به اعتقاد فعالان عرصه کاغذ هم اکنون بخش اعظم کاغذهای موجود در بازار را کاغذهای تولید کشور چین تشکیل می دهد و این کشور مانند دیگر عرصه ها انحصار بازار کاغذ ایران را نیز به دست گرفته است .

به گزارش خبرنگار مهر ، این روزها مدام از سوی برخی از تعاونی ها اخباری در مورد واردات کاغذ از کشورهای مختلف مانند مالزی ، کره ، اندونزی ، ژاپن ، تایلند و ... منتشر می شود که به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه اکثرا خلاف واقع است و صحت ندارد .

مهدی زابلی پور یکی از فعالان عرصه کاغذ و مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان رضوی ( شهر مشهد ) درباره این اخبار می گوید : در برخورد با این اخبار باید بسیار هوشیارانه برخورد کرد چون بسیاری از این خبرها واقعیت ندارد و برخی فقط برای مطرح کردن خودشان اقدام به انتشار این اخبار در بازار می کنند .

به ناشران خبر دروغ می دهند

وی افزود : مثلا هفته قبل یکی از تعاونی ها اعلام کرده بود که مقداری کاغذ از شرق آسیا وارد کشور کرده است و هم اکنون در بنادر سرگرم ترخصی ان هستند در حالی که بعد از پیگیری از آن مسئول تعاونی مطلع شدیم چنین خبری از اساس کذب است و اصلا هیچ کاغذی خریداری نشده است و فقط به ناشران وعده دروغ در مورد تحویل کاغذ تا 15 روز آینده داده اند .

مدیر عامل تعاونی ناشران خراسان قیمت پایین تر کاغذ تولیدی در کشور چین را یکی از دلایل واردات کاغذ از این کشور عنوان کرد و افزود : کاغذ های تولید چین به نسبت دیگر کشورها بهای کمتری دارند و واردکنندگان به همین دلیل سراغ کارخانه های کاغذ سازی چین می روند .

همه کاغذهای موجود در بازار چینی است

همچنین محمد ابوترابی یکی از واردکنندگان و فروشندگان کاغذ در تهران درباره وضعیت کنونی بازار کاغذ به خبرنگار مهر گفت : هم اکنون بر خلال آنچه که در رسانه ها مطرح می شود به جز از کشور چین کاغذی وارد ایران نمی شود و آن سری از کاغذهایی که به اسم کره ای و غیره در بازار موجود است در اصل کاغذهایی است که به اسم کره ای در امارات به فروش رسیده است .

وی بخشی از واردات کنونی کاغذ را از طریق واسطه های ایرانی در امارات دانست و افزود : برخی از دلالان ایرانی کاغذ برای کسب سود بیشتر کاغذهای نامرغوب چینی را به امارات حمل می کنند و در آنجا با تغییر نوع بسته بندی آن را به اسم کاغذ کره ای به مشتری ها می فروشند .

واردکنندگان کاغذ نامرغوب در بازار توزیع می کنند

محمد ابوترابی یادآور شد : البته بخشی از این اقدامات از سوی خود واردکنندگان صورت می گیرد و نوع محصول چینی به گونه ای است که کسی نمی تواند اظهار کند نا آگاهانه آن را خریداری کرده است .

وی افزود : آنچه که در روزهای اخیر از سوی برخی مدیران تعاونی های ناشران کشور مبنی بر واردات کاغذ از شرق آسیا عنوان شده به هیچ وجه صحت ندارد و هم اکنون به طور قطع کاغذهای موجود در بازار همه تولید کشو چین است .

اخبار کذب بازار را ملتهب می کند

این فعال بازار کاغذ تصریح کرد : برخی واردکنندگان و تعاونی ها درحالی که هیچ کاغذی موجود ندارند عنوان می کنند که کاغذهای خریداری کرده و در بندر تخلیه کرده اند که هدف آنها از این اظهارات اگرچه ممکن است برای آرامش بخشیدن به بازار مصرف باشد اما نتیجه آن بسیار خطرناک است و موجب بروز التهاب در میان مصرف کنندگان شود .

وی خاطر نشان کرد : وقتی ناشر ببیند که کاغذی موجود نیست و فقط وعهده واردات کاغذ به او می دهند به ناچار مجبور می شود برای انتشار کتاب سراغ بازار آزاد برود و کاغذ را به چند برابر قیمت تهیه کند که مسبب اصلی این اتفاق هم خود تعاونی ها هستند که اخبار کذب در بازار منتشر می کنند .