لوایح پنج گانه مربوط به حقوق فناوری اطلاعات به منظور اخذ نظرات تکمیلی به نمایندگان مجلس و روسای دستگاه ها ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، در پنجمین نشست شورای سیاست گذاری همایش جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مقرر شد تا لوایح پنج گانه حقوق فناوری اطلاعات به نمایندگان مجلس و روسای دستگاه های ذیربط ارسال شود تا همراه با این همایش ، مسیر پیشبرد این لوایح  در دولت ومجلس فراهم شود.

لایحه حکمرانی الکترونیکی، لایحه تراکنش‌های الکترونیکی، لایحه شناسه‏ های الکترونیکی، لایحه مسئولیت ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و لایحه حمایت از داده ‏ها و حفاظت از حریم اطلاعات شخصی در فضای مجازی لایحه هایی هستند که پیش نویس آنها آماده و به منظور اخذ نظر از صاحبنظران، در این همایش ارائه خواهد شد.

اولین همایش بین المللی جنبه ‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه علم و فرهنگ و با حمایت دستگاه های ذیربط در قوای سه گانه کشور روزهای پنجم و ششم اسفندماه ۹۶ در تهران برگزار می شود.

براین اساس نشست سیاستگذاری این همایش با حضور محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، رسول سراییان معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بهزاد پورسید قائم مقام پژوهشگاه قوه قضائیه و رئیس شورای سیاست گذاری، مسعود اخوان فرد عضو کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، رمضانعلی صادق زاده رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ، رضا فاضل مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر اجرایی همایش، مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات سازمان فناوری اطلاعات و جمعی از صاحبنظران و نمایندگان دستگاه های ذیربط برگزار شد.

در این نشست کمیته علمی همایش گزارشی از پیشرفت دریافت مقالات سفارشی به اساتید و صاحبنظران حقوق فضای مجازی ارائه کرد.

همچنین فعالیت های انجام گرفته از جمله فرآیند دعوت از میهمانان خارجی، گزارش مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش و داوری آنها، پنل های تخصصی ارائه گزارش شد.  
بنابر تصمیمات اتخاذ شده شورای سیاست گذاری در خصوص نحوه برگزاری همایش و تعداد ۱۰ پنل تخصصی نهایی ومقرر شد که اعضای پنل و دستور کار آنها تا جلسه بعدی شورا ارائه شود.

همچنین مقرر شد برای هر پنل تخصصی پیش جلسه با اعضای معرفی شده برگزار شده و با هدف ترویج و اطلاع رسانی نشست های خبری ویژه برای هر موضوع با حضور اصحاب رسانه، برگزار شود.

این همایش در راستای باز تعریف زیرساخت حقوقی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف شناسایی خلاء های حقوقی، ضرورت های بازنگری  در قوانین و مقررات در روند های توسعه فناوری و فرهنگ ‌سازی و ترویج بسترهای حقوقی فضای مجازی برگزار می‌ شود.

نشست بعدی شورای سیاست گذاری همایش در تاریخ ۲۳ بهمن برگزار خواهد شد.