سازمان تامین اجتماعی یک سازمان مشاع بین المللی است که اموال و سرمایه های آن متعلق به حق الناس و شرکای اجتماعی آن است و بر اساس قانون ، چنانچه دولت تعهدی را برای این سازمان ایجاد کند که بار مالی در پی داشته باشد ، ضروری است منابع آن را تامین تا این سازمان بتواند آن تعهدات را به انجام برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، سازمان تامین اجتماعی در خصوص گزارش مهر از وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی  تحت عنوان "افزایش حقوق بازنشستگان ؛ بازی دولت و سازمان تامین اجتماعی"، توضیحاتی ارائه داده که در ذیل می آید .

در پاسخ سازمان تامین اجتماعی آمده است :  مساعدت های اجتماعی همواره از امر بیمه های اجتماعی قابل تفکیک است . در سازمان تامین اجتماعی بیمه شده بر اساس دستمزد تعیین شده در قانون به این سازمان حق بیمه پرداخت می کند و سازمان نیز مطابق با قانون مصوب، بر مبنای میانگین دو سال آخر پرداختی حق بیمه، حقوق بازنشستگی وی را محاسبه و پرداخت می کند. در این راستا کلیه محاسبات علمی بیمه ای بر این اساس و نرخ مصوب حق بیمه شکل می گیرد .

همچنین در خصوص این مطلب که سازمان از محل منابع عظیم سرمایه گذاری این مهم را انجام دهد، به آگاهی می رساند : کلیه درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در ردیف های هزینه ای بودجه سازمان پیش بینی شده و حسابرسی قانونی و نظارت بر عملکرد مالی سازمان ، بر عهده سازمان حسابرسی است و شورای عالی تامین اجتماعی بر این امور نظارت عالیه دارند.

بر خلاف نظریه آن خبرگزاری که این سازمان را به عنوان یک سازمان پولدار معرفی کرده است ؛ تعهدات متعدد مالی سازمان تامین اجتماعی در قالب های مشخص قانونی از سرفصل منابع مشخص هزینه می شود و ورود و خروج سرمایه در سازمان در قالب  تعهدات و هزینه های قانونی با گردش بالای مالی صورت می گیرد و این منطقا دلیل بر پولدار بودن یک نهاد نمی باشد".

در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران باید متذکر شد که این افزایش ، مساعدت اجتماعی دولت به بازنشستگان کشوری و لشگری است و خارج از تعهدات بیمه ای سازمان است. لذا ، منابع آن در محاسبات بیمه ای و بودجه پیش بینی نشده است و سازمان تامین اجتماعی متعهد به پرداخت آن نیست، لیکن اعضای هیات مدیره سازمان، مصرا و اکیدا درخواست شمولیت این مساعدت اجتماعی را برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت محترم را نیز دارد.

در پایان این توضیحات آمده است : بدیهی است سازمان تامین اجتماعی یک سازمان مشاع بین المللی است که اموال و سرمایه های آن متعلق به حق الناس و شرکای اجتماعی آن است و بر اساس قانون ، چنانچه دولت تعهدی را برای این سازمان ایجاد کند که بار مالی در پی داشته باشد ، ضروری است منابع آن را تامین تا این سازمان بتواند آن تعهدات را به انجام برساند.

توضیح خبرگزاری مهر

خبرگزاری مهر نیز همچون سازمان تامین اجتماعی معتقد است که تامین بودجه و اعتبارات لازم برای ارتقاء وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی ، بر عهده دولت است اما اینکه سازمان تامین اجتماعی که مدافع این قشر است ، باید بیش از پیش برای تامین چنین اعتباراتی تلاش کند ، زیرا افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی این سازمان را پاسخگوی خواسته های به حق خود می دانند.

چنانچه به متن گزارش مهر نیز توجه شود ، مضمون آن متوجه سهل انگاری دولت بوده و سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی اصلی تامین حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران باید پیگیر مباحث مطرح شده باشد.