خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : یزد اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز ایتالیا است ، شهر بادگیرها ، شهر نبات و قنوت ؛ شهر کویری که به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی ، باستانی و مذهبی رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده و همین آثار و جاذبه های بی شمار باعث شده تا هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید به این استان کویری سفر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، منطقه یزد یکی از سرزمین های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت 3 هزار ساله است. برخی از مورخین ، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است.

به اعتقاد برخی دیگر از تاریخ نویسان در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول در این محل شهری بنام  " یزدان گرد " بنا گردیده است. نام یزد از همین عنوان گرفته شده و به معنی مقدس ، فرخنده و در خور آفرین می باشد . پس از ظهور اسلام و گرایش مردم ایران به دین اسلام به یزد لقب  "دارالعباده" داده شد. یزد به معنای پاک و مقدس است .

استان یزد بدلیل دارا بودن 6500 اثر تاریخی و جاذبه در بین دیگر استان های کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و از نظر جذب توریست پس از خراسان ، اصفهان و شیراز جای گرفته و همچنین از نظر ثبت آثار نیز با ثبت 1100 اثر تاریخی رتبه اول کشور رادارد .

منطقه یزد دارای اماکن تاریخی ، مذهبی ، صنایع دستی و همچنین مناطق کوهستانی و طبیعی بسیار زیبایی است که هر سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این اماکن به یزد سفر می کنند .

همچنین بافت تاریخی یزد نیز تنها بافت انحصاری کویری با وسعت 743 هکتار در کشور است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و همین امر باعث شده تا جاذبه ها و قابلیت های زیادی برای گردشگران ایجاد شود.

باغ دولت آباد ، آب انبار شش بادگیری ،برج و باروی قدیمی شهر یزد ، آتشکده زرتشتیان ، زیارتگاه پیر سبز چک چک ، مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) ، حمان و بازار خان و... از جمله اماکن تارخی و مسجد جامع کبیر ، مجموعه امیر چخماق ، مسجد ملا اسماعیل ، مسجد چهل محراب ، مسجد جامع فهرج ، مامزاده جعفر ، بقعه سید رکن الدین و... نیز از جمله اماکن مذهبی استان یزد هستند.

یکی دیگر از مواردی که به جذابیت های استان یزد اضافه کرده وجود خانه های قدیمی مانند خانه لاری ها ، خانه محمودی و خانه نواب وکیل است که مسئولان این استان با بازسازی و احیاء آنها موجبات استقبال گردشگران و توریست ها را فراهم آورده اند.

به گزارش مهر ؛ بیابانگردی ، اتومبیل رانی ، موتورسواری در کویر ، حمام شن و اسکی در کویر و... نیز از دیگر جاذبه های موجود در استان است که در نوع خود بی نظیر بوده و می تواند سبب جذب گردشگران بسیاری شود.

مهم ترین صنایع دستی استان یزد قالی ، قالیچه ، گلیم ، مخمل ، زری ، چادرشب ، دستمال ، ترمه ، پرده ، زیلو ، روفرشی ، کرباس ، خورجین ، پتو ، سفال ، سرامیک ، حصیر ، کاشی و گیوه است که در میان صنایع دستی قالی بافی ، ترمه بافی ، زیلوبافی ، ساخت سفال ، سرامیک و کاشی از اهمیت ویژهای برخوردار است .

همچنین شیرینی پزی در یزد سابقه طولانی دارد. در این استان شیرینی های سنتی مانند باقلوا ، قطاب ، لوز نارگیل ، پشمک ، نان برنج و حاجی بادام تهیه می شود که هر کدام از آنها در نوع خود منحصربه فرد است .

به گزارش مهر ، تغییر کاربری‌ در بسیاری از خانه ‌های قدیمی‌ و کاروانسراهای تاریخی این استان به عنوان هتل و رستوران یکی از اقداماتی است که توسط مسئولان یزد برای جذب بیشتر توریست و گردشگر صورت گرفته که البته به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تا کنون با استقبال بسیار خوب توریست ها مواجه شده به طوری که هتل سنتی "مهر" ، برنده جایزه سازمان جهانی یونسکو شده است.  

عزیرالله سیفی می افزاید: در حال حاضر 31 هتل ، 11 واحد مهمان پذیر ،‌ 13 واحد پذیرایی سنتی و 28 واحد پذیرایی بین راهی در استان وجود دارد و اولین اقدامی که سبب جذب گردشگر می شود توسعه زیر ساختهای گردشگری است به همین دلیل با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی 16 هتل ، 2 کمپ ، 5 مرکز بین راهی و 10 مرکز خدماتی و بهداشتی تا پایان سال در استان یزد احداث خواهد شد.

وی می گوید: چاپ بروشور ، کتاب ، سی دی و تولید فیلم از جمله اقداماتی بوده که برای معرفی آثار تاریخی و مذهبی یزد به گردشگران درسال جاری صورت گرفته است. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد تاکید می کند : تولیدات صنایع دستی در استان یزد تنوع بسیاری دارد بطوریکه  50 درصد تولیدات در داخل کشور و 50 درصد دیگر آن به خارج از کشور صادر می شود. 

سیفی همچنین به بودجه مورد نیاز در بخش گردشگری استان اشاره کرده و می گوید: کل اعتبار استانی در نظر گرفته شده در بخش های میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که البته در بخش توسعه زیر ساخت های گردشگری و ساخت هتل بیشتر بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند اما در مجموع برای توسعه زیر ساختها و جذب گردشگر به حداقل دو برابر این اعتبارات نیازمندهستیم.

وی یادآور می شود: در بخش میراث فرهنگی به خاطر حجم وسیع آثار تاریخی موجود در استان به این بخش توجه خاصی می شود و همچنین اعتبارات زیاد تری نیز نسبت به دو بخش دیگر اختصاص داده می شود که البته نتایج مثبت این امر در بخش گردشگری آشکار می شود.

به گزارش مهر ؛ استان یزد با دارا بودن تعداد زیاد آثار تاریخی ، مذهبی و طبیعی منحصر به فرد در کشور و همچنین جایگاه جهانی که دارد می تواند سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود جذب کند البته به شرط اینکه امکانات و خدمات و زیرساخت های مورد نیاز برای جذب گردشگر فراهم باشد.

وقت آن رسیده که مسئولان کشور به ویژه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با توجه خاص به این آثار منحصر به فرد ، جلوگیری از نابودی ، فرسایش آنها و احیاء خانه های قدیمی و کاروانسراها و همچنین با تخصیص اعتبارات ویژه به استان هایی نظیر یزد که هر کدام در نوع خود می توانند باعث تحول صنعت توریسم کشور شوند ، تصمیم جدی و کارآمد در این زمینه اتخاد کنند.