شب گذشته ۱۴ بهمن نشست رسانه‌ای چهار فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست رسانه‌ای چهار فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک، «فاش» ساخته احسان مختاری، «مارلون» به کارگردانی درناز حاجی‌ها و «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی شنبه چهاردهم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدا بهمن ارک به نمایندگی از فیلم «حیوان» پشت تریبون قرار گرفت. این کارگردان درباره ایده شکل گیری این فیلم گفت: زمانی که با برادرم می‌خواستیم در مدرسه ملی سینما ثبت‌نام کنیم، ابتدا اجازه ورود به ما ندادند ولی در ادامه تهیه‌کننده فیلم ما شدند. خوش‌شانسی ای که این فیلم داشت پذیرفته‌شدن در جشنواره کن بود که در ادامه اتفاقات خوبی برایش رقم خورد و جوایز بین‌المللی زیادی به دست آورد.

وی درباره حضور این فیلم در جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: بخش فیلم کوتاه باید در جشنواره ثابت بماند تا برای جوانان انگیزه شود. ما نباید به فیلم کوتاه به عنوان یک مرحله نگاه کنیم زیرا یک مدیوم مستقل است و می بینیم که آقای کیارستمی هم در میان کارهایش گریزی به فیلم کوتاه می‌زد.

احسان مختاری کارگردان «فاش» نیز درباره فیلمش توضیح داد: این فیلم تجربه دوم من محسوب می‌شود و محصول انجمن سینمای جوانان ایران است. «فاش» در سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه حضور داشت و برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از این جشنواره شد.

مختاری درباره اجحاف به فیلم کوتاه بیان کرد: اکران مردمی در جشنواره ملی فیلم فجر می‌توانست فاصله بین مخاطب با فیلم کوتاه را پر کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

مختاری با اشاره به این مطلب که علاقه ای نداشته است در این فیلم به داستان و قصه گویی بپردازد، عنوان کرد: در این فیلم بیشتر روابط ۲ برادر برایم اهمیت داشت. در تمام میزانسن‌های فیلم این ۲ برادر در تقابل با هم هستند و کنار یکدیگر نیستند. در این فیلم بیشتر از اینکه به دیالوگ‌گویی و قصه گفتن بپردازم، قصدم این بود بر اساس موقعیت فیلم را پیش ببرم و قضاوت یک طرفه را حذف کنم.

درناز حاجی‌ها کارگردان «مارلون» نیز گفت: این فیلم را زمانی که در مدرسه ملی لندن درس می‌خواندم با همکلاسی‌هایم ساختم که آنها بسیار با من همراه بودند. این فیلم را با هشتاد پوند ساختم و سه روز ساخت فیلم زمان برد و در فستیوال‌های فیلم کوتاه لندن و جشنواره فیلم کوتاه ایران نمایش داشت که موفق به کسب جایزه شد. در جشنواره فیلم کوتاه مخاطب عام با «مارلون» بسیار ارتباط گرفت و از من بسیار سوال می‌کردند.

حاجی‌ها درباره این موضوع که چرا به غیر از چهره پسربچه چهره دیگر شخصیت‌ها نمایش داده نمی‌شود، گفت: قصد من این بود تمرکز روی مارلون باشد از همین رو تنها شخصیت‌هایی در فیلم دیده می‌شوند که از نظر احساسی به مارلون نزدیک می‌شوند و حتی فیلمبرداری را که در فیلم می‌بینیم خودش را هم قد و قواره این پسربچه می‌کند.

پوریا موسوی تهیه کننده «وقت نهار»، رویا بختیار بازیگر، محمد حدادی فیلمبردار و بهرام عمرانی تدوینگر فیلم در این نشست حضور داشتند و کارگردان فیلم به دلیل سفر در این نشست حاضر نبود.

موسوی در ابتدا عنوان کرد: برای ساخت این فیلم از ابتدای تابستان سال ۹۵ وارد مرحله پیش تولید شدیم و بازنویسی‌های مکرری صورت گرفت. ما پیش‌تولید سنگینی داشتیم و چهار سری دکوپاژ کردیم و هر دفعه استوری برد جدیدی طراحی می‌شد زیرا فیلم پیش تولید اینچنینی را می‌طلبید. ما در اورژانس بیمارستان فیلمبرداری داشتیم و نمی‌توانستیم بداهه‌پردازی داشته باشیم برهمین اساس همه چیز باید از قبل مشخص بود.

در ادامه بختیاری بازیگر این فیلم نیز گفت: من نوزده سال سابقه بازی در تئاتر را دارم و سال‌ها پیگیر و مخاطب فیلم کوتاه بودم و زمانی که فیلمنامه «وقت نهار» را خواندم، دوستش داشتم و در طول کار متوجه شدم عوامل این فیلم هر کدام در زمینه کاری‌شان متخصص هستند.

حدادی درباره تفاوت فیلمبرداری در فیلم کوتاه و بلند توضیح داد: با قطعیت می‌گوییم که طراحی فیلمبرداری در فیلم کوتاه بسیار پیچیده‌تر از فیلم بلند اتفاق می‌افتد. ما چهار ماه قبل از فیلمبرداری این فیلم با پروژه درگیر شدیم اما به من پیشنهاداتی برای فیلم بلند می‌شود که تنها ۲ هفته برای شروع فیلمبرداری زمان داریم.

امیر توده‌روستا از فیلمسازان فیلم کوتاه که در نشست حضور داشت، گفت: مطمئنا بسیاری از فیلمسازان کوتاه در سال‌های آینده فیلم‌های بلندشان در جشنواره ملی فیلم فجر حضور خواهد داشت.

وی افزود: درحال حاضر فیلم کوتاه در بهترین دوران خود به سر می‌برد و من تأسف می‌خورم که بعد از چندین سال که فیلم کوتاه در این جشنواره حضور دارد رسانه‌ها به آن بی‌توجه هستند.

درناز حاجی‌ها نیز در این نشست این موضوع را مطرح کرد که چرا آنها این حق را نداشتند که یک سانس در باغ کتاب داشته باشند.

وی اشاره کرد: برای دیده شدن فیلم کوتاه چه فرصتی بهتر از جشنواره ملی فیلم فجر؟ حتی هنوز هم دیر نشده است و می‌توان این سانس را به فیلم کوتاه اختصاص داد. چنین اکرانی این فرصت را برای فیلمسازان کوتاه فراهم می کند که دیده شوند و زمینه همکاری با عومل فیلم بلند سینمایی را برای فیلمسازان فیلم کوتاه فراهم می کند.

احسان مختاری کارگردان «فاش» نیز اظهار کرد: ما از مسئولان می خواهیم که ما فیلمسازان فیلم کوتاه را به رسمیت بشناسند. اکران یک سانس فیلم کوتاه در باغ کتاب درخواست به حق ما است.

در پایان این نشست عزت‌الله علیزاده معاون اجرایی دبیر جشنواره این موضوع را مطرح کرد که یک سانس در باغ کتاب به فیلم کوتاه اختصاص داده شده است. فیلمسازان کوتاه نیز خواهان این موضوع شدند که اطلاع رسانی درستی برای این اکران شود که همه از اکران فیلم های کوتاه در باغ کتاب اطلاع پیدا کنند.