آیت الله محمدی ری شهری گفت: خداوند به احکام فردی عمل می کنند ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوتند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید منتظر خواری دنیوی و عذاب اخروی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره  در بیان اقسام کفر نکوهیده گفت: کفر جحودی شامل کفرعلمی و کفر جهلی می شود و نیز کفر نعمت و کفر معصیت به معنای نافرمانی خداوند سبحان از اقسام کفر نکوهیده بشمار می رود.

آیت الله محمدی ری شهری با استناد به آیه ۸۵ سوره مبارکه بقره اظهار داشت: در این آیه شریفه  آمده است که آیا به بعضی از کتاب ایمان می آورید وبعضی دیگر را کافر می شوید؟ و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نیست در این آیه شریفه خزی به معنای ذلت و پستی و خواری است و خدا در موارد عدیده ای آنها را خوار وذلیل نمود و البته در انتهای آیه شریفه تصریح شده است که روز قیامت بطرف شدیدترین عذاب بر می گردند و به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده اند که خداوند ازآنچه می کنید غافل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در آیه ۸۵ سوره مبارکه بقره نسبت به خطر التقاط  و افرادی که بخشی از دین را می پذیرند و بخشی را رها می کنند به احکام فردی عمل می کنند ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوتند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه توضیح  آیه ۸۵  سوره مبارکه بقره  که در آن خدای متعال بنی اسرائیل را سرزنش می‏کند که باوجود پیمان و میثاقی که داشتند، همدیگر را کشتند و یکدیگر را از سرزمین‏ها و خانه های شان بیرون کردند و به عاقبت سختی دچار شدند، گفت: نشانه ایمان واقعی التزام عملی به احکامی است که حتی مطابق میل انسان نیست.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین با استناد به آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره مبارکه بقره گفت: خدای متعال می فرماید « به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند، مگر ابلیس که خود داری کرد و تکبّر ورزید و از کافران بود.» از این رو بنیانگذار دین التقاطی شیطان شناخته می شود که سال ها به عبادت می پرداخت اما از دستور خدای متعال سرباز زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با استناد به روایتی در شان نزول آیه شریفه «وإن کادوا لیفتنونک عن الذی اوحینا الیک» گفت: این آیه طبق روایت دربارة قبیله‌ای است که به پیغمبر(ص) گفتند: ما حاضریم مسلمان شویم، با شما همراهی کنیم، به سه شرط: اول اینکه شما در نمازتان خم می‌شوید و سپس به خاک می‌افتید و سجده می‌کنید. این‌ کار برای ما بسیار دشوار است. این کار را از ما بردارید. روی خاک افتادن، در ‌شأن ما نیست (آنها از اشراف بودند و تکبر و تفرعن داشتند)؛ دوم آنکه بت‌ها را به دست خود نشکنیم؛ و سوم آنکه، یک سال دیگر از بت لات استفاده کنیم.  در این باره قرآن می‌فرماید« نزدیک بود که تحت تأثیر قرار گیری » و سپس خدای متعال می فرماید: «اگر چنین کاری کرده بودی، دو برابر آنچه دیگران در چنین موردی مجازات می‌شدند، تو را مجازات می‌کردیم، و دیگر هیچ‌کس دربرابر خدا تو را یاری نمی‌کرد...».

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان پس از تبیین انواع کفر و کفّار تصریح کرد: مقصود از کفّاری که در آیه ششم سوره بقره به آنها اشاره شده و دعوت پیامبر و هشدار او در آنها تأثیری ندارد هر غیر مسلمانی نیست، بلکه کسانی است که پس از بعثت پیامبر(ص) و روشن شدن حقیقت در برابر او ایستادند و نبوت را انکار کردند یعنی کافران معاند و لجباز.

جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌گردد.