فومن-عضو مجلس خبرنگان رهبری با اشاره به اینکه «آیت الله حائری» در سه جبهه جهاد اکبر، کبیر و اصغر مجاهد واقعی و بحق بودند، گفت: ایشان در حوادث فتنه ۸۸ عمارگونه به روشنگری برای جامعه پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا رمضانی در مراسم بزرگداشت مرحوم «آیت الله محی الدین حائری شیرازی» که شامگاه یکشنبه در مسجد جامع شهرستان فومن برگزار شد، اظهار کرد: آیت الله حائری شیرازی سال ها در این شهر زندگی کرد و علما و روحانیون این منطقه از فضائل اخلاقی و رفتاری ایشان بهره مند شدند.

 وی با بیان اینکه درباره آیت الله حائری شیرازی دو نکته هدایت و مدیریت الهی و همچنین ویژگی های شخصیتی و رفتاری بسیار مهم است، افزود: تنها امری که خداوند مدیریت آن را مستقیم برعهده گرفته درباره هدایت انسان ها است.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری موضوع این هدایت را همان هدایت تشریعی دانست و گفت: در این هدایت از قانون صحبت شده که نشان دهنده راه و مسیر به انسان ها است.

 وی با اشاره به اینکه خداوند گام به گام انسان ها را هدایت می کند تا گمراه نشود، خاطرنشان کرد: خداوند به گونه ای هدایت می کند انسان برای رسیدن به سعادت راه را به درستی شناخته و در جهل غوطه ور نشود.

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه تمام این تأکیدات در راستای مراقبت و حفاظت انسان از خود، خانواده و جامعه است، تصریح کرد: مهم ترین مدیریت، مدیریت انسان بر درون و جان خود است.

وی ادامه داد: به فرموده امام علی (ع) انسان زمانی که بتواند از خود و درون خود مراقبت کرده و آن را به خوبی مدیریت کند شایستگی هدایت و مدیریت دیگران می شود.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه همه پیامبران الهی رابط و واسط میان خداوند و خلق هستند، اظهار کرد: فرستادن پیامبران برای هدایت انسان در راستای افزایش و تقویت ارتباط میان بشریت و فراهم کردن بستر لازم برای عبودیت و بندگی و توسعه ارتباط و رابطه خود با دیگران و خداوند است.

 علمای ربانی بعداز پیامبران و اهل بیت مسئول هدایت انسان ها

وی با بیان اینکه بعداز پیامبر اکرم این مسئولیت بزرگ یعنی مرجعیت علمی و دینی برعهده اهل بیت (ع) است، افزود: اگر امروز به این واسطه ها دسترسی نداریم تا بتوانیم پیام الهی را که پیام بسیار سنگینی است دریافت کنیم این مسئولیت برعهده علما ربانی است.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه عالمان ربانی برای مردم نقش الگو را دارند، گفت: مردم از رفتار، کردار، اخلاق، ادب عالمان ربانی به خداوند متعال متصل شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه آیت الله حائری شیرازی یکی از این عالمان ربانی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه به کیفیت زندگی و عمر کردن بیش از کمیت آن توجه می کردند.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیت الله حائری در سه نوع جهاد مجاهد بودند، تصریح کرد: ایشان در جهاد اکبر به حق مجاهد در عرصه نفس بوده و برنفس خود کاملا مدیریت داشتند.

وی با اشاره به اینکه ایشان در جهاد کبیر که همان دشمن شناسی است نیز بحق مجاهد بودند، ادامه داد: آیت الله حائری در بحث دشمن شناسی به واسطه شناختی که نسبت به شرایط روزگار داشته موفق بوده است.

آیت الله رمضانی با تأکید براینکه هجمه ها هیچگاه ایشان را شکست نمی داد، یادآورشد: ایشان همیشه تحلیل و تفسیر دقیق از شرایط جامعه و جهان اسلام داشتند.

 تأثیرگذاری معرفتی و سلوکی آیت الله حائری بر رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس

وی با بیان اینکه ایشان در جهاد اصغر نیز مجاهد بحق بودند، افزود: حضور مرحوم آیت الله حائری در هشت ساله دفاع مقدس و تأثیر عمیق ایشان بر رزمندگان در جنبه معرفتی و سلوکی که در پیام مقام معظم رهبری آورده شده بود مثال زدنی است.

مسئول مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه این عالم ربانی در حوزه دشمن شناسی، دشمن را با دقت رصد می کردند، اظهار کرد: در داستان پرغصه فتنه که البته انقلاب اسلامی از همان ابتدای مسیر با فتنه های گوناگون مواجه شده ولی استفاده از ابزارهای داخلی به واسطه مدیریت استکبار این نحوه گسترش نبود که متاسفانه بسیاری غافل بودند ایشان در آن زمان به درستی فتنه را شناخته و عمارگونه روشنگری کردند.

 وی تأکید کرد: ایشان هر زمان که نیاز بود وارد عمل و روشنگری کرده تا مردم زمانه فتنه، عامل فتنه و افرادی که در این حادثه نقش براندازی داشته را بشناسند.

رمضانی همچنین با بیان اینکه مدیریت استکبار به گونه ای بود که از ابزار درونی برای براندازی نظام استفاده کرده و سود ببرد، گفت: اما این روشنگری ها که در رأس آن مقام معظم رهبری حضور داشتند و سپس عالمان ربانی همانند مرحوم حائری شیرازی سبب شد نقشه دشمن خنثی شود که دارای اهمیت بود.

وی با اشاره به برخی ویژگی شخصیتی دیگر این عالم ربانی، خاطرنشان کرد: فکور بودن یکی دیگر از ویژگی های ایشان محسوب می شود که به واسطه این ویژگی بسیاری از مسائل را با تفکر و اندیشه حل و فصل می کرد.

نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایشان بسیار ساده زیست بودند که این تأثیر فراوانی در جامعه، تصریح کرد:آیت الله حائری عالمی مدیر بودند که به همه زوایایی مدیریت یک شهر و کشور آگاه بودند.