سایت لست سکند به مرجعی برای داشتن بهترین سفرنامه‌ها تبدیل و مدیران این سایت در همایشی از بهترین سفرنامه‌ها تقدیر کردند. همچنین موبایل گرافی نیز به سفرنامه‌های مکتوب و ویدئویی نیز اضافه شود.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، نخستین همایش سایت لست سکند با حضور گردشگران، سفرنامه نویسان و کارشناسان سفر روز دوازدهم بهمن‌ماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد. قبل از ورود به برنامه در لابی هتل مهمانان از صفحه مربوط به همایش لست سکند فیلم می گرفتند و همان جا قرعه سفر به یکی از مناطق گردشگری ایران و یا خارج از کشور به نامشان در می آمد سپس باید در سایت ثبت نام می کردند تا در قرعه کشی شرکت داده می شدند.

علی رفیعی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این برنامه گفت: بسیاری از تاریخ هایی که به آنها استناد می کنیم حاصل سفرنویسی و خاطره نویسی کسانی است که به کشورهای دیگر سفر کرده اند احمد بهبهانی، خیام، برادران امیدوار، آقا میرزا شیرازی و ... خاطره های سفرهایشان را تعریف کرده‌اند.

بسیاری از اتفاقاتی را که حتی در حوزه علم و پزشکی داشته ایم را می بینیم که حاصل سفر آنها به به نقاط دیگر بوده است ما حتی می توانیم تاریخ شهری را که در آن حضور داریم را از سفرنامه‌ها پیدا کنیم. امروزه سفر و سفرنامه نویسی تغییرات زیادی کرده است خاطره نویسی در روح و روان بسیاری از افراد تاثیر دارد من از زمان گذشته ایرانگردی می کردم سالی یک ماه ایران گردی داشتم و مسیرهایی را حرکت می کرده ام که مسیرهای تاریخی و نقاط ارزشمندی بوده اند و کمتر کسی آنها را دیده امروزه می گویند که هر فرد در طول روز حداقل ۷۲ بار گوشی تلفن همراه خود را نگاه می کند او یک مسافر بوده که به جای دیگری کوچ کرده است.

رفیعی ادامه داد: کسی که گردشگر است باید چند خاصیت اصلی داشته باشد یکی اینکه ماندگاری بوجود بیاورد و استناداتی که می آورد شاید چراغ راهی برای کسانی باشد که می خواهند در آینده در آن مسیر حرکت کنند. فیلم و عکس و نقاشی ها می تواند راهی برای بقیه باشد. شاید باید خاطره سازی کرد کشوری مانند سوئیس یک دریاچه تاریخی و قدیمی دارد ولی برای آن داستانی را ساخته و بازسازی می کند از این بازسازی نیز یک فیلم جهانی می‌سازد که به واسطه آن گردشگران زیادی را جذب کند. این درحالی است که ما در کشورمان اسطوره سازی نمی کنیم.

وی افزود: می‌توان درصد خالی هتلها را با درصد خالی سیستم حمل و نقل را تطبیق داد و با کمک دفاتر مسافرتی گردشگران سایر نقاط کشور را حتی خارجی ها را با قیمت پایین به شهر آورد. بسیاری از ایرانی ها نمی دانند که تهران چند موزه دارد اما می دانند که جاذبه های استانبول چه چیزهایی است. همه سیستم ها باید با هم کار کنند ما در تهران دو هزار دفتر مسافرتی داریم که تقریبا ۴۸ درصد کل دفاتر کشور را تشکیل می‌دهند. بقیه دفاتر کشور نیز از همین ۴۸ درصد تغذیه می کنند. قطعا این تعدادآژانس مسافرتی را نمی توان با سیستمی که ۱۵ سال پیش چیده شده جلو برد.

واحد شکایت در اداره کل میراث فرهنگی تهران در ۹ ماه یک هزار و ۳۰۰ پرونده شکایت دریافت کرده است. ما همیشه برای بررسی موضوع کارشناس فنی می فرستیم که براساس شواهد صحبت می کند رسیدگی به این همه پرونده خیلی سخت است چون باید طوری رفتار کنیم که دیگری نگوید شما حق آن طرف قضیه را گرفته اید.

مهسا نعمت از علاقه مندان به سفر درباره تجریبات خود از سفر سخنرانی کرد و گفت: تا چند سال پیش اگر تنها یک سانت در اتاقم باز بود و یا چراغی روشن، نمی توانستم بخوابم اما اکنون تجربه این را دارم که در اتاقی بخوابم که ۷ نفر دیگ از گردشگران کشورهای دیگر نیز آنجا هستند و چراغ هم مدام روشن است. چه چیزی باعث این تغییر شد؟ یک اتفاق باعث شده تا اینجا باشم و از تجریبات بگویم. زمانی که ۱۹ سالم بود می خواستم تنهایی سفر کنم. آن زمان موانع برای سفر کردن کم نبود الان هم نیست. همیشه می گفتند که با پاسپورت ایرانی نمی شود سفر کرد، فقط عید باید سفر رفت و ... . برخی از موانع درونی هستند مثل اینکه کسی پیش خودش بگوید اگر نتوانم با مردم ارتباط برقرار کنم چه؟ اگر امنیت نداشته باشد چه؟ اما این ما هستیم که انتخاب می کنیم و امنیت را در ذهن خودمان می سازیم. همه جای دنیا امن است و نباید از آن ترسید.

وی گفت: این ما هستیم که انتخاب می کنیم چطور زندگی کنیم. من ده سال پیش انتخاب کردم که سفر کنم. می توانستم در سن سی سالگی حساب بانکی پر پولی داشته باشم اما این انتخاب را کردم که در سن ۶۰ سالگی یک عالمه داستان و خاطره داشته باشم.

معرفی نسل جدید فناوری‌های سفر

در ادامه این برنامه اشکان بروج از فعالان گردشگری و سفر گفت: همه ما وقتی به دنبال سفر می رویم یعنی از یک رویا پردازی شروع کرده ایم. شما در طول سفر یادگارهایتان را به اشتراک می گذارید این داستان سفر است. وقتی می خواهید سفر کنید اولین چیزی که می بینیم این است که در مقصد چه چیزهایی وجود دارد. بعد می بینیم چه سفرنامه هایی وجوددارد که اطلاعاتمان را زیاد کند. نقشه گردشگری شهر بسیار مهم است چون موبایل ممکن است دزدیده شود اما کاغذ نه. بعد دنبال هتل، جاذبه ها، رستوران ها ، غذای مناسب، حمل و نقل و ... می‌شوید.

وی ادامه داد: ارتباطات پیش از سفر را شناسایی کنید ببینید که چه نرم افزارها و برنامه‌هایی می‌تواند اطلاعات شما را درباره مقصد زیاد کند. من در توئیتر اعلام می‌کنم که کجا می‌خواهم بروم و هر کسی هر چه که دارد رو می‌کند مثلا یکی می‌گوید من در مقصد یک رستوران خوب می‌شناسم و آن را به شما معرفی می‌کنم.

بروج بیان کرد: شبکه های اجتماعی را از دست ندهید ما سفر را تخریب نمی کنیم بلکه اطلاعاتمان را با این شبکه ها زیاد خواهیم کرد. سفرنامه های استاندارد نیز باید یک ویژگی‌هایی داشته باشد مثل اینکه مقصد چه آب و هوایی دارد. کجاست. مقاصد جذابش کجاست. چه چیزهایی در انجا معروف نیست اما خاص است. چطور شکم گردی کنیم. صنایع دستی آنجا چیست.

این راهنمای گردشگری گفت: نرم افزارهای زیادی هستند که می توان با مراجعه به آنها سفرمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم و یا اطلاعات بدست آوریم. ما در اینده با فناوری هایی رو به رو می شویم که سفر را اسان تر می کند به عنوان مثال چمدانی طراحی شده که پا به پای انسان حرکت می کند و لازم نیست انسان آن را به دست بگیرد. این چمدان هوشمند است مانند ساعت هوشمندی که می تواند همه اطلاعات درونی انسان را بازگو کند و یا کاپشنی که به ظاهر ساده است اما همه تکنولوژی های مورد نیاز را می‌توان در آن جاسازی کرد.

آرش نورآقایی نیز از پژوهشگران سفر و راهنمای گردشگری نیز در این برنامه به سفرنامه های افراد مختلف اشاره کرد و گفت: اولین سفرها برخلاف سفرهای امروزی که قرار است سفر به کره ماه باشد از سفر به زیر زمین و دنیای مردگان آغاز شد.

نورآقایی به سفرهای اسطوره ای و سفرنامه‌های مشهور اشاره کرد و گفت: ما شاید در گردشگری نوپا باشیم اما در سفر پیشینه داریم.

وی ادامه داد: در تاریخ ایران به کسانی که زیاد سفر می کردند حکیم می گفتند حکمت در ایران با سفر به وجود می‌آمد به سعدی حکیم می‌گویند اما به حافظ نه. حتی در شاهنامه رستم و اسفندیار نیز به سفر می رفتند و پهلوان و حکیم به کسانی می گفتند که زیاد به سفر می رفتند.

کامران عسگری مدیرعامل سایت لست سکند نیز در این همایش خبرهای جدیدی داد و گفت: از این به بعد افراد می‌توانند به هر سفرنامه امتیاز بدهند اما ما چند داور داریم که امتیاز آنها بیشتر است. این امتیازها را می‌توان به تخفیف تبدیل کرد. در ۶ ماه آینده می‌توان بابت یک‌هزار امتیاز ۵۰۰ هزار تومان تخفیف گرفت.

وی ادامه داد: در آینده قرار است که به شهرهای گردشگری نیز امتیاز داده شود. اگر کسی عید به آنتالیا می‌رود اعلام می‌کند که در این شهر چه کارهایی می تواند انجام دهد یا اینکه در استانبول چه تخفیف هایی می تواند بگیرد. ما هنوز برای شهرهای داخل کشورمان نتوانسته ایم کاری کنیم متاسفانه آژانس های مسافرتی بیشتر برای خروج مسافر کار می کنند تا ورود آن.

عسگری بیان کرد: مسابقه سفرنامه نویسی هر ۶ ماه یکبار برگزار خواهد شد. می خواهیم تا موبایل گرافی را نیز به مجموعه سفرنامه های خود برای کسانی که حوصله نوشتن ندارند را نیز اضافه کنیم. سایت انگلیسی لست سکند نیز فصل بهار بالا می آید ما قصد داریم تا در حوزه ورود گردشگر و دادن اطلاعات به گردشگر خارجی نیز فعالیت کنیم. امسال جشنواره خرید نوروزی را نیز خواهیم داشت. هر کسی که از امروزتا ۱۵ فروردین ماه از تورهای لست سکند خرید کند، در یک قرعه کشی جداگانه شرکت داده خواهد شد.

وی افزود: سایت دوم ما که برخی فکر می کردند رقیب بوده MOSAFERAN.NET نام دارد این سایت از سال ۹۰ بالا آمده اما همیشه دچار مسائل فنی می‌شد.

اعلام برندگان و اهدای جوایز

در این همایش که از مدتها قبل نیز تبلیغ آن انجام شده بود، به افراد زیادی در بخش های مختلف جوایزی اهدا شد.

در بخش برندگان ویدئوهای داخلی و خارجی نفر اول یک دستگاه ایفون ۸ و نفر دوم یک دستگاه گپرو جایزه گرفت.

نفر  اول بخش ویدئوهای داخلی:

به تهران خوش آمدید از ندا جهانگیری. در این بخش معاون گردشگری استان تهران اعلام کرد که چون ویدئوی ساخته شده درباره تهران بوده یک جایزه نیز طرف اداره میراث فرهنگی تهران به سازنده ویدئو تعلق می گیرد.

نفر دوم بخش ویدئوهای داخلی:

سفر به جزیره هنگام و هرمز از امیرحسین شعبانی

نفر اول بخش ویدئوهای خارجی:

سفر به جزیره سریلانکا از آرمین صدری

نفر دوم بخش ویدئوهای خارجی:

سفر دریایی با گولت های معروف ترکیه از مجید میرزادی

در ادامه این برنامه و در بخش معرفی سفرنامه های داخلی سه نفر برگزیده و در بخش سفرنامه های خارجی نیز ۱۴ نفر برگزیده شدند که به برندگان داخلی امکان استفاده از تورهای لست سکند تا سقف دو میلیون تومان و برای به برندگان سفرنامه های خارجی نیز امکان استفاده تا سقف سه میلیون تومان داده شد. 

نفر اول بخش سفرنامه داخلی نیز پرستو عطرسایی برای سفرنامه پاییز هزار رنگ گرگان معرفی شد.

نفر دوم سفرنامه داخلی نیز تینا عظیمی برای سفرنامه سفری خاطره انگیز به اولین شهر خشتی جهان شناخته شد.

نفر سوم بخش سفرنامه داخلی نادر مزرعه شادی برای سفرنامه شهر شمس معرفی شد.

سفرنامه های خارجی نیزبه این ترتیب معرفی شدند:

راهنمای سفر آسان به اتریش و جمهوری چک از امیر مهدویان

سفر به آسمان رنگارنگ از مجید میرزادی

سفرنامه سریلانکا از مقصود سلیمی

مغرب سرزمین جادوی رنگ‌ها از نوا جمشیدی گوهرریزی

آفریقای جنوبی از سعید عسگریان

سفر به بهشت‌های گمشده ترکیه علی عباسی

سفرنامه بریتانیا سرزمین شگفتی‌ها از پریا کمالی

رویای افریقا بهداد رنجبر

سیزده روز سفر به سرزمین روس ها از فرزانه امیدی

سوار بر دوچرخه، در غربی ترین جاده های قاره سبز از علی جاویدی صباغیان

مسافران ویتنام از گلناز- ط

درکرانه های دانوب آبی (سفر به ۶ شهر اروپا) از هومان باقریان

بارسلون بزرگترین فرزند مدیترانه از نیما علایی

سفری به اوساکا (اوزاکا) ، کیوتو و سندای از حمید رضا فتح العلومی

پیش از این سایت لست سکند اعلام کرده بود که ۴۰ نفر به عنوان کاندید برای نقد هتل‌ها و آژانس‌ها معرفی شده‌اند که در بخش نقد هتل‌ها به ۱۱ نفر و در بخش نقد آژانس‌های مسافرتی نیز به ۵ نفر جوایزی در این همایش اهدا شد. این افراد نیز جایزه ۵۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

در پایان نیز به افرادی که در سالن بودند و یا به صورت زنده همایش لست سکند را از طریق اینترنت دنبال می‌کردند، جوایزی به قید قرعه داده شد. به گفته عسگری مدیرعامل سایت لست سکند ۲۱ هزار نفر در این قرعه کشی ثبت نام کردند که از این میان ۱۸هزار و پانصد نفر توانستند به قرعه کشی راه پیدا کنند.