تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: نظامی گنجوی جزو سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی سبک و روش خاصی دست یافته است و مقام علمی او در شرق و غرب زبانزد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم ظهر دوشنبه در اولین کنگره بین‌المللی نظامی گنجه‌ای در تالار معلم تبریز با اشاره به اینکه نظامی گنجوی استاد مسلم در شعر غنایی، داستان‌های عاشقانه و ادب فارسی است افزود: نظامی گنجه‌ای  همیشه به اخلاق پایبند بوده و هیچگاه زشت و بی‌پرده سخن نگفته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اشعار نظامی  را وحدت‌بخش ایران پیش از اسلام با ایران پس از اسلام اعلام کرد و ادامه داد :نظامی گنجوی در اشعار خود ایران پیش از اسلام را با ایران پس از اسلام وحدت می بخشید.

امام جمعه تبریز اشعار نظامی را سرچشمه گرفته از فرهنگ ایرانی ذکر کرد و گفت: نظامی گنجوی در علوم قرآن، فقه، احادیث و اخبار ازتبحر و مهارت خاصی برخوردار بوده  و در اشعار خود  به توحید و یگانگی خداوند تاکید داشت.

وی تصریح کرد: نظامی یکی  از استادان مسلم  زبان و ادبیات فارسی است که  در پایان قرن ششم و اوائل قرن هفتم هجری توانست شاهکارهای زیبا و منظومه های نفیس و منحصربه فردی را خلق کند.

آل‌هاشم  قدرت بیان و برهان نظامی گنجوی را زبانزد اعلام کرد و افزود: نظامی گنجوی علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیات هم دارد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر برجسته بودن نظامی در زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد : آثار نظامی نشان می دهد که  او در کسب دانش‌های زمان بسیار کوشا بوده و مقام علمی نظامی گنجوی در شرق و غرب زبانزد است.