رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اهمیت مکتب اصفهان را در تأکید آن بر وحدت عقل و نقل، دین و فلسفه و حکمت یونانی و حکمت ایمانی دانست. به نظر وی با وجود کوششهای فراوان در حل این مسئله در قرون وسطای مسیحی و یهودی این مسئله به بهترین شکلی در مکتب اصفهان پاسخ یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین روز از "همایش مکتب حکمی هنری اصفهان" که عصر دیروز در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر غلامرضا اعوانی، مدیر موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به موضوع  "رنسانس فلسفه در مکتب اصفهان" پرداخت.

دکتر اعوانی با اشتباه دانستن نگاههایی که مکتب اصفهان را مکتب نمی دانند این بحث را لفظی خواند و گفت: حکمت زمانی و مکانی نیست و امری الهی است که در مکان و زمان ظهور و بروز می کند.

وی  در ادامه گفت: در واقع موسس مکتب اصفهان ابن سینا می باشد و موسس به معنای دقیق کلمه اوست. ابن سینا بیش از 20 سال در اصفهان تدریس فلسفه کرده است و در زمان حمله سلطان محمود غزنوی در اصفهان بوده و مشورتهایی با والی اصفهان کرده تا سلطان محمود به اصفهان حمله نکند.

استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی اهمیت مکتب اصفهان را در وحدت عقل و نقل، دین و فلسفه و حکمت یونانی و حکمت ایمانی دانست. به نظر او با وجود کوششهای فراوان در حل این مسئله در قرون وسطای مسیحی و یهودی این مسئله به بهترین شکلی در مکتب اصفهان پاسخ یافته است.

وی حکمت متعالیه را سنتز میان همه حکمتها به معنای هگلی کلمه خواند و گفت: این سنتز به معنای عالی شدن مباحثی است که در فلسفه های قبل بوده است. وی در ادامه تصریح کرد که حرکت حکمت اسلامی به سمت اشراق است در حالی که در غرب علم به سمت ساینتیا رفته است.

دکتر اعوانی گفت: بازنگری در مسائل فلسفه در مکتب اصفهان به معنای دقیق کلمه بوده است و در این مکتب تمام وجوه این مکتب احیا شده است.

وی در پایان به تاثیر مکتب اصفهان در ادبیات و هجرت بعضی از ایشان و پیدایش سبک هندی اشاره کرد و گفت: باید وجوه تاثیر این مکتب در نویسندگان سبک هندی روشن شود که آنها نیز به نوبه خود بر سبکهای قرن نوزدهم غربی مثل رمانتیسیسم تاثیر داشته اند.