جاسک - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جاسک گفت: مهمترین چالش جامعه مسئله فرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از فرهنگ و ارشاد هرمزگان، عبدالرحمن لشکری زاده افزود : مسئله فرهنگ مانند دو مسئله دیگر از موضوعات مورد علاقه دشمن از اوائل انقلاب تا کنون بوده، بطوری که در حال حاضر شاهد چالش های جدی تری در این عرصه هستیم؛ چالش فرهنگی در این زمان به اوج خود هم رسیده است.

وی ادامه داد: اندیشه انقلاب و تشکیل نظام مبتنی بر ارزش های دینی، در حقیقت حرکت برخلاف موج جهانی بوده که در ابعاد مختلف مانند سیاست اتفاق افتاد و پذیرش آن هم خیلی برای غربی ها خوشایند نبود.

عبدالرحمن لشکری زاده بیان کرد: همواره غرب در صدد ایجاد تفرقه های فرهنگی در بین آحاد جامعه ایران اسلامی بوده  و این درحالی است که ملت ایران نسبت به دسیسه ها و دست های پشتِ پرده دشمنان با هوشیاری بالایی گام برداشته اند و این خود نشان دهنده ضعف استکبار در مسئله جنگ فرهنگی بشمار می آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان جاسک عنوان کرد: دلیل دیگر این حساسیت فرهنگی این است که انقلاب اسلامی ایران، دارای پیشینه و ریشه فرهنگی هم بوده و این موارد باعث شده تا بعُد فرهنگی، بیشتر مورد توجه دشمن قرار بگیرد.

لشکری زاده ادامه داد: اما توسعه فرهنگی منجربه خود باوری جامعه شده است، و این مسئله خود در شکل گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفاء می نماید. توسعه فرهنگی در قالب اهمیت دادن به ارزش های محلی و ملی، باید بتواند از طریق برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی به نیازهای معنوی و مادی افراد جامعه خود پاسخ دهد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد جاسک تأکید کرد: هدف از توسعه فرهنگی، پیشرفت و پویایی نوین و نظام مند جامعه است بطوریکه جامعه ای به پویایی می رسد که فرهنگ در بین آن جامعه بصورت آگاهانه منتقل شود و این خود برطرف نمودن دغدغه های فرهنگی بشمار می آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: از این رو توسعه را باید جریان چند بعدی دانست که مستلزم تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی، طرز تلقی عامۀ مردم و نهادهای ملّی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کردن فقر مطلق است.

عبدالرحمن لشکری زاده عنوان کرد: توسعه در اصل باید نشان دهد که مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته های افراد و گروه های اجتماعی در داخل نظام، از حالت نامطلوب زندگی خارج شده و به سوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر مادّی و معنوی بهتر است، سوق می یابد.

وی بیان کرد: فرهنگ در قالب ارزشی، اشاره به مجموعه ای از ارزش های جامعه و ضوابط اجتماعی می کند که باید دریک جامعه برای رسیدن به سعادت و توسعه، افراد آن را به کار برد.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی جاسک ادامه داد: برای توسعه ملی نیاز به توجه فرهنگی است، ملیت های مختلف جهان با توجه به نهادینه کردن مسائل فرهنگی در جامعه، بدنبال توسعه ملی نیز هستند، و این یعنی فرهنگ در هر کجا که شکل بگیرد زیربنای توسعه قلمداد می شود.

وی در خصوص یکی دیگر از راه های مؤثر در نهادینه کردن فرهنگ هر جامعه افزود: توجه به کتاب و کتابخوانی بسیار مؤثر است، بطوریکه کتاب در مرحله‌ای از زندگی اجتماعی به کار می‌آید که جامعه دارای مسائل کافی برای انتقال به نسل کنونی و آینده داشته باشد، این مسائل می‌تواند تجربیات، طرز فکر، نکات آموزشی یا حتی مسائل سرگرم کننده باشد، در چنین مرحله‌ای کتاب وارد فرهنگ می‌شود و کتابخوانی به عنوان جزئی از فرهنگ شناخته می‌شود.

لشکری زاده بیان داشت: کتاب هایی که با موضوعات فرهنگی و اجتماعی در جامعه عرضه می شوند و در اختیار مخاطبین قرار می گیرند، می توانند در رشد مسائل فرهنگی نیز کاربرد و نقش مهمی را ایفا باشند.

وی گفت: در ادامه می توان به نقش تئاتر در توسعه فرهنگ جامعه اشاره کرد و همه بر این باوریم که تئاتر یکی از کانون های مصرف فرهنگی ایران است که می تواند در توسعه فرهنگی حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان جاسک گفت: تئاتر زبان گویای دردها و مشکلات جامعه است و توجه به فرهنگ از طریق برگزاری مسائل هنری، گامی مفید و موثر در راستای توسعه هدفمند فرهنگی کشور است.