قزوین- معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: صنعت شیشه در کشور بسیار چابک و به روز است و در صادرات نقش بسیاری مهمی ایفا می کند و باید این ظرفیت را چند برابر کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین جلسه میز کشوری شیشه روز یکشنبه با حضور عسگریان رئیس انجمن شیشه ایران، صادرکنندگان و تولید کنندگان شیشه، معاون اقتصادی استانداری قزوین در سالن سازمان صنعت قزوین برگزار شد.

منوچهر حبیبی در این جلسه اظهارداشت:تشکیل میز کشوری شیشه درقزوین وظیفه ما را سنگین میکند تا مشکلات این بخش را با جدیت پیگیری کنیم.

وی افزود:صنعت شیشه درکشور چابک وبه روز است وخوشبختانه با وجود واحدهای توانمند می توانیم محصولات قابل رقابت با خارجی ها تولید کنیم که جای خوشحالی دارد.

معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد:مهمترین ویژگی صنعت شیشه در کشور این است که مواداولیه آن شامل سیلیس در داخل تامین می شود و هیچ نیازی به خارج نداریم و در استان نیز این مواد به وفور یافت می شود.

حبیبی اضافه کرد: مسیر صادرات شیشه در کشور هموار است و امروز صدور ۲۲۵ میلیون دلار از این کالا ظرفیت های ما را نشان می دهد که باید آن را افزایش دهیم.

وی گفت: سهم استان از صادرات شیشه کشور ۱۸ میلیون دلار معادل هشت درصد است و هنوز هم مشتریان زیادی داریم که با اقدامات موثر باید سهم خود را بالا ببریم.

حبیبی اظهارداشت: تنوع تولیدات در شیشه کشور نشان می دهد تولیدکنندگان خوبی داریم که قادرند رقابت خوبی با دیگر کشورها داشته باشند هرچند در این میان با مشکلات متعددی روبرو هستیم که با شناسایی آنها باید برای رفع موانع اقدام کنیم.

معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: در داخل کشور به دلیل رکود مسکن شاهد کاهش تقاضا هستیم که امیدواریم در سال آینده این وضعیت بهبود یابد و در این میان برخی مسائل مربوط به محدودیتهای خارج از کشور است که دیگران برای ما ایجاد کرده اند.

وی افزود: باید با کمک سازمان صنعت، دستگاههای متولی و گمرک برای ایجاد سهولت در کار اقدام کنیم تا شرایط صادرات روانتر شود.

حبیبی گفت: امور گمرکی گاهی با تاخیر صورت می گیرد که هزینه بیشتری برای صادرکننده تحمیل می کند که باید آن را مدیریت کنیم.

معاون اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: از حوزه بسته بندی صنعت شیشه غافل شده ایم در حالی که ظرفیت زیادی در این بخش داریم و برای نمونه میتوانیم بسته بندی آب معدنی را با شیشه انجام دهیم و آن را جایگزین ظروف پلاستیکی کنیم.

وی اظهارداشت: امروز مردم به سلامت خود اهمیت می دهند و ترجیح می دهند از ظروف شیشه ای به جای پلاستیک استفاده کنند و تولیدکنندگان می توانند بسته بندی موادغذایی و آب معدنی را در ظروف شیشه ای انجام دهند.