم و عکس دانشجویی، فیلمی درباره رضا کیانیان پخش شد که البته این هنرمند سینما برای گرفتن لوح تقدیر از این جشنواره در مراسم حضور نداشت. در ادامه این برنامه، برگزیدگان بخش های مختلف عکس این جشنواره به شرح زیر اعلام شد:

- بخش فضاهای دانشگاهی: در این بخش هیچ اثری به عنوان عکس برتر انتخاب نشد. جایزه دوم به سیدمحسن سجادی رسید و جایزه سوم به فرامرز میراحمدی تعلق گرفت.

- بخش ایرانشناسی: جایزه اول به عباس افضلی رسید، جایزه دوم به عبدالحسین رضوانی تعلق گرفت و جایزه سوم از آن محمدحسین قلاتی شد.

- بخش مستند اجتماعی: جایزه اول به محمد برزنده رسید، جایزه دوم به کیوان مصری تعلق گرفت و جایزه سوم از آن مصطفی نیک نقش شد. ضمنا در این بخش از پژمان پروانه تهرانی و مجتبی کوچکی تقدیر به عمل آمد.

- بخش نگاه نو: جایزه اول به بهنام صدیقی رسید، جایزه دوم به مجتبی رزاقی تعلق گرفت و جایزه سوم از آن امیر خورشیدی شد. ضمنا در این بخش از آسیه عطایی، هدیه احمدی و نیما اسماعیل پور تقدیر به عمل آمد.

- بخش پرتره: جایزه اول به سیدمحسن سجادی رسید، جایزه دوم به ساناز ابراهیم آبادی تعلق گرفت و جایزه سوم از آن زهره تیموری شد. ضمنا در این بخش از فواد کنوزی و اعظم محمدی تقدیر به عمل آمد.

در بخش های مختلف عکس به نفرات اول تا سوم به ترتیب سه، دو و یک سکه بهار آزادی همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا شد.

پس از اعلام برگزیدگان این بخش، مجید اخشایی به همراه گروه قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند. در ادامه محمد سلوکی مجری برنامه قبل از خواندن اسامی برگزیدگان بخش فیلم از حمایت ساخت 15 فیلم تا سقف 15 میلیون ریال توسط سازمان فرهنگی هنری خبر داد.

با حضور داوران بخش بین الملل شامل ادریک ون نیو هاوزن (هلند)، استانیسلاو سوکولوف (روسیه) و مارلن خوتسیف (روسیه) از برگزیدگان که نام آنها در زیر عنوان شده تقدیر شد.

- بخش انیمیشن بین الملل: جایزه اول به مرد هزار ساله (آزاده شکوری راد) تعلق گرفت و جایزه دوم به خیالی درباره یک مرده، با موسیقی بتهوون (ماریا لیتوینوا / روسیه) رسید. در این بخش سه لوح افتخار به ترتیب به فیلم های چیزی مثل ... (مریم خلیل زاده)، شکار (الگا مونینا / روسیه) و ذره ها و تکه ها (نیلس مولن براچ / هلند) اهدا شد.

- مستند بین الملل: جایزه اول به فروپاشی (نیلش بل / انگلستان) تعلق گرفت و جایزه دوم مشترکا به عاشقانه های پل (مهدی رحمانی) و غبار سرد (ماریا میرو / روسیه) رسید. لوح اول افتخار این بخش به ذوالجناح (محمدرضا وطن دوست) اهدا شد. لوح دوم مشترکا به عروسک ها (گوانتسا سوتیدزه / گرجستان) و هنر احیا شده (شورنا تووادزه / گرجستان) تعلق گرفت. لوح سوم تقدیر نیز به خط زبان من (مجید موثقی) اهدا شد.

- جایزه بزرگ بخش بین الملل جشنواره: در بخش بین الملل جایزه بزرگ جشنواره معادل 3500 یورو به فیلم انیمیشن صفر درجه (امید خوش نظر) اهدا شد. البته در بخش های مستند و انیمشن جوایزی معاول 1850 یورو همراه با لوح تقدیر و تندیس به برگزیدگان اهدا شد.

پس از این بخش فیلم کوتاهی برای تقدیبر از بیژن نوباوه بخش شد که البته لوح تقدیر به دکتر اسلامی و ارژنگ منصوری برای تحویل به این خبرنگار داده شد.

در پایان این مراسم پس از خواندن بیانیه توسط شهرام مکری یکی از اعضا هیئت داوری جشنواره، برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:

- بخش مستند ایرانشناسی: جایزه بهترین فیلم مستند ایرانشناسی به فیلم مه لقا (قربانعلی طاهافر) رسید.

- بخش مستند داخلی: جایزه اول به رویای گمشده (شیلان سعدی) اهدا شد. جایزه دوم به آغاز پائیز (بهفر کریمی) تعلق گرفت و جایزه سوم به همه چی مرتبه (ناصر نورانی) رسید.

- بخش انیمیشن داخلی: هیئت داوران هیچ فیلمی را شایسته دریافت جایزه اول تشخیص نداد. جایزه دوم به فیلم به سوی نور(مسعود حمزه ای) اهدا شد.

- بخش داستانی داخلی: جایزه ویژه هیئت داوران بخش داستانی به فیلم یک روز معمولی (وحید صادقی خسروی) تعلق گرفت. جایزه اول این بخش به فیلم بعد از ناهار با هم شام می خوریم (رامین پروین) تعلق گرفت. جایزه دوم به فیلم سریدن روی یخ نازک روز جدید (ابولفضل طالونی و سجاد آوینی) اهدا شد و جایزه سوم به فیلم می‌تواند بدون نام باشد (کاوه قهرمانی) رسید.

- بهترین فیلم جشنواره از نظر هیئت داوران ایران: فیلم کژمیر (نادر پورساعی) اهدا شد. البته در بخش های سینمای ایران به نفرات اول چهار سکه، دوم سه سکه و سوم دو سکه همراه با لوح تقدیر و تندیس اهدا شد.