رئیس اتاق بازرگانی پیشنهاد کرد کار مشترکی در تکمیل و بهره برداری نمایشگاه شهر آفتاب با مدیریت شهری شهر تهران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود خوانساری در جلسه علنی روز یکشنبه با بیان اینکه می توانیم کار مشترکی در تکمیل و بهره برداری نمایشگاه آفتاب با مدیریت شهری تهران داشته باشیم، گفت: می توانیم در در جذب سرمایه گذار خارجی مدیریت شهری را کمک کنیم.

وی ادامه داد: سالانه ۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذار خارجی داریم که با توجه به ظرفیت های اتاق و کمیته سرمایه گذاری خارجی اتاق که فعال است می تواند در این زمینه شهرداری را کمک کند.

خوانساری در زمینه مسئولیت اجتماعی واحدهای صنفی هم توضیح داد: در خصوص کودکان کار توافقاتی با کمیته امداد انجام شده است که با توجه به ورود مدیریت شهری در این مبحث، اتاق ظرفیت همکاری لازم را در این زمینه نیز دارد.  

در ادامه این جلسه محمود میرلوحی گفت: ما شاهد رکود اقتصادی در کشور و تهران هستیم، شهرداری مجبور به استقراض است و این مسئله خوب نیست و پیشنهاد شما مبنی بر اجازه تغییر کاربری  و اخذ کرایه ماهانه پیشنهاد خوب است.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر  نیز پس از استماع سخنان رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت : اتاق بازرگانی به عنوان عضو اقتصاد ملی و محلی نقطه تمرکز بخش خصوصی  است و نقش بی بدیلی در تحرک اقتصادی شهر ها و کل کشور ایفا می کند.

وی ادامه داد: گردشگری و برند شهری اهمیت زیادی دارد. در شورا پنجم، تهران را به عنوان شهر دانش پایه بر اساس مباحث هوشمند سازی و شهر جهانی تعریف کرده ایم.   اگر اینگونه تعریف کنیم؛ به دنبال آن، برند سازی شهری برای افزایش گردشگری مهم خواهد بود.

فراهانی با بیان اینکه اتاق بازرگانی با توجه به ظرفیت هایی که دارد می تواند با مجموعه های گردشگری فعال شهرداری تهران تعامل داشته باشد خاطرنشان کرد: بحث سرمایه گذاری در پروژه های شهری اهمیت زیادی دارد. بر اساس آخرین آمار حدود ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذار خارجی، آماده سرمایه گذاری هستند که متاسفانه سهم جذب سرمایه در پروژه های شهری صفر است. یعنی در طول سال های گذشته نتوانسته ایم جذب سرمایه داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: پروژه های شهری به عنوان اینکه شهرداری یک نهاد عمومی است کمتر در معرض ریسک های سیاسی و ریسک های مربوط به تحریم است و جذابیت بسیاری برای سرمایه گذار خارجی دارد.

وی ادامه داد: در جلساتی که داشتم مشخص است که سرمایه گذاران خارجی علاقه به سرمایه گذاری دارند اما متاسفانه موانعی وجود دارد که امیدوارم به زودی رفع شود. پیشنهاد می کنم کارگروه مشخصی به کمک دوستانم در مدیریت شهری و اتاق بازرگانی داشته باشیم تا به جذب سرمایه ها از طریق سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری تهران داشته باشیم زیرا معتقدم تحرک جدیدی در اتاق بازرگانی در آغاز کار وجود دارد و امیدوارم از طریق این کارگروه مشترک بتواند سرمایه ها را جذب کنیم.

فراهانی با بیان اینکه مسئله کارآفرینان اهمیت زیادی دارد تأکید کرد: اتاق بازرگانی به عنوان تجمیع کارآفرینان، استارت آپ ها و علاقمندان به ایجاد فعالیت جدید در شهرداری تهران می تواند به مدیریت شهری کمک کند تا کارآفرینان در حل مشکلات شهر تهران سوق داده شوند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران خوشبختانه مسئولیت اجتماعی تعریف شده در مجموعه اتاق بازرگانی وجود دارد. بحث کاهش آلودگی هوا می تواند یکی از این موارد جهت کاهش مسائل شهری باشد.

در ادامه این جلسه الهام فخاری گفت: در شهرداری ساز و کارهای نهادی برای همکاری اتاق بازرگانی و نوآوران به‌ویژه استفاده از نیروی جوان در استارتاپ‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به این که می‌توان مرکز نوآوری شهر تهران را با همکاری با اتاق بازرگانی در قالب استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده فعال‌تر کرد، افزود: در برنامه‌ اهداف راهبردی ده‌گانه اتاق بازرگانی چنین کنش‌های موثر پیش‌بینی شده است. اما این همکاری باید به صورت مسئله محور برنامه‌ریزی شود.

فخاری با بیان اینکه اتاق بازرگانی را به همخوانی در ایفای نقش در کاهش شدت آلودگی هوا دعوت کنیم، تاکید کرد: ساز و کارهای کاهش شدت آلودگی هوا می‌تواند در بخش خصوصی تدوین شود که باعث سرعت بخشی به حل مسئله می‌شود.

وی به مسئولیت اجتماعی سازمانی نیز اشاره و تصریح کرد: باید مدل مشخصی در حوزه اجتماعی و به طور خاص در حوزه‌های شهری تدوین شود. «چگونگی ایفای مسئولیت اجتماعی سازمانی» می‌تواند از طریق یک نهاد توانمندی مانند اتاق بازرگانی فراتر از جلسات رسمی و چند همایش، طراحی شود تا به اقدام عملی و مدل کار تبدیل شود.

ناهید خداکرمی نیز خطاب به مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقدامات اجتماعی و مشارکت در اداره شهر و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر  از اهمیت بالایی برخوردار است. سوال این است که اتاق بازرگانی برای مشارکت هدفمند آیا برنامه‌ای دارد؟

وی ادامه داد: من نیز فرزند یک بازرگانم و به نقد بیش از نسیه علاقمندم و برای همین پیشنهاد می‌کنم همه ۱۸ هزار نفر اعضای اتاق بازرگانی، موتور سیکلت‌های حوزه بازرگانی خود را در یک بازه زمانی ۲-۳ به برقی تبدیل کنند. دیگر اینکه همه آن  ۱۸ هزار نفر، ۱۸ هزار موتورسیکلت برقی را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند تا لااقل ما برای کاهش آلودگی هوا منفعت عمومی را در پی دارد، قدم اول را از جانب اتاق بازرگانی شاهد باشیم.

علی اعطا نیز در این جلسه گفت: در قانون اتاق بازرگانی یکی از موارد مطرح شده، همکاری در برگزاری نمایشگاهای تخصصی در داخل و خارج با هماهنگی دستگاه های ذیربط است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مصادیق این نمایشگاه ها، اکسپو (expo) است. اکسپو یا نمایشگاه های جهانی از نیمه قرن ۱۹ در کشورهای اروپایی آغاز شد و به تدریج به فرصتی ارزشمند برای معرفی دستاوردهای فرهنگی، تجاری و اقتصادی تبدیل شد.

اعطا توضیح داد: اکسپو آینده یعنی اکسپو ۲۰۲۰ فرصت خوبی برای همکاری اتاق بازرگانی، دولت و مدیریت شهری است و در شرایطی که ما در  شورا و  شهرداری مستمراً در مورد ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی صحبت می کنیم، نمایشگاهی که در کشور امارات شهر دبی برگزار خواهد شد فرصت مناسبی است و ضرورت دارد از این فرصت بهره بگیریم.

مرتضی الویری نیز پس از اظهارات رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تکمیل نمایشگاه شهر آفتاب و بهره‌برداری از فاز دوم آن می‌تواند یکی از پروژه‌هایی باشد که اتاق بازرگانی به شهرداری کمک کند.

وی افزود: با توجه به وضعیت منابع شهرداری و عملکرد ۸ ماهه در درآمدها، بنابراین منابع شهرداری این تکاپو را ندارد که قدمی برای تکمیل پروژه شهر آفتاب بردارد و نیاز به سرمایه داخلی و خارجی برای تکمیل آن است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران افزود: برای سرمایه‌گذاری خارجی در تهران کارهای متنوعی وجود دارد که اتاق بازرگانی می‌تواند کمک کند این مهم اتفاق بیفتد.