بهشهر - تلفیق زیبای طبیعت و فضای معنوی امامزادگان و بقاع متبرکه، فصل جدیدی از گردشگری مذهبی را در دیار علویان رقم زده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: گردشگری مذهبی که نزدیکی زیادی با گردشگری فرهنگی دارد از سال‌های دور تاکنون موردتوجه ویژه بوده است و اکنون تلفیق زیبایی طبیعی موجود در امامزادگان و فضای معنوی موجب شده است که برخی از مسافران و گردشگران با حضور در بقاع متبرکه در توسعه گردشگری مذهبی اهتمام ورزند.

امروزه نقش مکان‌های مذهبی در جذب گردشگران و تأثیر آن در توسعه مناطق مختلف غیرقابل‌انکار است و بخش مهمی از گردشگری کشور ما را گردشگری مذهبی در نقاط مختلف کشور به خود اختصاص داده است.

وجود بارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس و خواهر بزرگوار ایشان در قم و شاه‌چراغ در فارس باسابقه دیرینه موجب شده است که گردشگری مذهبی در ایران از رونق قابل‌توجهی برخوردار باشد. استان مازندران به‌عنوان استان ولایی و علوی با توجه به دارا بودن رتبه دوم در تعداد امامزادگان، از جایگاه مناسبی در این بخش برخوردار است و ملجأ و پناهگاه مسافران و زائران در فصول مختلف سال است که امسال هم تلاش‌های زیادی برای فراهم کردن مقدمات لازم برای پذیرایی از زائران و گردشگران نوروزی همچون سال‌های گذشته از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران اندیشیده شده است.

علاوه بر وجود امامزادگان بی‌شمار در مازندران، وجود بارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس و قرار گرفتن استان مازندران در مسیر زائران امام رضا(ع) موجب شده است تا شاهد حضور گردشگران در فصل‌های مختلف سال در این استان و توسعه گردشگری مذهبی باشیم که این نوع گردشگری، سهم بسزایی در گردشگری مازندران دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های متفاوتی برای جذب بیشتر گردشگران در این بخش اقدام شود.

قرار گرفتن استان مازندران در مسیر زائران امام رضا(ع) موجب شده است تا شاهد حضور گردشگران در فصل‌های مختلف سال در این استان و توسعه گردشگری مذهبی باشیم

همه‌ساله با آغاز بهار طبیعت، بسیاری از دلدادگان و ارادتمندان به ائمه اطهار(ع) برای بهره‌مندی از فضاهای معنوی و تفریحی آستان مقدس امامزادگان، این بقاع متبرکه را موردتوجه قرار می‌دهند و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران همچون سال‌های مختلف گذشته، در بهار امسال با اجرای طرح  آرامش بهاری و فراهم کردن اوقات معنوی برای گردشگران و مسافران، شرایطی ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی فراهم کرده است.

به دلیل قرار گرفتن اغلب امامزادگان مازندران در دل طبیعت و دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی، طبیعی و اقلیمی، این بقاع متبرکه به مقصد گردشگری معنوی تبدیل شود اما در برخی از موارد این جایگاه امن و مأمن مناسب برای گردشگران و مسافران، مغفول مانده است و توجهی به جایگاه گردشگری مذهبی نشده است.

دراین‌بین و درحالی‌که شمار مسافران و گردشگران به مازندران از مرز ۱۲ میلیون نفر در نوروز امسال فراتر رفته است؛ سهم گردشگری مذهبی از این مسافر و گردشگر تنها نیم میلیون نفر است و این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های مناسب برای بهره‌مندی زائران و مسافران در ۳۰۰ بقعه استان مازندران برای زیارت امامزادگان و توسعه گردشگری مذهبی فراهم‌شده است.

این مسئله کاملاً روشن و مبرهن است که مردم ما از گذشته تاکنون، به‌واسطه ایمان قلبی و انس و الفت دیرینه با امامزادگان و اهل‌بیت(ع)، همواره در طول سال اماکنی را برای زیارت و سیاحت در نظر می‌گیرند و استان مازندران با توجه به فراهم بودن این ظرفیت و فراهم بودن امکانات زیارتی و سیاحتی و تفریحی در جوار امامزادگان می‌تواند ظرفیت مهمی برای توسعه گردشگری معنوی و  آرامش روحی و روانی باشد که امیدواریم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و شناساندن این ظرفیت‌ها به جامعه و نسل جدید، بیش‌ازپیش در دستور کار همه مسئولان استانی قرار گیرد.

تکریم و احترام به امامزادگان، تکریم اهل‌بیت(ع) است

یکی از زائران حاضر در امامزاده قاسم(ع) روستای ریحان‌آباد و ولمازو شهرستان گلوگاه با اشاره به فراهم بودن امکانات لازم در این امامزاده و همچنین اقامت مناسب برای مسافران گفت: تکریم و احترام به امامزادگان، تکریم اهل‌بیت(ع) است و فراهم کردن این شرایط در امامزادگان نقش مهمی در تکریم اهل‌بیت دارد.

طاهره سلیمی زائری از استان قم برای عزیمت به مشهد مقدس است که برای زیارت به امامزاده قاسم مشرف شده است و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: امامزادگان واسطه فیض الهی به مردم هستند و ما با حضور در این امامزادگان درواقع از این امامزادگان واجب التکریم و معنویت این فضاها در زندگی بهره‌مند شده و اعتقادداریم که نگاه این امامزادگان و اهل‌بیت همواره با ما و خانواده ما خواهد بود.

وی بیان داشت: برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان و ارائه خدمات مختلف در بخش احکام، قرائت نماز، کودک، چندرسانه‌ای، مشاوره، فرهنگ انتظار و عفاف و حجاب ازجمله برنامه‌های مهمی است که در بخش فرهنگی انجام می‌شود که جای قدردانی از متصدیان دارد.

فعال کردن بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های اماکن مذهبی

یکی دیگر از زائران امامزادگان مازندران در نوروز امسال، با اشاره به فراهم نبودن برخی زیرساخت‌های اولیه در امامزادگان گفت: فعال کردن بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های اماکن مذهبی و امامزادگان از مسائل مهمی است که باید در کل کشور موردتوجه قرار گیرد.

علیرضا محبی بابیان اینکه استان مازندران تا حدودی در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای امامزادگان و بقاع متبرکه موفق بوده است؛ به خبرنگار مهر گفت: باوجود تلاش‌های انجام‌شده همچنان برخی مشکلات در تردد به امامزادگان کوهستانی این استان وجود دارد.

وی افزود: اعتقادات عمیق مذهبی مردم موجب شده است که افراد زیادی ایام مختلف سال و به‌خصوص نوروز را در جوار امامزادگان در جای‌جای ایران اسلامی، به  آرامش برسند و اگر زیرساخت‌های لازم در این بخش همچون جاده‌سازی مناسب، آب و سرویس‌های بهداشتی و اسکان فراهم باشد می‌توان برای ماندگاری بیشتر زائران برنامه‌ریزی کرد.

مشرف شدن ۳۰ هزار مسافر و زائر به بقاع متبرکه گلوگاه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلوگآه با بابیان اینکه در نوروز امسال و با آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون، ۳۰ هزار مسافر و زائر به بقاع متبرکه گلوگاه مشرف شدند؛ اظهار کرد: خدمات‌رسانی فرهنگی، قرآنی و رفاهی ازجمله برنامه‌های مهم اوقاف در امامزادگان و بقاع متبرکه است.

محمدحسین فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به فراهم بودن امکانات لازم در زائرسرای امامزاده قاسم(ع) روستای ریحان‌آباد و ولمازو گلوگاه، بیش از ۱۲۰۰ مسافر و زائر در این زائرسرا و سوئیت‌ها اسکان داده شدند.

وی با اشاره به فعال بودن خیمه معرفت در امامزاده قاسم(ع) روستای ریحان‌آباد و ولمازو و امامزاده بی‌بی زینب(س) خورشیدکلا گلوگاه گفت: مشاوره خانواده، احکام شرعی، ارائه مباحث اعتقادی، اخلاقی و معنوی برای مسافران، نقاشی بکش جایزه‌بگیر، قرآن بخوان جایزه‌بگیر و.. ازجمله برنامه‌های این خیمه‌های معرفت است.

حضور حدود یک میلیون مسافر در امامزادگان مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از حضور حدود یک میلیون مسافر در امامزادگان مازندران خبر داد و گفت: این تعداد مسافر از آغاز طرح  آرامش بهاری  یعنی از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۱ فروردین‌ماه در امامزادگان مازندران حضور یافتند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری در گفتگو با خبرنگار مهربابیان اینکه امسال هفتمین سال اجرای طرح  آرامش بهاری اوقاف مازندران است، اظهار کرد: طرح  آرامش بهاری در ۳۰۰ بقعه استان باهدف خدمات‌رسانی شایسته به زائران و مسافران نوروزی در حال اجرا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با توجه به منویات رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) و نشر معارف اسلامی، باورهای دینی و سبک زندگی اسلامی از اهداف مهم ما در طرح  آرامش بهاری است که باقوت دنبال می‌شود.

حیدری همچنین فعالیت خیمه‌های معرفت و حضور مبلغان را از دیگر برنامه‌های مهم نوروز عنوان کرد و افزود:  در روز طبیعت هم این خیمه‌های معرفت دائر است و در حوزه‌های مختلف مشاوره و پاسخ گوئی به سؤالات شرعی و خانوادگی و فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را تا ۱۵ فروردین‌ماه در دستور کار دارد.

امامزادگان، ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری در مازندران

مدیر روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه مازندران هم با اشاره به فراهم بودن شرایط اقامت برای زائران در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: علاوه بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی متنوع ، فراهم کردن بستر و فضایی برای اقامت مسافران از دیگر خدمات ارائه‌شده در نوروز امسال بوده است.

محمود فیاض بخش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: برای اسکان مسافران نوروزی در جوار بقاع متبرکه، ۹۰۰ سوئیت و زائرسرا برای اقامت مسافران در نوروز امسال در نظر گرفته شد.

وی همچنین امامزادگان را ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری در مازندران دانست که در برخی از موارد مغفول مانده است و  باید از ظرفیت‌های مهم این امامزادگان و بقاع متبرکه مازندران برای توسعه گردشگری معنوی و مذهبی استفاده شود.

به گزارش مهر، حضور در بقاع متبرکه و زیارت امامزادگان، علاوه بر اینکه واسطه رزق و برکت خداوندی است؛ موجب  آرامش روحی و روانی در انسان شده و  آرامش خاصی را در انسان ایجاد می‌کند که شایسته است که در کنار معرفی جاذبه‌ها و فضاهای دیدنی استان به مسافران و گردشگران، در معرفی بیشتر جاذبه‌های مغفول مانده امامزادگان هم تلاش شود تا شاهد توسعه گردشگری و معنوی در این استان باشیم.

باوجوداینکه استان مازندران جایگاه ویژه‌ای در جاذبه‌های گردشگری معنوی دارد؛ اما هنوز به جایگاه شایسته برای نهادینه کردن گردشگری معنوی باوجود تلاش‌های همه‌جانبه اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران و همکاران در شهرستان‌های مختلف دست نیافته‌ایم و باید برای شناساندن این ظرفیت‌ها و جایگاه بی‌نظیر امامزادگان و گردشگری معنوی، با توان و ظرفیت‌های موجود وارد عمل شد و با توسعه و تقویت ارزش‌های معنوی در کنار توجه به زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری معنوی و مذهبی تلاش کرد.