گرگان- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس گفت: نبود تجهیزات کافی در شرق گلستان باعث رنجش مراکز درمانی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا صابری، شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: بیمارستان پیامبر اعظم در بخش شیمی‌درمانی به بیماران سرطانی خدمات ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار تیپ سطح یک سرطان به بیمارستان پیامبر اعظم داده شد، افزود: بخشی از کارها انجام‌شده و از طریق نماینده مجلس دستور مجوز احداث گرفته شد و با کمک خیرین در مرحله تهیه زمین هستیم که امید است در این راه به بن‌بست اداری برنخوریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس گفت: طبق قول‌هایی که خیرین دادند مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز تیپ دو سرطان در حوزه شرق استان کمک خواهند کرد که هنوز در مرحله مطالعه است.

وی تصریح کرد: برای مرکز تیپ یک سرطان در شرق گلستان پنج دستگاه همچون آندوسکوپی، سونوگرافی، ماموگرافی و غیره در نظر گرفته شد که اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای آن اختصاص یافت.

صابری اظهار کرد: با بازدیدی که از سوی وزارت خانه انجام شد این انتظار وجود داشت اعتباری اختصاص دهند، اما چون اعتبار ندادند هیچ فضایی به وجود نیامد که بتوانیم غربالگری سرطان را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه بخش نانولوژی برای تغییر کاربری معرفی شد تا برخی از دستگاه‌ها اضافه شوند، افزود: طبق قول‌هایی که داده شد خرداد ۹۷ این دستگاه‌ها تحویل و فعالیت آن ها آغاز می‌شود.

ماهانه ۲۵۰ نفر از خدمات شیمی‌درمانی بهره‌مند ‌می‌شوند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه پذیرش بیماران سرطانی در استان کم است، گفت: در بخش شیمی‌درمانی ماهانه ۲۵۰ نفر از خدمات لازم بهره‌مند می شوند که نیاز است توجه لازم در این بخش صورت گیرد.

وی افزود: بیمارستان پیامبر اعظم ازنظر خدمات نسبت به دیگر مراکز درمانی شهرستان گنبد از وضعیت بهتری برخوردار است و تنها بیمارستانی است که فضای سبز دارد و سعی داریم بحث فضای سبز آن را واگذار کنیم اما تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

صابری اظهار کرد: در تمامی بیمارستان‌های شرق استان با کمبود نیرو خدماتی مواجه هستیم که این خود یک معضل محسوب می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس گفت: کد ۷۲۴ سامانه‌ای است برای بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، این بیماران در اولویت اول سیتی اسکن می‌شوند تا در صورت لزوم داروها از طریق متخصصان مغز و اعصاب به آن‌ها تزریق شود.

وی تصریح کرد: با تزریق دارو در همان لحظه مشکل بیمار برطرف شده و از حجم خونریزی جلوگیری می‌شود که این کار در سطح کشور آغاز شده است.

صابری با بیان اینکه بیمارستان پیامبر اعظم فاقد بخش سی‌تی‌اسکن است، اظهار کرد: یک سی‌تی‌اسکن تک اسلایس در بیمارستان مطهری گنبد وجود دارد که از اعتبارات بحران سال ۸۰ خریداری‌شده، اکنون ۱۶ سال از عمر آن می‌گذرد و هرروز مشکلاتی را ایجاد کرده و نارضایتی‌هایی به همراه دارد.

وی افزود: اکنون کد ۷۲۴ در گرگان و کردکوی با توجه به آنژیوگرافی فعال است اما در کل شرق استان اگر اتفاقی رخ دهد هیچ امکاناتی وجود ندارد که بتوانیم در اختیار بیمار قرار دهیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس گفت: برای اینکه مرکز آنژیوگرافی در گنبد راه‌اندازی شود مکاتبات متعددی در دوره مدیریت قبلی دانشگاه انجام شد اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

وی تصریح کرد: اکنون مدت یک سال است هیچ پرداختی به پرسنل نداشتیم که مهم‌ترین علت عدم پرداختی‌ها به خاطر پروژه‌های قارچ گونه است که بدون گرفتن اعتبار، احداث می‌شود.

صابری اظهار کرد: باید سرمایه‌گذارهایی را وارد کارکنیم تا بتوانیم به مردم خدمات ارائه دهیم که اکنون برای برون‌سپاری این موضوع با شرکت‌های خصوصی در حال رایزنی هستیم.

وی افزود: اکنون بیش از ۶۰ درصد سهامداران مرکز آنژیوگرافی بیمارستان شفای گرگان گنبدی هستند چراکه در آن مقطع به گنبد مجوز آنژیوگرافی داده نشد.

نباید در بحث بهداشت و درمان تبعیض قائل شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه در بحث بهداشت و درمان باید نگاه‌های جناحی، سیاسی، شهرستانی و منطقه‌ای از ذهن برخی مدیران خارج شود، گفت: باید چارچوب‌های ذهنی و نگاه‌ها را تغییر داد و همه مردم را باهم دید که در این صورت همه مشکلات حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه مردم گلستان چه در دورترین و چه در نزدیک‌ترین نقطه استان همه جزو شهروندان درجه‌یک محسوب می‌شوند و نباید در توزیع امکانات درمانی و بهداشتی تبعیض قائل شد.

صابری روستای کرند را جزو دورترین نقطه استان معرفی کرد و اظهار کرد: این روستای مرزی تا مرکز شهرستان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد اما مرکز درمانی شبانه‌روزی تازه برای آنان احداث می‌شود.